یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا:

ضرورت تزریق دُز سوم؛ 90 درصد فوتی‌های کرونایی افراد غیر واکسینه هستند

تهران (پانا) - یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه ۹۰ درصد افرادی که بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند، افراد غیر واکسینه هستند درباره ضرورت تزریق دُز سوم توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۲۲۶۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تزریق دُز سوم؛ 90 درصد فوتی‌های کرونایی افراد غیر واکسینه هستند

حمیدرضا عمادی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به ضرورت واکسیناسیون کرونا در کشور و تاثیر آن در کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری اظهار کرد: «۹۰ درصد افرادی که بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند، افراد غیر واکسینه هستند و این مساله نشان‌دهنده اهمیت واکسیناسیون برای کاهش مرگ و میر است.»

وی در پاسخ به این سوال که واکسینه نشده‌ها، در چه بازه زمانی به کرونا مبتلا می‌شوند، گفت: «در هر بازه زمانی که فرد با ویروس مواجه شود، به کرونا مبتلا خواهد شد. هیچ تضمینی وجود ندارد که افرادی که یکبار به کرونا مبتلا شده‌اند، دوباره به این ویروس آلوده نشوند. کسانی که فقط یک دُز واکسن دریافت کرده‌اند همچنان در معرض خطر ابتلا یا عوارض شدید کرونا قرار دارند.»

عمادی گفت: «همه جامعه چه افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند و چه افرادی که تا امروز به این ویرس مبتلا نشده‌اند باید در برابر کرونا واکسینه شوند. ضمن اینکه این امر حتی در مورد واکسینه شده‌ها نیز صدق می‌کند زیرا امکان آلودگی به ویروس وجود دارد اما بیشتر مرگ و میرهای کرونایی مربوط به واکسینه نشده‌ها در برابر این ویروس است.»

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره زمان تزریق دُز سوم نیز توضیح داد: «استفاده از واکسن دُز سوم یا یادآور اهمیت دارد و با توجه به نوع واکسنی که به گروه‌های مختلف جامعه تزریق شده، استفاده از دُز یادآور نیز توصیه می‌شود. بنابراین بهتر است که همه اقشار جامعه دُز یادآور را دریافت کنند اما اکنون این مرحله برای گروه‌های پرخطر مثل کادر درمان و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای استفاده شود.»

وی با تاکید بر اینکه واکسن‌ها در برابر بیماری کارایی صد در صدی ندارند، گفت: «همه واکسن‌ها به میزان قابل توجهی موثر هستند. واکسن‌های موجود اثربخشی خود را در برابر بیماری‌زایی شدید دارند که البته این موضوع طبق شاخص‌های سن و بیماری‌های زمینه‌ای متغیر است.»

استفاده از واکسن دُز سوم یا یادآور اهمیت دارد و با توجه به نوع واکسنی که به گروه‌های مختلف جامعه تزریق شده، استفاده از دُز یادآور نیز توصیه می‌شود

این پزشک متخصص درباره وضعیت کرونا و سیر افزایشی بیماری در کشور اظهار کرد: «با توجه به شرایط و پیچیدگی‌های بیماری کرونا، همه آمارها شکننده تلقی می‌شود. بنابراین مردم باید به این شکنندگی توجه ویژه داشته و بدانند که شرایط به سرعت می‌تواند تغییر کند اما آنچه که اکنون مشهود است، این است که به نظر می‌رسد در شرق کشور روند کاهشی متوقف شده و حتی مقداری روند افزایشی بیماری آغاز شده است.»

وی گفت: «در استان‌هایی مانند خراسان شمالی، جنوبی، رضوی و سیستان و بلوچستان روند مقداری افزایشی شده است. البته میزان بروز در استانی مانند سیستان و بلوچستان خیلی پایین است، اما طبق آخرین گراف‌هایی که در نرم‌افزار ماسک ارائه شده، ‌به نظر می‌رسد میزان بستری در این استان‌ها دارد مقداری آهنگ افزایشی پیدا می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار