لباس‌های پوست‌آزار

تهران (پانا) - با تغییر فصل و تغییر در نوع لباس‌هایی که می پوشیم، احتمال بروز حساسیت‌های پوستی نیز افزایش می‌یابد و افراد باید مراقب علائم آن باشند.

کد مطلب: ۱۲۲۹۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد
لباس‌های پوست‌آزار

به‌گزارش آخرین خبر، حساسیت لباسی معمولا به التهاب پوستی بر اثر تماس پوست بدن با بافت لباس ایجاد می‌شود. این نوع حساسیت بیشتر در ماه‌های سرد سال که نوع البسه تغییر می‌کنند، ایجاد می‌ شود. اما باید مراقب علائم این حساسیت باشید و به موقع به پزشک مراجعه کنید.

برخی لباس‌ها و الیاف باعث خارش و التهاب پوست می شود. این حساسیت ها در فصل زمستان و پاییز مشاهده می شود که بیشتر از لباس هایی با الیاف مصنوعی و موادی مانند پشم استفاده می شود که غالب پوشش زمستانی را تشکیل می‌دهند.
معمولا دو دلیل شامل واکنش تحرک کننده و واکنش ایمنی تأخیری باعث بروز حساسیت لباسی می شود. واکنش‌های حساسیت زا به الیاف لباس معمولا در مواجهه با الیاف نایلونی و پلی استر بیشتر از الیاف طبیعی مانند لینن، ابریشم و پنبه مشاهده می شود.

از سوی دیگر، واکنش تأخیری ایمنی در بدن یا آلرژی تماسی معمولا به دلیل استفاده از مواد شیمیایی به کار رفته در الیاف لباس ها حین تولید بروز می کند. این مورد حساسیت معمولا ناشی از مواد تکمیل کننده به کار رفته در صنعت پوشاک به‌منظور پرداخت پارچه ها از جمله رزین‌های تکمیل کننده فرمالدئید، ضدحریق‌ها و رنگ هایی مانند پارافنیلن دی آمین است.

این مواد به کار رفته به منظور ضد آب کردن و مقاومت پارچه در برابر چین و چروک و آسیب دیدگی به الیاف اضافه می شوند. البته محققان هشدار می‌دهند که یکی دیگر از عواملی که پس از پوشیدن لباس باعث بروز واکنش های حساسیتی در پوست بدن می‌شود، ممکن است به‌دلیل استفاده از شوینده ها باشد.

به‌موقع تشخیص دهید
حساسیت‌های لباسی معمولا با علائم آژاردهنده‌ای چون قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن، ایجاد جوش‌های پوستی، آبریزش چشم و حتی آبریزش‌بینی خود را نشان می‌دهد. گاهی این علائم بعد از ساعت‌ها تماس پوست با لباس از بین می رود اما در برخی موارد روزها یا هفته‌ها ادامه دارد.
این حساسیت‌ها معمولا قسمت‌هایی از پوست را بیشتر درگیر می کند که در تماس بیشتر با الیاف پارچه قرار می گیرند. مستعدترین نواحی بروز حساسیت، پشت زانوها، زیربغل، کشاله‌های ران و باسن هستند.

در صورت مشاهده این علائم بهتر است از لباس‌هایی که باعث ایجاد این حساسیت شده‌اند دوری کنید. اما اگر به‌رغم این کار باز هم حساسیت پوستی از بین نرفت به پزشک مراجعه کنید. ادامه این قبیل حساسیت‌های پوستی در برخی موارد ممکن است حتی منجر به عفونت‌های پوستی یا موارد شدیدتر شوند.

علائم را درمان کنید
بهتر است برای کاهش علائم حساسیت، پوست آن ناحیه را با آب و صابون بشویید و روی آن از یک نرم‌کننده معمولی و یک استروئید موضعی استفاده کنید. می‌توانید از داروهای ضعیف مانند هیدروکورتیزون 1 درصد بدون نسخه هم استفاده کنید اما در موارد شدیدتر بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

بهتر است همیشه از الیاف طبیعی مانند لنین و ابریشم استفاده کنید و از لباس‌های تنگ و لباس‌های رنگ شده خودداری کنید تا کم‌ترین تماس را با پوست بدن داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار