در گفت‌وگو با پانا؛

منا قیمی: حرکت دستان هنرمند هیچ وقت متوقف نمی‌شود

تهران (پانا) - منا قیمی، هنرمند حاضر در نمایشگاه «زمانه زیستن» خانه هنرمندان ایران معتقد است هنر و حرکت دستان هنرمند هیچ وقت متوقف نمی شود و بحران کرونا برای جمعی از هنرمندان به جهت ایجاد فراغت برای خلق هنر مفید و موثر بود. 

کد مطلب: ۱۲۲۹۵۹۳
لینک کوتاه کپی شد
منا قیمی: حرکت دستان هنرمند هیچ وقت متوقف نمی‌شود

منا قیمی هنرمند حاضر در نمایشگاه «زمانه زیستن» که این روزها در گالری استاد میرمیران خانه هنرمندان ایران در حال برگزاری است، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره آثارش بیان کرد: آثار این مجموعه شامل 24 تابلو است که با موضوع «طبیعت بی‌جان» در بین سال‌های 1396 تا 1400 نقاشی شده‌اند. این آثار شامل تابلوهایی کشیده شده با مدادرنگی و تکنیک‌های آبرنگ، میکس مدیا و آکریلیک هستند اما آثار رنگ روغن در این نمایشگاه شرکت ندارند. زیرا مجموعه‌های رنگ روغنی که داشتم، شامل موضوع طبیعت بی جان نمی‌شدند. کارهای قبلی‌ام نیز عمدتا در سبک‌های اکسپرسیونیسم و امپرسیونیسم بوده‌اند.

وی با اشاره به تاثیرپذیری‌اش از دوران کرونا در پردازش ایده آثارش گفت: باید بگویم که متاثر از کرونا و شرایط این بحران همه‌گیر نیز بوده‌ام اما ذهنم نیز اساسا جست‌وجوگر است و معمولا به تکنیک‌های مختلفی در مقاطع مختلف روی می‌آورم. با این حال معمولا می‎‌توانم مجموعه‌ای از آثار را در یک تکنیک مشخص انتخاب کنم. کمااینکه بیش از 800 اثر در خانه دارم که هنوز در جایی نمایش داده نشده‌اند.

قیمی درباره میزان حضورش در نمایشگاه‌ها عنوان کرد: من فوق دیپلم گرافیک دارم و نقاشی کشیدن را طی 15 سال گذشته بیشتر به صورت تجربی دنبال کرده‌ام. در واقع در این مدت همیشه در حال نقاشی کشیدن بوده‌ام اما پیش از این در نمایشگاه‌های زیادی شرکت نمی‌کردم زیرا فکر می کنم هنوز برایم زود است و بهتر است از 40 سالگی به بعد که برایم سن پختگی هنرمند است، به برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و یا حتی حضور در نمایشگاه‌های جمعی بیشتر فکر کنم. البته قبلا در چند نمایشگاه گروهی شرکت کرده بودم. یکسال هم هست که درباره تحلیل نقاشی قلم می‌زنم.


وی درباره میزبانی خانه هنرمندان ایران از آثارش و به نمایش گذاشتن آن برای هنرمندان و مخاطبان هنرهای تجسمی بیان کرد: به دلیل یک جابه‌جایی در برنامه نمایشگاه‌های خانه هنرمندان ایران توانستم به برگزاری «زمانه زیستن» در اینجا اقدام کنم. خوشبختانه این فرصت برایم فراهم شد و فضای لذت‌بخشی برای دیده شدن آثارم در خانه هنرمندان ایران فراهم شده است.

قیمی با اشاره به فرصت‌های ناخواسته اما مطلوب بحران کرونا برای گروهی از هنرمندان گفت: ما آتلیه‌ای شخصی داریم که ایده‌ها و کارهایی را که امکان اجرایشان در دوران کرونا در فضای بیرونی فراهم نبود، در این آتلیه طراحی و نقاشی کردیم. حتی در زمان اوج کرونا نیز همراه با جمعی دیگر از هنرمندان تجربه خلق اثر داشتیم و حتی در فضای باز پشت بام البته در جمع‌های محدود دو سه نفری نیز گردهم می‌آمدیم و کارهایمان را پیش می‌بردیم. این خلوت ناخواسته برای ما بسیار مفید بود. به نظرم هنر و حرکت دستان هنرمند هیچ وقت متوقف نمی شود.

نمایشگاه «زمانه زیستن» تا ۲۴ آبان همه روزه (به جز شنبه‌ها) از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در گالری استاد میرمیران خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار