از ثروتمندترین نویسنده تا نویسندگان سیاستمدار شکست‌خورده

ثروتمندترین نویسندگان جهان را بشناسید/ ثروتمندترین نویسنده‌ای که هیچ ناشری کتابش را چاپ نمی‌کرد/ عاقبت سیاستمدارانی که نویسنده شده‌اند

تهران (پانا) – بسیاری از مردم دنیا و از جمله مردم ایران نویسندگی را شغل تعریف نمی‌کنند و تصور عموم بر این است که هزینه‌های زندگی را تنها با نویسندگی نمی‌توان تأمین کرد، اما نویسنده‌هایی در دنیا هستند که بعد از سال‌ها نوشتن و چاپ کتاب و وقت گذاشتن برای آنچه دغدغه و حرفه‌شان بوده، بالاخره یکی از کتاب‌هایشان بر دل‌وجان مخاطب نشسته است و به فروش میلیاردی رسیده است اما قطعاً این اتفاق در یک شب رخ نمی‌دهد.

کد مطلب: ۱۲۲۷۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد
از ثروتمندترین نویسنده تا نویسندگان سیاستمدار شکست‌خورده

مدتی قبل مجله‌ فوربز فهرستی از میلیاردرهای دنیا را منتشر کرد که از میان چهره‌های سرشناس در حوزه‌های موسیقی، سینما، ادبیات، ورزش و هنر نام دو نویسنده به چشم می‌خورد. در این گزارش به مناسبت روز جهانی نویسنده به بررسی زندگی دو نویسنده میلیاردر پرداخته‌ایم.
ثروتمندترین نویسندگان جهان را بشناسید
«جفری آرچر» نویسنده و سیاست‌مدار سابق انگلیسی است که روند نویسندگی را زمانی که عضوی از پارلمان بود و با انتشار رمان «نه یک پنی بیشتر و نه یک پنی کمتر» ‌در سال ۱۹۷۴ آغاز کرد.
وی حد فاصل سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ عضو پارلمان بریتانیا و در سال‌های ۱۹۸۵-۱۹۸۶ معاون رئیس حزب محافظه‌کار بریتانیا بود. وی خیلی زود از دنیای سیاست فاصله گرفت و رمان‎نویسی را آغاز کرد. درواقع او همیشه آرزو داشت که روزی یک نویسنده بزرگ شود. با به پایان رسیدن حرفه‌ «آرچر» به عنوان یک سیاستمدار در سال ۱۹۹۹، او فقط بر نویسندگی تمرکز کرد و آثار پرفروش دیگری ازجمله چند مجموعه داستان کوتاه، کتاب خاطراتی از دوران محکومیتش در زندان و مجموعه رمان‌های «سرگذشت کلیفتون» را روانه بازار کرد. با این‌که رمان «نه یک پنی بیشتر و نه یک پنی کمتر» ‌این سیاستمدار فروش قابل توجهی داشت،‌ در حقیقت این رمان «کین و ایبل/ هابیل و قابیل» او بود که به موفقیتی جهانی بدل شد و به صدر فهرست پرفروش‌های نشریه نیویورک‌تایمز راه‌ یافت و درمجموع ۳۷ میلیون نسخه از آن به فروش رسید.
از مشهورترین آثار او می‌توان ‌به «خط مستقیم»، «تصور غلط»، «زاده زندان »، «راه افتخار» و «تنها زمان خواهد گفت» اشاره کرد. بسیاری از داستان‌های او تبدیل به فیلم و سریال شد که موفقیت‌های زیادی را به‎همراه داشت. طبق گزارش‌ها، سرمایه خالص او ۱۹۵میلیون دلار است.


عاقبت سیاستمدارانی که نویسنده شده‌اند
در طول تاریخ سیاستمداران کشورهای مختلف داستان‌نویسی را تجربه کرده‌اند اما عموماً مانند «جفری آرچر» خوش شانس نبودند. از جدیدترین سیاستمداران نویسنده می‌توان به همکاری «‌بیل کلینتون»، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده و «جیمز پترسون»، ‌نویسنده مشهور آمریکایی برای نگارش رمان «دختر رئیس‌جمهور» می‌توان اشاره کرد. این دو سیاستمدار پیش از این کتاب «رئیس‌جمهور گمشده» را نوشتند که پرفروش شد.
«وینستون چرچیل» از دیگر سیاستمداران نام آشنایی است که خود را نویسنده موفقی تصور می‌کرد. این سیاستمدار و نخست‌وزیر بریتانیا در دوران جنگ جهانی دوم کتاب «ساورولا: داستان انقلاب لارونیا»‌ را نوشت که داستان انقلابی در «لارونیا»، یک کشور اروپایی خیالی رخ می‌دهد روایت می‌کند. چرچیل نگارش این رمان را از سال ۱۸۹۷ زمانی که یک سرباز جوان بود آغاز کرد و سرانجام آن را در سال ۱۹۰۰ میلادی منتشر کرد که البته با واکنش خوب منتقدان مواجه نشد.
برخلاف چرچیل موفقیت مجموعه رمان‌های «خانه پوشالی» و تبدیل شدن آن به یکی از سریال‌های نتفلیکس سبب شد تا مردم فراموش کنند «مایکل دابز» یک سیاستمدار سابق حزب محافظه‌کار بریتانیا بوده است. همچنین رمان «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده که با عنوان «‌آشیانه زنبور سرخ» در سال ۲۰۱۳ منتشر شد با استقبال چندانی مواجه نشد، اما عنوان نخستین رمان منتشرشده توسط یکی از رئیس‌جمهورهای ایالات‌متحده را به خود اختصاص داد.

ثروتمندترین نویسنده‌ای که هیچ ناشری کتابش را چاپ نمی‌کرد
«جان گریشام» نویسنده آمریکایی است که تا امروز به فروشی چندصد میلیون نسخه‌ای دست‌یافته‌اند. او با نوشتن تریلرهای بسیار جذابی همچون کتاب‌های «سوداگر»، «شیاد»، «ردیف درختان افرا» و«کوه خاکستری» توانسته به نامی بسیار مطرح و آشنا در بازار داستان‌های معمایی تبدیل شود.
گریشام تا قبل از اینکه کتاب‌هایش پرفروش شوند مدام از ناشرین کلمه «نه» را می‌شنید اما پس از الهام گرفتن از جزئیات پرونده‌ای واقعی که در دادگاهی محلی با آن روبه‌رو شده بود، مسیر زندگی حرفه‌ای خود را از فعالیت در عرصه قضایی به نوشتن داستان‌های معمایی و تریلر تغییر داد. او جزئیاتی را که از این پرونده می‌دانست، تاریک‌تر و بی‌رحمانه‌تر کرد و نتیجه این کار او، خلق اولین رمانش با نام «زمانی برای کشتن» شد. گریشام متن دست‌نویس این اثر را برای مشاورین ادبی مختلفی ارسال کرد. همه آن‌ها یکی پس از دیگری به او گفتند که داستانش از پتانسیل لازم برای موفقیت در بازار نشر بی‌بهره است. گریشام در مواجهه با این بازخوردهای منفی از سوی دنیای نشر، دو کار بسیار مهم انجام داد. اول این‌که هیچ‌وقت از فرستادن دست‌نوشته‌هایش دست برنداشت و دوم این‌که قبل از این‌که حتی یک خواهان برای اثر اولش بیابد، شروع به نوشتن رمان دوم خود کرد.
گریشام رشته حقوق خوانده بود و پس از اخذ مدرک این رشته از دانشگاه میسی سیپی، مدتی به کار وکالت در شهر آکسفورد مشغول شد. او مدتی نیز نماینده مجلس در پارلمان ایالتی بود، اما پس از چند سال از آن کار کناره‌گیری کرد. نام وی سال‌ها به‌عنوان نویسنده رمان‌های حقوقی پرفروش در آمریکا بر سر زبان‌ها است. رمان‌های گریشام به بسیاری از زبان‌های زنده دنیا حتی فارسی هم ترجمه و از اکثر کتاب‌های وی یک نسخه سینمایی نیز ساخته شده است. اولین رمان او با نام «زمانی برای مردن» یکی از مشهورترین رمان‌‌های وی است. «مشتری»، «اتاق گاز» و «پرونده پلیکان» از رمان‌های مشهوری هستند که به روی پرده سینما نیز راه یافتند. سرمایه خالص جان گریشام به ۲۲۰میلیون دلار می‌رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار