روایت معلمی که سرپرست هزار و صد دانش‌آموز بی‌بضاعت شد

تهران (پانا) - ثریا مطهرنیا ۲۶ سال معلمی در منطقه محروم بیجار دارد و سرپرست هزار و 100 کودک بی‌بضاعت است که ۲۷۰ نفر از این بچه‌ها بیمار هستند. مطهرنیا اکنون یکی از ۱۰ معلم برتر جهان است و قصد دارد جایزه یک میلیون دلاری‌ خود را صرف هزینه درمان بچه‌ها کند.

کد مطلب: ۱۲۲۹۶۵۳
لینک کوتاه کپی شد
روایت معلمی که سرپرست هزار و صد دانش‌آموز بی‌بضاعت شد

ثریا مطهرنیا نامزد جایزه جهانی بهترین معلم است که با خدمت در شغل معلمی و در روستاهای دور دست با وجود تمام مشکلات توانسته لبخند را بر روی لب دانش‌آموزان ابتدایی بنشاند.

این معلم فداکار به پانا می‌گوید در طول دوران معلمی، هر سال در یکی از روستاهای دور دست و کم جمعیت حضور یافتم تا خدای نکرده یک دانش‌آموز ابتدایی به علت دوری و عدم توان مالی، از سوادآموزی محروم نباشد.

وی گفت: «خدمت در روستا را خودم انتخاب کردم و با عشق و علاقه در این مسیر گام نهادم؛ هدف اول من در قبول تدریس در روستاهای دور افتاده، سوادآموزی به دانش‌آموزانی بود که اعتقاد دارم فرشته‌های دیدنی هستند و پس از آن کمک رسانی به خانواده‌های نیازمند دارای کودک بیمار بود.»

این معلم بیجاری با اشاره به اینکه در سالیان خدمت، بیش از هزاران کودک دانش‌آموز بیمار را در شهرستان شناسایی و با ارتباط گیری خیرین و موسسه‌های خیریه راه سخت و هزینه بردار درمان را برایشان قدری آسان کردم ادامه داد: «با توجه به خشکسالی‌های اخیر، بیکاری چشمگیر در شهرستان و درآمد ضعیف، خیرین ایرانی در سراسر ایران و خارج از کشور و سازمان یونسکو و یونیسف کمک‌های زیادی کرده اند.»

وی همچنین در ادامه اشاره کرد: «شغل معلمی با عشق و مهر ورزی آمیخته شده است تنها دل خوشی من، دانش‌آموزانم هستند که در اوج درد و بیماری، لبخند را فراموش نکردند.»

مطهرنیا در مورد جایزه جهانی بهترین معلم نیز گفت: «معلمان زیادی از ۱۲۱ کشور جهان در این رقابت شرکت کرده اند که با کارشناسی‌های بین المللی، جز ۱۰ معلم برتر نامزد در این رقابت هستم. راه یابی به لیست ۱۰ نفره معلمان جهان، با شرایط بسیار سختی همراه بود که اگر دعای خیر دانش‌آموزانم در روستا نبود، بدون شک چنین جایگاهی نصیبم نمی‌شد.»

وی اضافه کرد: «تاکنون یک هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز بی بضاعت را در روستاهای بیجار شناسایی کرده ام و متاسفانه حدود ۲۷۰ نفر از این دانش‌آموزان بیمار و نیازمند کمک فوری هستند. ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای مادران دانش‌آموزان می‌تواند در کنار سایر اعضایی خانواده کمک بزرگی در ایجاد رفاه و تامین معیشت باشد.»

ثریا مطهرنیا تحصیلکرده علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است و ۲۶ سال خدمت در روستاهای محروم کردستان را در کارنامه خود دارد و امسال معلم روستای حسن‌تیمور شهرستان بیجار است.

پیش از خانم مطهرنیا از شهرستان بیجار استان کردستان، معلم ایرانی دیگری به نام فردوس حاجیان که بسیاری از کودکان دهه ۸۰ او را به نام عمو فردوس می‌شناسند، نامزد جایزه جهانی بهترین معلم در سال ۱۳۹۵ بود.

گفتنی است جایزه جهانی بهترین معلم یک جایزه نفیس است که توسط بنیاد «وارکی» وابسته به یونسکو به معلمی اهدا می‌شود که سهم قابل توجهی را در این حرفه داشته‌است، ثریا مطهرنیا آموزگار کردستانی اهل بیجار در جمع ۱۰ معلم برتر جهان، نامزد این رقابت شد.

جایزه جهانی بهترین معلم به ارزش یک میلیون دلار است که فقط به بهترین معلم جهان تعلق خواهد یافت و نامزدهای دریافت جایزه ابتدا در جمع معلمان که معیارهای خاصی را داشته باشند نامزد و سپس معلمان منتخب ابتدا به یک لیست ۵۰ نفره راه می‌یابند و بعد از آن مورد ارزیابی آکادمی قرار می‌گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار