پرفسور ثبوتی: دانشگاهیان بیشتر خودزنی می‌کنند تا به نقاط قوت‌شان بپردازند

حدادعادل: رهبری گفتند یک تار موی پرفسور ثبوتی به اندازه ۲۰میلیارد ارزش دارد

تهران (پانا) - آیین نکوداشت "یوسف ثبوتی" در برنامه تماشای خورشید به همت سازمان ملی یونسکو-ایران در محل خانه هنرمندان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۲۹۱۹۶
لینک کوتاه کپی شد
پرفسور ثبوتی: دانشگاهیان بیشتر خودزنی می‌کنند تا به نقاط قوت‌شان بپردازند

آیین نکوداشت "یوسف ثبوتی" در چهارمین برنامه تماشای خورشید به همت کمیسیون ملی یونسکو-ایران با حضورحجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران در محل خانه هنرمندان برگزار شد.
ایوبی: نظام آموزشی انگلوساکسون ما مرهون همت پروفسور ثبوتی است

ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو-ایران با اشاره به جایگاه پروفسور ثبوتی گفت: امروز چهارمین تماشای خورشید به استاد ثبوتی اختصاص دارد که خود خورشید تابان جهان علم است. چندساعت برای پرده برداری از شخصیت این بزرگوار کافی نیست و عموما با چهره فیزیک دان بودن شان شناخته شده اند اما تلاش این مرد بزرگ برای همگانی کردن علم ارزشمند است. نهادهای ارجمند و ماندگار و بزرگی را تاسیس کردند و نظام آموزشی فعلی و همین نظام ترمی انگلساکسون را راه اندازی کرد تا فارغ التحصیلان ما به سرعت مدارک شان قابل ارزیابی باشد. وی همچنین مقالات مهم پژوهشی که تولید می شود مرهون این استاد هستیم. همچنین انجمن نجوم را تاسیس کردند.

ایوبی با اشاره به جنبه مهم دیگر شخصیت ثبوتی گفت: تاسیس یک نهاد در شرایط جامعه ما که کار سختی است اما استاد ثبوتی به گونه ای نهادهایی را تاسیس کردند که ماندگار شد و مدیران بعدی اقدام به لغو آن نکردند.

حداد عادل: رهبری گفتند یک تار موی پرفسور ثبوتی به اندازه 20میلیارد ارزش دارد

در ادامه حدادعادل، رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با اشاره به اینکه قدیمی ترین دانشجوی پرفسور ثبوتی است، به مرور خاطراتی پرداخت و عنوان کرد: در مهر 1336در دبیرستان علوی مدیر مدرسه ما استاد روزبه زنجانی بود و شش سال در آنجا علوم و دروس مختلف را یاد می گرفتیم. مرحوم روزبه از مدرسه توفیق زنجان و دکتر محمد ثبوتی برادر پرفسور ثبوتی یاد می کرد. علاقه من به این مدرسه آشنایی با ثبوتی ها از همان زمان آغاز شد و همین باعث شد من در دانشکده علوم رشته فیزیک بخوانم. در نهایت برای فوق لیسانس به دانشگاه شیراز رفتم و آنجا آقای دکتر ثبوتی و تعدادی از اساتید بزرگ دیگر با من مصاحبه می کردند و دانشجوی ایشان در 5درس شدم.

حدادعادل با توصیف معلمی پرفسور ثبوتی عنوان کرد: پرفسور ثبوتی بسیار حدی و منظم بودند و لحظه ای از کلاس تنفس نداشتند. ما شیرینی علم را در کلاس وی فهمیدیم و روش علمی را لمس کردیم و اینکه عالم فیزیک چگونه به دنیا نگاه می کند. من یکی از معجزات خداوند درمورد خودم را در درس این استاد دیدم و روزی بود که امتحان درس ایشان را داشتم و آمادگی نداشتم و بصورت معجزه واری این امتحان لغو شد.

حدادعادل با مرور فعالیت های اثرگذار پرفسور ثبوتی به نهادینه کردن علم فیزیک توسط وی اشاره کرد و گفت: زمانی در زنجان در محضر رهبری اقای ثبوتی گلایه ای را مطرح کرد که ارگانی گفته طرحی 20میلیارد هزینه دارد و رهبری گفتند فقط یک تار موی شما 20میلیارد برای این مملکت ارزش دارد.

صالحی: پرفسور ثبوتی دارای دو بال علم و دین است

علی اکبر صالحی در این نشست گفت: تکریم علم و عالم بر همگان روشن است و من درباره سه مقوله مفهوم علم و عالم و بستر علم صحبت خواهم کرد.

علم به تنهایی منتشر نمی شود مگر اینکه عالم باشد و برای عالم باید امکانات و بستر فراهم باشد. علم مقوله ای مرتبط با خالق است.

وی با اشاره به مهمترین ارزش علم گفت: اگر انسان به علم واقعی دست پیدا کند و بفهمد به مبدا هستی و خالق ارادت بیش از حد پیدا می کند. علم شناخت رموز طبیعت و جهان است و اما عالم کسی است که به دنبال علم است و اما علمی که برای رضای او باشد و نفعی به مردم برساند. عالم جایگاه ویژه اجتماعی دارد اگر منشا علم را هم درک کند و بداند خود آفریننده علم نیست و علم را با جهد و کوشش پیدا کرده است.

صالحی درباره زیرساخت های علم گفت: ما صرفا به دنبال پرورش نوابغ علم نیستیم بلکه باید جماعتی زیر پر و بال علم را بگیرند. زیرساخت علم در برگیرنده حکومت و عالم و تمامی موسساتی است که به نحوی می توانند در خدمت علم باشد. خادمین علم به اندازه خود علم قابل تکریم هستند.

وی درباره پرفسور ثبوتی گفت: در سمت معاونت آموزش عالی فرصت آشنایی با پرفسور ثبوتی را پیدا کردم. تلاش ایشان برای تاسیس زیر ساخت جهت نشر علم برای من ارزشمند است. ایشان به اندازه سخن می گویند و متکی بر خود است زیرا هم عالم است و هم در خانواده ای مستغنی بزرگ شده است و تمام هم و غمش را برای خدمت به خلق گذاشته است و دارای دوبال علم و دین است.

نصیری قیداری: پرفسور تاکید دارند که از من امامزاده نسازید

نصیری قیداری، رییس دانشگاه شهید بهشتی که شاگرد چهل ساله پرفسور ثبوتی است، در این نشست گفت: پرفسور پدر معنوی من است. من به 44سال شاگردی این استاد افتخار می کنم. وی برای هرکار نواپرانه در زندگی علمی هدف مطلوب ترسیم کرده و با عزمی استوار برای رسیدن به آن تلاش می کند. این مشی برای هدایت جریان علمی مهم است. تاسیس رصدخانه ابوریحان و همکاری در تاسیس مرکز کتابخانه شیراز و راه اندازی انجمن نجوم فیزیک و تاسیس پژوهشکده تغییرات اقلیمی و غیره از جمله اقدامات وی است.

نصیری قیداری افزود: پرفسور تاکید دارند که جوانان این مرزوبوم را دست کم نگیریم و در مصاحبه ای عنوان می کند که سعی نکنید از من حرف بکشید که چه کرده ام و از من امامزاده ای بسازید.

دعایی: قدردان استادی که چنین شاگردان بزرگی دارد باشیم

سید محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در این نشست عنوان کرد: من در این جمع یک استثا هستم اما سابقه اشنایی من با روزبه فرصت و سعادتی بود. مرحوم روزبه و مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم فاضلی از افرادی هستند که توفیق داشتم حق حرمت این بزرگان را داشته باشم.

وی افزود: در اینجا جمعی از شاگردان پرفسور ثبوتی حضور دارند که جایگاه و مراتب بالایی پیدا کرده اند و امیدوارم قدردان خوبی های این استاد باشیم.

پرفسور ثبوتی: دانشگاهیان بیشتر خودزنی می کنند تا به نقاط قوت شان بپردازند

پرفسور ثبوتی، فیزیکدان برحسته ایرانی در انتهای این نشست ضمن تقدیر از حاضرین خطاب به وزیر علوم عنوان کرد: من بر این باورم دانشگاهیان وظایف شان را خوب انجام می دهند و گمانم این است که به نسبت نهادهای دیگر و انچه از فساد مطرح می شود هیچگاه از جامعه دانشگاهی گزارش نشده است. این شاهدی بر فعالیت بدون حاشیه دانشگاهیان است.

وی درباره رمز بی الایشی دانشگاه ها گفت: انبوه جوانان دانشگاهی که بدون الایش فعالیت دارند و این رمز خودپالایی دانشگاه هاست.

وی با اشاره به مهمترین نقطه ضعف دانشگاه گفت: دانشگاه های ما خودزنی می کنند و بیش از همه به نقاط ضعف خود می پردازند و کمتر نقاط قوت شان بیان می شود و من توصیه می کنم و تمهدیم این است که زبان به بدی نگوییم و گوش به شنیدنش ندهیم. انتقاد لازم است اما عیب جویی انتقاد نیست. اگر اقای وزیر علوم در اینجا بود می گفتم که به عنوان دانشگاهی جوانی را با خون دل تحویل جامعه علمی می دهیم اما توانایی نگهداری شان را نداریم. استاد جوان ما با حقوق ماهانه قادر به تامین مسکنش نیست و طبیعتا نمی تواند دلی کار کند پس یا از خیر این کار می گذرد یا از کیفیت کارش می کاهد. دراینجا جای خالی توجه به مسکن دانشگاهیان مهم است.

در انتهای این برنامه از پرفسور ثبوتی برای خدمات عالمانه به دنیای علم تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار