حفر چاه‌های ژرف در سیستان و بلوچستان به نتیجه رسید

برداشت ۱۰ میلیون مترمکعب آب ژرف برای سیستان نهایی شد

زاهدان (پانا) - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان ضمن ابراز خرسندی از به آب رسیدن چاه سوم در منطقه ادیمی گفت نتایج ژئوفیزیکی که در این منطقه وجود دارد هم به لحاظ کمیت و کیفیت آب امیدوارکننده است.

کد مطلب: ۱۲۲۷۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد
حفر چاه‌های ژرف در سیستان و بلوچستان به نتیجه رسید

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، علیرضا قاسمی اظهار کرد: با توجه به وجود مخازن آبی چاه‌نیمه طی سالیان گذشته هیچ اقدامی برای تأمین آب از سایر منابع برای شمال استان صورت نگرفته است.

وی افزود: همزمان با استقرار دولت سیزدهم و بازدید وزیر نیرو از سیستان پروژه حفر چاه‌های ژرف به طور جدی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت.

قاسمی ادامه داد: در مرحله اول با دستور وزیر نیرو و در فاز اول مقرر شده ۱۰ میلیون متر مکعب در سال خرید تضمینی آب انجام شود و در استان، با توجه به اینکه با دستور استاندار، شرکت آب و فاضلاب به عنوان نماینده معرفی شده است، این موضوع به صورت مستمر توسط آبفا، پیگیری می‌شود.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان ضمن ابراز خرسندی از به آب رسیدن چاه سوم در منطقه ادیمی عنوان کرد: نتایج ژئوفیزیکی که در این منطقه وجود دارد هم به لحاظ کمیت آب و کیفیت امیدوار کننده است و هم از لحاظ عمق چاه، چرا که امکان برداشت آب در عمق کمتری فراهم است و این موضوع برای حفر چاه‌های جدید بسیار مهم است.

وی با اشاره به موضوع حق‌آبه رودخانه هیرمند در منطقه سیستان اظهار کرد: هرچند معتقدیم که حق‌آبه سیستان باید محقق شود اما نباید موضوع تأمین آب مردم به حق‌آبه وابستگی داشته باشد، بنابراین برنامه‌ریزی برای تأمین آب از طریق چاه‌های ژرف و همچنین استفاده از منابع و پتانسیل آبی اطراف منطقه سیستان صورت گرفته و از طرفی موضوع انتقال آب از دریای عمان توسط استاندار برای تأمین آب کل استان در دست پیگیری است.

قاسمی ادامه داد: مجموع این اقدامات باید طی 2 تا سه سال آینده انجام شود تا دغدغه تأمین آب استان برطرف و برای همیشه این موضوع حل شود که امیدواریم اعتبارات لازم جهت اجرا و اتمام این پروژه‌ها تخصیص یابد.

وی به تأمین آب شرب شهر زاهدان در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: پروژه‌های اضطراری نیز در حال انجام است که یکی از آن‌ها پروژه حرمک برای جبران بخشی از کمبود آب شهر زاهدان است که در صورت تخصیص اعتبار به سرعت وارد مدار خواهد شد.

قاسمی نیاز آب سیستان در حوزه شهر و روستا را حدود 40 تا 45 میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: برای رسیدن به تأمین این مهم باید سرمایه‌گذاری انجام شود تا بتوانیم تمام این نیاز را برآورده کنیم.

وی تأکید کرد: حفر چاه‌ها و شیرین سازی این طرح باید همزمان انجام شود که فعلا مطالعات آن در حال انجام است و در مرحله مقدماتی قرار دارد.

قاسمی افزود: برداشت و شیرین سازی ۱۰ میلیون مترمکعب به طور پایلوت انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم در سال آینده این طرح را به نتیجه برسانیم.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان در پایان گفت: دولت عزم جدی برای حل مشکل سیستان دارد و در استان نیز به صورت جدی پیگیر هستیم تا مردم دچار مشکل نشوند، که امیدواریم با تزریق منابع مالی و استقبال سرمایه‌گذاران مشکلات رفع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار