توجه به شرایط جهانی؛ نقطه قوت کتابهای ارسالی به جشنواره کتاب رشد از نگاه داور گروه پیشدبستانی
تهران (پانا) - لیلا ولیزاده معتقد است کتابهای آموزشی کودکان باید متناسب با سطح رشد، ارزشهای اجتماعی و نیازها و علایق کودکان، طراحی و اجرا شوند.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، داور سرگروه پیشدبستانی (کتابهای آموزشی) نوزدهمین جشنواره کتاب رشد اظهار داشت: با بررسی مختصری از اهداف برنامههای تربیتی و آموزش در دوران اولیهی کودکی میتوان به کارکردهای حساس کتابهای تربیتی و آموزشی کودکان و مطابقت آن با علوم مختلف و مقایسه با وضعیت موجود کتابهای ارسالی به جشنواره پی برد. آنچه از این نوع بررسیها حاصل میشود نشان میدهد منابع مورد نیاز کودکان باید در برگیرندهی فعالیتهایی باشند که به رشد مهارتهای جسمی و حرکتی، برانگیختن کنجکاوی، خلاقیت و پرورش تواناییهای شناختی، نگرشهای اجتماعی مطلوب، علاقه به خود، زندگی خانوادگی و هویت ملی و... منجر شود.
وی با این توضیح که در حال حاضر رویکردهای مختلفی در زمینهی چگونگی تدوین و بهرهمندی از کتاب برای کودکان پیش از دبستان وجود دارد، ادامه داد: غالبترین نگاهها در زمینهی کتابهای پیشدبستانی در برگیرندهی انتظارات یادگیری از کودکان دربارهی موضوعات متعددی در حوزهی نیازها و علایق آنان است و از طریق فرصتهای یادگیری متنوع و سازنده در اختیار کودکان قرار میگیرد. البته انعطاف در انتخاب محتوا با توجه به شرایط زمانی، مکانی، نقش والدین و نقش مربی و مراقب کودکان حتماً وجود خواهد داشت. اما این موارد در بسیاری از منابع ارسالی به جشنواره مشاهده و استنباط نمیشود؛ که نتیجهی آن تهدیدی جدی برای کیفیت تربیت کودکان خواهد بود. بنابراین در ارائهی برنامهها و فعالیتها در قالب کتاب برای کودکان زیر ۶ سال نباید آنان را زیر بار سنگین آموزشهای غیرکارشناسی قرار دهیم. کتابهای آموزشی کودکان باید متناسب با سطح رشد، ارزشهای اجتماعی و نیازها و علایق کودکان، طراحی و اجرا شوند.
ولیزاده افزود: بر اساس یافتههای بررسی در حوزهی کتابهای ارسالی به جشنواره، میتوان به این نکته بهعنوان یک نقطهی قوت پرداخت که بعضی از موضوعات انتخابی برای تدوین کتابهای کودکان، برگرفته از شرایط امروزی جهان بوده و تلاش شده است که روشهایی در تدوین و اجرای مطالب کتابها بهکار برده شود که مطابق با وضعیت خاص مردم در مقابلهی فرهنگی با شرایط بحرانی شیوع بیماری کووید ۱۹ است. البته با وجود تلاش برای بهرهمندی از شرایط بحران این بیماری و تبدیل آن به فرصتهای تربیتی برای کودکان و مربیان در متن بعضی از کتابها، روش بهکار گرفته شده مطابق با اصول تدوین کتاب برای دورهی پیش از دبستان نبود.
لیلا ولیزاده دکترای مدیریت آموزشی از دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناسی ارشد آموزش پیش از دبستان از همین دانشگاه است.
ارسال دیدگاه