فیاضی: در هیچ مرحلهای از آموزش، جای معلم پُر نمیشود
تهران (پانا) - وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد در هیچ مرحلهای جای معلم پُر نمیشود.تدریس باید چهره به چهره و نَفَس به نَفَس باشد. تاثیراتی که این حضور فیزیکی دارد هیچ امری ندارد لذا آموزشهای مجازی میتوانند کاملا در جایگاه مکمل بنشیند.
مسعود فیاضی در جمع خبرنگاران در خصوص آموزش مجازی اظهار کرد: آموزش مجازی به عنوان یک عنصر مکمل آموزش، هدف تامین کیفیت آموزشی و تحقق عدالت آموزشی را دنبال میکند. در سند تحول بنیادین یک عبارتی تحت عنوان بسته آموزشی یا سیاست چند تالیفی داریم. معنای چکیده این واژهها این است که اگر میخواهید یک مفهومی را به مخاطب ارائه دهید به جای اینکه در یک قالب ارائه دهید در چند قالب ارائه میکنید تا فرایند یاددهی ـ یادگیری کامل اتفاق بیافتد.
وی افزود: اکنون برای انتقال محتوای آموزشی تنها روی کتاب درسی تمرکز شده که این امر به عنوان جزئی از بسته یادگیری است. این امر اجباری است دانشآموز باید بخواند تا نمره بگیرد. میخواند، حفظ میکند بیست هم میگیرد اما تلقی نمیکند که این موضوع را یاد نمیگیرد و ملکه ذهن و رفتارش نمیشود لذا باید قالبهای دیگری را جلوی دانشآموز بگذاریم که خود انتخاب کند وقتی سراغ همین مفهوم در قالب فیلم آموزشی، انیمشین یا پویانمایی یا در قالب داستانک و مانند این موارد به دانشآموز منتقل شود و وقتی آنها را خود انتخاب میکند تلقی بهتری خواهد داشت و فرایند یاددهی و یادگیری کاملتر و بهتر محقق میشود. بنابراین کارکرد بستههای یادگیری چند تالیفی خواهد شد.
فیاضی درباره یاددهی غیرمستقیم در ذیل بحث سرگرم آموزی نیز بیان کرد: با فرض اینکه بستههای یادگیری تامین و تهیه شود، فرایند یاددهی و روشهای یاددهی دو مدل مستقیم و غیرمستقیم خواهد شد. در فرایند یاددهی مستقیم یا آموزش مستقیم، شما از قالبهای متعدد مانند فیلم آموزشی، انیمیشن آموزشی و پاورپوینت استفاده میکنید که تدریس را خوب انجام دهید تا دانشآموز نمره خوب بگیرد. این همان آموزش مستقل است اما در آموزش غیر مستقیم که بهش سرگرم آموزی هم میگویند از طریق دیگری وارد میشود. وقتی دانشآموز با فیلم، سریال، انیمیشن و اپلیکیشنهای کاربردی و بازیهای آنلاین و بازیهای موبایلی درگیر میشود به طور غیرمستقیم آن مفاهیمی که شما میخواهید را تلقی میکند اما سر کلاس درس هم نشسته است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: به هر حال همه دانشآموزان و مخاطبین ما و بچههایمان بازی موبایلی را انجام میدهند که این میتواند در ذیل بحث سرگرم آموزی قرار بگیرد و بهترین استفاده از آن شود.
وی با بیان اینکه انسانها مانند معادن هستند افزود: هر یک از انسانها یک استعداد، ویژگی و توانمندی دارند اگر این طور هستند پس نظام تعلیم و تربیتِ یکسان و واحد برای همه یعنی هدر دادن استعدادها. بنابراین باید فرایندهای آموزشی و یاددهی یادگیری را متناسب با استعدادهای دانشآموز طراحی کرد.
تعریف آموزش مجازی
فیاضی اشاره کرد: آموزش مجازی تامین اجزای مختلف بستههای یادگیری و بستههای آموزشی به همراه استعدادیابی کاملا حرفه ای، موثر، شخصی سازی آموزش و به کارگیری روشهای متنوع آموزشی است. گام موثر در راستای عدالت آموزشی همین امر است. البته همه این موارد یک پیش شرطهای مشخصی دارد اگر دانشآموز و معلم دسترسی نداشته باشند از این امکان بی بهره هستند و این خود به بی عدالتی آموزشی و پرورشی دامن میزند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید براینکه نباید تفاوتی بین مدرسه، معلم یا دانشآموز شهری و روستایی، مرزی یا عشایری وجود داشته باشد بیان کرد: بنابراین باید وزارت ارتباطات کمک کند و این زیر ساخت تامین شود. اگر دانشآموز ابزار دسترسی نداشته باشد این هدف محقق نمیشود لازم است بخشهای دیگری از حاکمیت، غیر از وزارت آموزش پرورش کمک کنند این قضیه اتفاق بیافتد.
در هیچ مرحله ای جای معلم پُر نمیشود
وی در ادامه افزود: در هیچ مرحله ای جای معلم پُر نمیشود؛ معلم برخورد چهره به چهره و نَفَس به نَفَس است. تاثیراتی که این حضور فیزیکی دارد هیچ امری ندارد لذا آموزشهای مجازی میتوانند کاملا در جایگاه مکمل بنشیند. البته مکملی است که به هیچ وجه قابل صرف نظر نیست و در واقع باید به آن تن دهیم و تقویتش کنیم.
وی گفت: اکنون در کشور بیش از ۳۰۰ شرکت دانش بنیان وجود دارد که در موضوع آموزشهای مجازی کار کردند. باید در آموزش و پرروش زمینه ای را فراهم کرد که همه این موارد امکان ورود داشته باشند. لذا باید تمام ظرفیت بخش خصوصی و بخشهای دولتی و غیردولتی که در آموزش مجازی کار کردند ورود پیدا کنند.
ارسال دیدگاه