در گفت و گوی دبیر استانی قرارگاه جهادی گام دوم انقلاب با پانا عنوان شد:

بیانیه گام دوم انقلاب نقشه راه دستیابی به تمدن نوین اسلامی است

زاهدان (پانا) - دبیر قرارگاه جهادی گام دوم انقلاب در سیستان وبلوچستان گفت ایجاد تمدن نوین اسلامی، آرمان غایی انقلاب اسلامی است که در دستیابی به این هدف بزرگ نوجوانان و جوانان نقش خطیری برعهده دارند و بیانیه گام دوم انقلاب به مثابه یک نقشه راه آنان را در دستیابی به این هدف هدایت می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۳۰۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد
بیانیه گام دوم انقلاب نقشه راه دستیابی به تمدن نوین اسلامی است

بیانیه‌ «گام دوم انقلاب» یکی از مهمترین فصل‌الخطاب‌هایی است که در سه سال اخیر مورد توجه مسئولان، دانش آموزان و دانشجویان و سایر اقشار جامعه قرار گرفته است و به‌مثابه منشوری پیش روی ملت ایران مخصوصا نوجوانان و جوانان برای گام برداشتن در دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی انقلاب اسلامی قرار دارد و عمل به آن فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی را رقم خواهد زد.

بر همین اساس دبیر قرارگاه جهادی گام دوم انقلاب در استان سیستان وبلوچستان در گفت و گو با پانا با هدف آگاه‌سازی نوجوانان و جوانان از وظایف خود در دستیابی به آرمان نهایی انقلاب اسلامی یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی، به تشریح و تبیین این بیانیه پرداخت.

هدف مقام معظم رهبری از صدور بیانیه گام دوم انقلاب

علی حیدری نیا در گفت و گو با پانا اظهار کرد: «در مورد بیانیه گام دوم انقلاب و فلسفه صدور آن می‌توان در 2 فاز خرد و کلان بحث کرد. بر همین اساس باید ابتدا فضای حاکم بر زمان صدور این بیانیه یا زمینه را توصیف کرد. فضای حاکم بر این بیانیه همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی بود. در واقع در آن برهه برجسته‌ترین مساله 40 سالگی انقلاب بود، برجسته بودنش به‌خاطر اهمیت دوام آوردن بزرگ‌ترین انقلاب قرن با وجود دشمنان سرسخت دنیا بود.»

وی افزود: «40 سالگی انقلاب با همه مباحثی که درمورد عدد 40 در فرهنگ و آیین ما مطرح یا استنباط و استخراج می‌شود، هم به جنبه ایجابی و هم به جنبه سلبی باعث شد مقام معظم رهبری این بیانیه را صادر کنند. یعنی بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب با توجه به عدد 40 ایجاب می‌کرد که رهبر انقلاب مروری بر نهال یا موجودیت 40 ساله‌ای که به هر حال نشان از پختگی و گذشت از دوره جوانی دارد، داشته باشند که این دلیل ایجابی این بیانیه است.»

دبیر قرارگاه جهادی گام دوم انقلاب در سیستان وبلوچستان ادامه داد: «به لحاظ سلبی هم با توجه به تلاش‌های دشمنان انقلاب اسلامی از دو یا سه سال قبل از رسیدن ما به ایستگاه 40 سالگی انقلاب، با ایجاد فضاهای تحریفی‌ قصد داشتند کشور را به‌سمتی ببرند که بتوانند با اعمال تحریم‌ها بر توده‌های مردم که پشتوانه انقلاب اسلامی هستند، فشار وارد کنند و بتوانند از طریق ایجاد و افزایش نارضایتی آنان را به شورش وادار کنند که این موضوع هدف‌ اصلی تحریم‌ها بود.»

حیدری نیا تصریح کرد: «از طرفی براساس پیش بینی تحلیل‌گران سیاسی کشور، این انتظار می‌رفت که دشمنان انقلاب اسلامی تلاش کنند تا از 40 سالگی انقلاب محملی بسازند تا ناکامی‌های گذشته‌شان را جبران کنند. بر همین اساس از آنجایی که مهم‌ترین وظیفه ولی‌فقیه چه در قانون‌اساسی و چه در بحث ولایت و امامت نشان دادن راه و افق برای آینده است، در چنین فضایی مقام معظم رهبری با این هدف که سوگیری اصلی را نشان دهند به صدور این بیانیه پرداختند.»

انقلاب کردن مهم نیست، انقلابی ماندن مهم است.

انقلاب اسلامی یک نهضت بزرگ دینی است

دبیر قرارگاه جهادی گام دوم انقلاب در سیستان وبلوچستان گفت: «تکریم و تعظیم ملت ایران و حفظ کردن یک انقلاب منحرف‌نشده اولین نکته و پیام این بیانیه در فاز خُرد است به طوری که رهبر مقام معظم رهبری در پاراگراف اول بیاناتی دارند مانند اینکه ملت ایران چگونه ملتی است و کمتر اتفاق می‌افتد که ملت‌ها انقلاب کنند و از آن کمتر اینکه انقلاب را حفظ کنند. همانطور که مرحوم دکتر شریعتی نیز می‌گفت انقلاب کردن مهم نیست، انقلابی ماندن مهم است.»

حیدری نیا ادامه داد: «دومین نکته بیانیه در فاز خرد این است که از انقلاب به‌عنوان یک نهضت بزرگ دینی یاد می‌کند. انقلاب علی‌القاعده یک پدیده سیاسی است، ولی انقلاب اسلامی را که بالذات یک پدیده سیاسی است، به‌عنوان یک نهضت بزرگ دینی یاد کردن نکته‌ای بدیع است و بیان می‌کند که چطور این نهضت بزرگ دینی در معرکه‌ای از بی‌دینی‌ها اتفاق می‌افتد، یعنی در میانه معرکه‌ ایدئولوژی‌های چپ و راست، در معرکه نزاع یا هماوردطلبی ایدئولوژی‌های سوسیالیسم، مارکسیسم، لیبرالیسم و کاپیتالیسم به یکباره نهضتی به نام دین اتفاق می‌افتد.»

اضافه کردن شعارهای جدید به شعارهای انقلاب اسلامی

وی اظهار کرد: «سومین نکته این است که رهبر انقلاب شعارهای انقلاب را در این بیانیه گسترش می‌دهند و به تعبیر من ضرب در ۲ می‌کنند و چهار شعار اصلی انقلاب که مبتنی‌بر چهار خواسته اصلی و بنیادین مردم ایران در سال ۵۷ بود یعنی استقلال، آزادی، عدالت و معنویت مورد تاکید قرار می‌دهند و از طرفی چهار مورد دیگر هم به آن اضافه می‌کنند.»

دبیر قرارگاه جهادی گام دوم انقلاب در سیستان وبلوچستان ادامه داد: «ایشان در این بیانیه چهار بحث جدید اخلاق، عزت، عقلانیت و برادری را به شعارهای انقلاب اضافه کرده و از آن به‌عنوان شعارهای جهانی و ارزش‌های دینی انقلاب یاد می‌کنند، یعنی اینکه اگر باز امروزی‌تر بخواهیم صحبت کنیم، چنین می‌شود که گروه‌های سیاسی داخل کشور اگر قرار است به انقلاب اسلامی وفادار بمانند و انقلاب اسلامی بماند، باید کاری کنند و کاری کنیم که جامعه‌ای شکل دهیم که در آن استقلال در کنار آزادی و آزادی در کنار عدالت و عدالت در کنار معنویت و معنویت در کنار اخلاق و اخلاق در کنار عزت و عزت در کنار عقلانیت و عقلانیت در کنار برادری باشد و در نهایت جامعه باید مبتنی‌بر این هشت مورد باشد که از آن به‌عنوان شعارهای جهانی انقلاب یاد می‌شود.»

تاکید بر انقلابی ماندن

حیدری نیا خاطرنشان کرد: «چهارمین نکته در رویکرد خرد در این بیانیه، نظریه نظام انقلابی یا به تعبیری نظریه انقلاب دائم است. در انقلاب‌ها یک ادبیاتی وجود دارد که می‌گوید انقلابیون دو دسته می‌شوند. عده‌ای انقلاب‌گرایان دائم یا طرفداران انقلاب دائم می‌شوند یعنی دائم انقلابی عمل کردن می‌کنند. یک عده هم معتقدند انقلابی بودن فصلی و مقطعی است و وقتی انقلاب پیروز شد دیگر انقلابی عمل کردن ممکن نیست. به‌طور مثال پمپئو و تیم جدید آمریکایی یکی از اخطارهایی که به ایران دادند، این بود که ایران باید بین انقلابی بودن و یک نظام سیاسی بودن یکی را انتخاب کند. این را مطرح کردند که نمی‌شود دائما انقلابی بود. مقام معظم رهبری ازجمله کسانی هستند که بر انقلاب دائم تاکید دارند و این را در این جمله می‌گویند که انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند. ایشان طرفدار این موضوع است و آن را در این بیانیه به‌صورت شفاف مطرح و تاکید می‌کنند.»

ایجاد تمدن نوین اسلامی آرمان نهایی انقلاب اسلامی است

وی اظهار کرد: «پنجمین نکته مهم در بیانیه گام دوم انقلاب نکته‌ای است که به‌صورت شفاف آرمان بزرگی را برای انقلاب اسلامی با عنوان «ایجاد تمدن نوین اسلامی» بیان می‌کند. به‌عبارتی هدف غایی انقلاب اسلامی ایران را ایجاد تمدن نوین اسلامی بیان می‌کنند که در جمله رهبر انقلاب با این تعبیر آمده است: «انقلاب اسلامی اینک وارد دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است. عزیزان از انقلاب خود حراست و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است، نزدیک کنید.»

تاکید بر بدیع و نوآورانه و اصیل بودن انقلاب اسلامی

دبیر قرارگاه جهادی گام دوم انقلاب در سیستان وبلوچستان ادامه داد: «ششمین تاکید در بیانیه گام دوم انقلاب بر بدیع و نوآورانه و اصیل بودن انقلاب اسلامی است و به همین دلیل چون انقلاب اسلامی بدیع و نوآوراست، بسیار ارزشمند است و تمام آن چیزی که به‌دست آورده نیز ارزشمند است. این را این‌گونه استدلال می‌کنند که بدیع و نوآورانه بودن انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن، از نقطه صفر شروع شده؛ چون اولا همه‌چیز علیه ما بود و ثانیا هیچ تجربه پیشین و راه طی‌شده‌ای در برابر ما وجود نداشت.»

بازتاب انقلاب اسلامی در نظام بین‌الملل

حیدری نیا تصریح کرد: «رهبری درواقع تاکید بر بازتاب انقلاب اسلامی در نظام بین‌الملل دارند و این بازتاب را در دو حوزه بیان می‌کنند. اول اینکه انقلاب اسلامی جهان دوقطبی را سه‌قطبی کرد، یعنی جهان شرق به رهبری شوروی با ایدئولوژی سوسیالیسم- مارکسیسم و غرب به رهبری آمریکا با ایدئولوژی لیبرالیسم- کاپیتالیسم و یک قطب جدیدی شکل گرفت به نام قطب تفکر و جهان اسلام؛ دوم اینکه بعد از فروپاشی شوروی جهان درحالی که چندقطبی شده، انقلاب اسلامی دوگانه اسلام و استکبار را زنده نگه‌داشته و دو جبهه مقاومت و سلطه را شکل داده است.»

اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم»

وی ادامه داد: «هشتمین نکته که در رویکرد خرد قابل صحبت است، این است که رهبری از «ما می‌توانیم» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران یاد می‌کنند. می‌گویند که با مدیریت‌های جهادی الهام‌گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل ما می‌توانیم که امام بزرگوار به ما آموخت، ایران را به عزت و پیشرفت در همه عرصه‌ها رسانید. می‌گویند مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی همین ما می‌توانیم است.»

مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی

دبیر قرارگاه جهادی گام دوم انقلاب در سیستان وبلوچستان اظهار کرد: «یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیانیه این قسمت است که در هفت بند بیان می‌کند که دستاوردهای انقلاب چه بوده است و در انتها هم در هفت بند بیان می‌کند که چه باید بکنیم. در هفت بند می‌گوید انقلاب اسلامی در این 40 سال چه به دست آورده و در هفت بند هم می‌خواهد بگوید در 40 سال آینده چه باید بکنیم. البته برای اینکه از این هفت بند که مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است، یاد شود در بیانیه به پنج واقعیت اشاره می شود که عبارتند از: حکومت مردمی و مردم‌سالاری، اراده ملی، میدان‌داری جوانان، روحیه و باور «ما می‌توانیم»، تحریم دشمنان که حضرت آقا می‌فرمایند تحریم دشمنان باعث اتکا به دستاورد داخلی شد.»

حیدری نیا ادامه داد: « مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته عبارتند از: ضمانت ثبات و امنیت کشور و تمامیت ارضی و حفاظت از مرزها و معجزه پیروزی در جنگ هشت‌ساله، پیشرفت شگرف در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی، درحالی که ایران پیش از انقلاب در تولید علم و فناوری صفر بود. در صنعت به ‌جز مونتاژ و در علم به جز ترجمه هنری نداشت، به اوج رساندن مشارکت مردمی در امور سیاسی مثل انتخابات و مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملی و استکبارستیزی، ارتقای شگفت‌آور بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین‌المللی، سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، افزایش دادن چشمگیرعیارمعنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه، برجسته‌تر شدن روزبه‌روز نماد پرابهت و باشکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر مستکبران جهان در راس آن آمریکای جهان‌خوار.»

انتظارات مقام معظم رهبری از نوجوانان و جوانان به عنوان پیشگامان گام دوم انقلاب

دبیر قرارگاه جهادی گام دوم انقلاب در سیستان وبلوچستان تصریح کرد: «توصیه‌های مقام معظم رهبری به جوانان برای آینده با چاشنی امید و نگاه خوش‌بینانه به آن، دوری جستن و برحذر داشتن همزمان از امید کاذب و ترس کاذب، اصل قرار دادن اینکه ترس و ناامیدی را از خود دور برانند، در هفت حوزه عنوان می شود.»

«دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. توانا بود هر که دانا بود.»

حیدری نیا ادامه داد: «اولین توصیه‌ ایشان به جوانان برای ساختن آینده علم و پژوهش است. همانطور که اشاره کردم، انقلاب اسلامی به‌صورت اتوماتیک تضاد بین علم و دین را از بین برده و جالب است که دومین عملکرد انقلاب اسلامی که از آن دفاع می‌کند در حوزه علم و فناوری است و برای بیان این موضوع از عبارت استفاده می‌کند که: دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. توانا بود هر که دانا بود.»

وی افزود: «معنویت و اخلاق دومین انتظار رهبر از جوانان و نوجوانان است که هر کدام تعاریف بدیع و جالبی دارند. ایشان به‌مثابه رهبر انقلاب وقتی از اخلاق صحبت می‌کنند یعنی توصیه می‌کنند ملت ایران اگر می‌خواهید به جایی برسید باید خیرخواهی، گذشت و کمک به نیازمند و شجاعت داشته باشید و معنویت و اخلاق جهت‌دهنده همه حرکات و فعالیت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است. بعد اشاره می‌کنند محیط زندگی راحت با کمبودهای مادی بهشت می‌سازد و نبودن آنها جهنم می‌آفریند و جمله جالب‌تر اینکه می‌گویند این دو عامل اخلاق و معنویت بدون همراهی حکومت‌ها توفیق چندانی نخواهند داشت، چرا؟ چون اخلاق و معنویت با دستور و فرمان به‌دست نمی‌آید. پس حکومت‌ها نمی‌توانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند؛ خب راه‌حل چیست؟ اولا، خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند. ثانیا، زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهاد‌های اجتماعی در این‌باره میدان دهند و کمک برسانند و با کانون ضدمعنویت و اخلاق به شیوه معقول بستیزند.»

دبیر قرارگاه جهادی گام دوم انقلاب در سیستان وبلوچستان ادامه داد: «توجه به اقتصاد سومین انتظار ایشان است البته ان موضوع هدف جامعه اسلامی نیست، اما وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به هدف‌ها رسید. فقر و غنا در مادیات و معنویات بشر اثر می‌گذارد، لذا به‌خاطر همین اقتصاد می‌تواند تاثیر شگرفی بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد.»

حیدری نیا خاطر نشان کرد: «چهارمین نکته‌ای که برای آینده جوانان توصیه می‌کنند، عدالت و مبارزه با فساد است. دقیقا براساس تجربیات 40 ساله بیان می‌کنند. این دو لازم و ملزوم یکدیگر و دو روی یک سکه‌اند. وسوسه مال، مقام و ریاست حتی در علوی‌ترین حکومت تاریخ یعنی در زمان حضرت علی(ع) کسانی را لرزاند.»

وی ادامه داد: «استقلال و آزادی پنجمین انتظار برای جوانان و نوجوانان است، استقلال به معنی آزادی ملت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرت‌های جهان است. این یک تعریف بسیار بدیع و بسیار جالبی است، استقلال را با آزادی تعریف می‌کنند ولی نه آزادی فرد، آزادی نیز به معنای حق تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه افراد جامعه است. یعنی مقام معظم رهبری به‌عنوان شاخص‌ترین رهبر اسلام‌گرای جهان می‌خواهند بگویند که من به استقلال و آزادی این‌گونه معتقد هستم که این دو ازجمله ارزش‌های جامعه اسلامی و عطیه الهی به انسان‌ها هستند و هیچ‌کدام تفضل حکومت‌ها به مردم نیستند.»

دبیر قرارگاه جهادی گام دوم انقلاب در سیستان وبلوچستان تصریح کرد: «عزت ملی و مرزبندی با دشمن و روابط خارجی انتظار بعدی رهبر انقلاب است و در این بیانیه توصیه می‌کنند که در 40 سال آینده باید روابط خارجی را براساس عزت، حکمت و مصلحت بنا نهاد و با توجه به این اصول می‌گویند باید در روابط خارجی، عزت ملی و مرزبندی با دشمن را مبتنی‌بر اصل عزت، حکمت و مصلحت پیش برد. ایران الان رهبر نهضت بیداری اسلامی و در منطقه قدرتمندترین کشور است. می‌گویند اینها بخشی از مظاهر عزت جمهوری اسلامی است که جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی به‌دست نمی‌آید. برخی که کلاسیک صحبت می‌کنند، می‌گویند مدیران و رهبران کشور باید تلفیقی از شیران و روباهان باشند، نه شیر صرف و نه روباه صرف.»

یکی از مهم‌ترین چالش‌های جمهوری اسلامی ایران، دوگانه تجدد و سنت است.

حیدری نیا ادامه داد: «آخرین انتظار رهبر انقلاب اسلامی در این بیانیه تلاش برای ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی است و می‌فرمایند تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران زیان‌های بی‌جبران اخلاقی، اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملت زده است. یکی از مهم‌ترین چالش‌های جمهوری اسلامی ایران، دوگانه تجدد و سنت است. ایشان هم به‌گونه دیگری تعبیر می‌کنند. از زمانی که تجدد در ایران راه پیدا کرد، یکی از سوگیری‌ها و هدف‌گیری‌هایش سنت‌های دینی بوده است که یک مقابله‌ای را ایجاد کرد بین تجددگرایان و سنت‌گرایان، خصوصا دین‌گرایان.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار