مدیرعامل افرانت مطرح کرد:

طرح صیانت به دنبال قطع اینترنت نیست

تهران (پانا) - مدیرعامل افرانت می‌گوید طرح صیانت به معنای قطع اینترنت نیست و تاکنون بحثی درباره قطع یا محدودکردن فضای اینترنت مطرح نشده است. برای شبکه ملی اطلاعات زحمات زیادی انجام شده که باید مورد حمایت قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۲۲۸۸۲۸
لینک کوتاه کپی شد
طرح صیانت به دنبال قطع اینترنت نیست

فریبرز باذرجانی در یک نشست آنلاین با بیان اینکه اکنون یک بحث اینترنت و یک بحث درباره اینترانت مطرح است، گفت:« با توجه به زیرساختی که در کشور فراهم شده است دیتا و سرویس را می‌توان در داخل ارایه داد تا ترافیک اینترنتی وجود نداشته باشد و کاهش هزینه‌ها در این لایه با بسترسازی در داخل انجام‌شدنی است.»

وی با بیان اینکه دیتا و اطلاعات می‌تواند در کشور باشد و مورد استفاده دولت، سازمان‌ها و دستگاه‌ها قرار گیرد، افزود: «در بحث دیتا سنتر نیز هر کشوری که در آینده بتواند دیتا و آنالیز بیشتری داشته باشد برنده خواهد بود. بحث اقتصاد دیجیتال، فایو جی و غیره مفاهیمی است که به تدریج در حال گسترش است.»

وی با بیان اینکه دیتا می‌تواند در کشور باشد و مورد استفاده دولت، سازمان‌ها و دستگاه‌ها قرار گیرد، اظهار کرد: «طرح صیانت به معنای قطع اینترنت نیست و تاکنون بحثی درباره قطع یا محدودکردن فضای اینترنت مطرح نشده است. برای شبکه ملی اطلاعات زحمات زیادی انجام شده که باید مورد حمایت قرار گیرد.»

باذرجانی با بیان اینکه وزارت ارتباطات نیز در بحث شبکه ملی اطلاعات حساسیت و تاکید جدی دارد، تصریح کرد:« اگر زیرساخت‌ها توسعه یابد خدمات جدیدتر و بهتری نیز در این فضا ارایه می‌شود.»

وی با تاکید براینکه طرح صیانت به معنای صیانت از دیتا است، اظهار کرد: «البته نباید تصور کرد که با طرح صیانت مخالفت‌های جدی وجود دارد و نقطه‌نظرات و اصلاحاتی در مورد آن مطرح است و وجود دیتا و ترافیک داخلی به معنای قطع اینترنت نیست.»

باذرجانی با بیان اینکه صیانت از کاربران هدف طرح صیانت خواهد بود، خاطرنشان کرد: « طرح صیانت از کاربران صیانت خواهد کرد و ارگانی به عنوان رگولاتوری از کاربران صیانت کرده و قوانین حمایتی را در این زمینه پیاده‌سازی خواهد کرد.»

وی در این نشست که به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد تأسیس شرکت دانش بنیان افرانت برگزار شد، گفت: این شرکت در سال گذشته بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان درآمد از خدمات دیتاسنتر و سرویس‌های ابری داشته است.

وی ادامه داد: افرانت در حوزه مراکز ابری و دیتاسنتر، انتقال پهنای باند و زیرساخت توزیع محتوا فعالیت گسترده ای دارد به نحوی که با افتتاح فاز سوم شبکه ملی اطلاعات، در سال ۹۸ موفق به راه اندازی دیتاسنتر «شاهین» شدیم و هم اکنون نیز پروژه ساخت دیتاسنتر «سبلان» را با ظرفیت ۲۵۰ رک آغاز کرده ایم.

باذرجانی ظرفیت فعلی مراکز داده افرانت را ۲۰۰ رک عنوان کرد که به زودی به ۲۳۰ رک افزایش می‌یابد و گفت: مطابق با برنامه ریزی در حال انجام، تا پایان سال ۱۴۰۴ ظرفیت تجاری دیتاسنتر افرانت به ۱۲۰۰ رک خواهد رسید. همچنین در برنامه داریم که بستر خدمات ابری را از ۱۴۰۰ خدمت به ۴۰۰۰ سرویس ابری برسانیم. افزایش پهنای باند دیتاسنتر افرانت نیز از ۵۰ گیگ به ۱۱۰ گیگ در طول یکسال آینده، انجام خواهد شد.

مدیرعامل افرانت با اشاره به اینکه راه اندازی و توسعه زیرساخت مراکز CDN برای توزیع محتوای ترافیک با ظرفیت ۱۶ گیگابیت برثانیه در ۴ شهر تهران، مشهد، شیراز و تبریز انجام شده است، گفت: ۷۰ درصد ترافیک IXP شیراز و تبریز توسط افرانت تبادل می‌شود.

وی با اشاره به مطالعات جهانی انجام شده در حوزه خدمات ابری و دیتاسنتر و افزایش پتانسیل این بازار در دنیا در پی شیوع کووید ۱۹ تاکید کرد: مطالعات نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۲ حجم بازار خدمات دیتاسنتر و ابری در دنیا به ۳۶۵ میلیارد دلار می‌رسد. با توجه به جمعیت ۸ میلیاردی دنیا و ۸۰ میلیونی ایران، یک درصد این بازار می‌تواند در اختیار ایران باشد و بر این اساس ما برنامه توسعه خود را تا سال ۱۴۰۴ بر پایه این خدمات برنامه ریزی کرده ایم.

باذرجانی با بیان اینکه مطابق آمار معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری تا پایان آبان ماه ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۳۹۹ شرکت دانش بنیان در صنایع مختلف کشورمان فعالیت دارند، گفت: ۱۲۵ شرکت دانش بنیان هم اکنون مشتری افرانت هستند که ۸۱ درصد این شرکت‌ها، در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات حضور دارند. در این راستا رویکرد افرانت رشد و توسعه زیست بوم کسب و کارهای حوزه ict و ارائه خدمات به استارت آپها و شرکت‌های دانش بنیان است.

وی از راه اندازی دیتاسنتر مجازی (VDC) به عنوان یکی از برنامه‌های آینده نزدیک این شرکت خبر داد و گفت: تا سال ۱۴۰۴ رشد ۱۱۵ درصد برای فروش خدمات ابری و رشد ۴۹ درصدی در سرورهای اختصاصی افرانت را متصور هستیم و تا یک سال آینده، ظرفیت خدمات ابری را به ۵۰ هزار سرور ابری افزایش خواهیم داد.

باذرجانی درباره دلایل عدم توسعه اینترنت ثابت توسط شرکت‌های FCP که افرانت نیز یکی از این اپراتورها است، گفت: توسعه اینترنت ثابت زمان بر بوده و نیازمند سرمایه گذاری قابل توجه است اما بازگشت این سرمایه گذاری در کوتاه مدت امکان پذیر نیست. از این رو بخش خصوصی برای سرمایه گذاری با مشکلاتی مواجه است.

وی با اشاره به جلساتی که بخش خصوصی حوزه اینترنت ثابت با دکتر زارع پور وزیر ارتباطات داشته است، گفت: در این جلسات دغدغه‌های بخش خصوصی عنوان شد و قرار شد کمیسیونی در سطح وزارت ارتباطات با حضور نمایندگان وزیر و نمایندگان شرکت‌های FCP برگزار شود تا مشکلات و موضوعات در این عرصه بررسی و حل شود.

مدیرعامل افرانت گفت: اپراتورهای FCP خواستار حمایت و معافیت‌های معقول در تعرفه‌های مالیاتی و بیمه‌ای و نیز ارائه تسهیلات با بهره کم و بازپرداخت طولانی مدت هستند.

وی افزود: بحث ما انحصار شرکت مخابرات در این بخش نیست. بلکه معتقدیم که با ایجاد همدلی در بدنه دولت و بخش خصوصی مشکلات توسعه اینترنت ثابت رفع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار