در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی بخش آفتاب منطقه ۱۹ عنوان شد؛

سواد قدرتمندترین ابزار شتاب دهنده به توسعه کشورهاست

تهران(پانا)- مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۹، در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی بخش آفتاب سواد را نخستین عنصر ورود به گفتگو و عامل موثر تعاملات اجتماعی دانست.

کد مطلب: ۱۲۳۰۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد
سواد قدرتمندترین ابزار شتاب دهنده به توسعه کشورهاست

به گزارش کارشناسی اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۹، جلسه شورای پشتیبانی سواد آموزی بخش افتاب منطقه، به ریاست حسین مطلبی نژاد؛ بخشدار آفتاب و با حضور دهیاران روستاهای بخش افتاب برگزار شد. مطلبی نژاد بخشدار و رئیس شورای پشتیبانی سوادآموزی بخش آفتاب در این جلسه با تبیین دستاوردهای صدور فرمان تاسیس نهضت سوادآموزی توسط حضرت امام خمینی (ره) گفت: این فرمان تاریخی در حوزه سوادآموزی به تنهایی سهم بسزایی در تعالی فرهنگ و همچنین کیفیت زندگی مردمی که به جهت بی توجهی دوران طاغوت بر ایشان تحمیل شده بود، داشت.

مطلبی نژاد همچنین ضمن قدردانی از اقداماتحوزه سوادآموزی آموزش و پرورش منطقه ۱۹ در بخش آفتاب گفت: از تمامی دهیاران حاضر در این جلسه می خواهم که در زمینه طرح های سوادآموزی به کمک آموزش و پرورش بیایند.

هادی حنیف نیا مدیر آموزش و پرورش منطقه نیز در این جلسه گفت: سواد قدرتمندترین ابزار شتاب دهنده به توسعه کشورهاست. وی افزود: امروزه سوادآموزی در عرصه ملی به ضرورتی انکارناپذیر و فرصتی بی بدیل برای جوامع تبدیل شده است زیرا نخستین گام برای رشد و توسعه ی پایدار هر کشوری، آموزش سواد و یادگرفتن آن است و حداقل پیامد اهمیت ندادن به سوادآموزی و در نتیجه بیسوادی جامعه آن است که اصلی ترین عنصر پیدایش و استقرار شالوده های علمی، صنعتی، اقتصادی وفرهنگی جامعه مفقود خواهد بود و بنابراین تصور توسعه یافتگی جوامع بدون تجسم بهره مندی از سواد، امکان پذیر نخواهد بود.

مدیر آموزش و پرورش منطقه نیز در ادامه با اشاره به کارکردهای فردی سوادآموزی خاطرنشان کرد: آشنا نبودن فرد با مسائل ضروری خویش همواره سبب عقب افتادگی وی در امور شده و آگاه نبودن فرد از مسائل اجتماعی، قوانین حقوقی، بهداشتی، تربیتی و نظایر آن، ضمن ایجاد عدم رضایت فردی، تنظیم روابط فرد با اجتماع را با مشکل مواجه خواهد نمود و در نتیجه می تواند احتمال کاهش منزلت فرد در جامعه را دامن بزند . حنیف نیا در بخش دیگری از سخنان خود برخورداری از سواد را نخستین عنصر ورود به گفتگو وعامل موثر تعاملات اجتماعی عنوان و تاکید کرد: راهیابی به بازار کار، کارآفرینی و کسب مهارتهای جدید، درک تنوع فرهنگ ها و همزیستی با آنها و یادگیری مادام العمر بدون سوادآموزی، رویایی بیش نخواهد بود.

وی در همین ارتباط افزود: تحول مفهوم سواد در قرن ۲۱، علاوه بر آنکه بر اهمیت سوادآموزی افزوده، این پیام را رساتر کرده که سرعت وکیفیت سوادآموزی در سطوح ملی کشورها به ویژه در جوامع کمتر توسعه یافته باید دچار دگرگونی های اساسی شود تا فاصله موجود بین جوامع کاهش یابد. لذا در عرصه ی جهانی نیز، جوامع امروزه به خوبی دریافته اند که بسیاری از تهدیدات پیش روی آنها مسائلی نیست که در روابط بین فردی یا در سطح ملی قابل حل باشد. مسائلی نظیر صلح جهانی، توسعه، محیط زیست، همزیستی ملت ها وفرهنگ ها، حل مناقشات فرهنگی وقومی، ارتقای حقوق بشر، گسترش دموکراسی ونظایر آن نیازمند همکاری های بین المللی است، و بدون همراهی ملت ها و پدید آمدن درک مشترک از پدیده ها، امکان فائق آمدن بر آن ها وجود ندارد.

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۹ تهران تصریح کرد: سوادآموزی در شرایط امروز، برای افراد، سطوح ملی و بین المللی، بسیار فراتر از یک اولویت آموزشی است ودر واقع یک سرمایه گذاری زیربنایی برای آینده است که فرم وکیفیت مطلوب حیات انسان ها، عمیقا با آن پیوند خورده و باید ضرورت های پرداختن به این موضوع در تمامی سطوح آن در جامعه نهادینه شود.

شایان ذکر است در این جلسه داود محمودی؛رئیس اداره سوادآموزی منطقه نیز با تبیین ساختار آموزشی و شیوه های تحصیلی دوره سوادآموزی به سوالات دهیاران روستاهای بخش آفتاب پاسخ داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار