اصرار اینستاگرام به تولید نسخه کودکان

تهران (پانا) - اینطور که به‌نظر می‌رسد، مدیرعامل اینستاگرام تمایل دارد نسخه‌ای از این اپلیکیشن برای کودکان نیز طراحی شود چرا که ظاهرا این شبکه‌ اجتماعی پرطرفدار در شکل کنونی خود تاثیر خوبی روی این بخش از جامعه ندارد.

کد مطلب: ۱۲۲۷۰۲۶
لینک کوتاه کپی شد
اصرار اینستاگرام به تولید نسخه کودکان

به‌گزارش آخرین‌خبر، اینطور که به‌نظر می‌رسد، مدیرعامل اینستاگرام تمایل دارد نسخه‌ای از این اپلیکیشن برای کودکان نیز طراحی شود چرا که ظاهرا این شبکه‌ی اجتماعی پرطرفدار در شکل کنونی خود تاثیر خوبی روی این بخش از جامعه ندارد.

همانطور که می‌دانید، در اینستاگرام انواع و اقسام محتوا به نمایش در می‌آید و طبیعتا تمام این محتوا برای افراد مختلف مناسب نیستند. در نتیجه مشکلی که بوجود می‌آید این است که افراد مختلف، خصوصا آن دسته‌ای که سن پایینی دارند، با محتوایی گاها غیراخلاقی و نامناسب با سن‌شان مواجه می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود مشکلاتی جبران‌ناپذیر بوجود بیاید.

ظاهرا تمام آنچه که زیر نظر فیسبوک یا بهتر است بگوییم فیسبوک سابق و متای کنونی اداره می‌شود، دوران سختی را می‌گذراند. اینستاگرام هم یکی از این نمونه‌هاست که با توجه به اسناد لو رفته که اولین‌بار توسط وال استریت ژورنال هم منتشر شده بود، اپلیکیشن مناسبی برای همه نیست.

نکته‌ی جالب اینجاست که فیسبوک یا همان متا، خودش یک سری تحقیقات انجام داد و متوجه شد که اینستاگرام روی دخترهای نوجوان تاثیر منفی دارد. اما چیزی که خیلی باعث نگرانی شده این است که فیسبوک نتایج این تحقیقات را پنهان کرد و قصد نداشت آن را به نمایش بگذارد و بدتر از آن، تلاش کرد آن را نادیده بگیرد این در حالی است که شاید در برخی مواقع، نادیده گرفتن چنین مواردی اصلا کار درستی نباشد و واقعا هم نیست.

این یک نمونه مثال از عدم توجه شرکت آمریکایی به امنیت کاربرانش است. آن دسته از افرادی که تصور می‌کنند امنیت صرفا به لو نرفتن اطلاعات برمی‌گردد، باید این نکته را هم در نظر بگیرند که گاهی اوقات اپلیکیشنی که از آن استفاده می‌کنند باید متناسب با سن آن‌ها باشد در غیر این صورت باید آن را برای امنیت این افراد ناامن توصیف کرد.

اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. متا (فیسبوک سابق) در کشورهایی غیر از ایالات متحده‌ی آمریکا، نظارت کمتری بر محتوا و نحوه‌ی استفاده از اینستاگرام دارد. به همین خاطر انواع و اقسام سوءاستفاده‌ها از این شبکه‌ اجتماعی بزرگ و پرطرفدار صورت می‌گیرد بدون اینکه هیچگونه قانونی وجود داشته باشد تا جلوی این اتفاقات را بگیرد.

اینستاگرام برای کودکان
اوایل سال ۲۰۲۱، خبری منتشر شد مبنی براینکه شرکت آمریکایی روی طراحی نسخه‌ی کودکان این اپلیکیشن کار می‌کند. البته این پروژه بعدا متوقف شد چرا که اسنادی که در بالا به آن اشاره کردیم لو رفت و مشخص شد فیسبوک دارد یک چیزی را پنهان می‌کند. حالا در مصاحبه‌ای با واشنگتن پست، آدام موسری، مدیرعامل اینستاگرام گفت که طراحی نسخه‌ی کودکان این اپلیکیشن کار درستی است که باید انجام شود.

در حال‌حاضر ساخت حساب کاربری اینستاگرام برای افرادی که کمتر از ۱۳ سال سن دارند ممنوع است اما می‌دانیم که به‌راحتی می‌توان این قانون را دور زد. خود موسری هم به این موضوع اشاره کرد که تشخیص سن کاربران بسیار سخت است چرا که کاربر خودش انتخاب می‌کند چه سنی دارد و می‌دانیم که این روزها افرادی که ۱۰ تا ۱۲ سال سن دارند یا حتی کمتر، آشنایی زیادی با این موارد دارند و می‌توانند به راحتی محدودیت‌های اینستاگرام را دور بزنند. مگر اینکه از سویی دیگر دچار محدودیت شوند. اگر این اتفاق رخ ندهد، کودکان به‌راحتی می‌توانند سیستم رو گول بزنند و حساب کاربری خود را ایجاد کنند.

به‌نظر می‌رسد بهترین راهی که فعلا روبروی متا قرار دارد تا بتواند از ورود کودکان ۱۲ ساله یا کمتر به اینستاگرام جلوگیری کند یا اینکه بتواند بعد از ورود، حساب کاربری آن‌ها را مسدود کند این است که درون کامنت‌هایی که برایشان ارسال می‌شود، از طریق هوش مصنوعی به دنبال پیام‌های «۱۲ سالگی مبارک» باشد. باور این مسئله که باید از چنین راهی به دنبال افراد زیر ۱۳ سال گشت بسیار سخت است چرا که متا حالا هم اطلاعات زیادی در رابطه با کاربران خود دارد که برای تبلیغات شخصی‌سازی شده از آن‌ها استفاده می‌کند.

موسری معتقد است طراحی یک اپلیکیشن اینستاگرام مخصوص کودکان این اجازه را به والدین می‌دهد که کنترل بهتری روی کودکان خود داشته باشند تا بدین ترتیب آن‌ها در معرض محتواهایی که مناسب سن‌شان نیست قرار نگیرند. مدیرعامل فیسبوک می‌گوید که آن‌ها باید در زمینه‌ی تشخیص سن کاربران عملکرد بهتری داشته باشند تا جایی که عملکرد آن‌ها در این بخش در حد سیستم‌عامل باشد و نه فقط در سطح خود اپلیکیشن. حال پرسشی که پیش می‌آید این است که چه کودکانی می‌پذیرند وارد اپلیکیشن مخصوص کودکان اینستاگرام بشوند؟

اگرچه ایده‌ی تشخیص سن کاربر در سطح سیستم‌عامل ایده‌ی بدی نیست اما توجیهات دیگری که موسری در این رابطه مطرح کرد اصلا منطقی و قابل قبول نیستند. با این حال گذر زمان مشخص می‌کند که تا چه اندازه ثروت و سود بیشتر برای افرادی مثل موسری از امنیت کاربران اهمیت بیشتری دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار