«یوتیوب»، «تیک تاک» و «اسنپ چت» زیر ذره بین کنگره
تهران (پانا) - ظاهراً این روزها خواب آرام از چشم شبکههای اجتماعی مطرح جهان ربوده شده و بعد از حضور «فرانسیس هاوگن» افشاگر فیسبوک در پارلمان انگلیس و هشدار درباره اینکه در آینده این شبکه اجتماعی عامل وقوع ناآرامیهای بیشتری در سراسر جهان خواهد شد، نوبت به دیگر شبکههای اجتماعی محبوب جهان ازجمله تیک تاک، اسنپ چت و یوتیوب رسیده است.
بهگزارش ایران، مدیران این شبکههای اجتماعی هم راهی کنگره امریکا شدند تا به سؤالات نمایندگان پاسخ داده و در زمینه عملکرد خود در زمینه فعالیت نوجوانان بر پلتفرم هایشان شهادت دهند.
نخستین حضور تیک تاک و اسنپ چت
«فرانسیس هاوگن» در پارلمان انگلیس بر عدم استفاده فیس بوک از الگوریتمهای مروج خشونت و تفرقه تأکید کرد و یادآور شد که این شبکه اجتماعی بیش از آنچه به کاربرانش اهمیت بدهد، سودآوری را مد نظر خود قرارداده و تلاش چندانی برای امنیت این شبکه اجتماعی انجام نداده است. جدا از این موضوع و پاسخ مارک زاکربرگ بنیانگذار فیس بوک به این اتهامات، کشاندن مدیران عامل سایر شبکههای اجتماعی جهان به کنگره برای بسیاری تعجب آور و سؤال برانگیز بوده است. این تعجب بیشتر از آنجا ناشی میشود که تیک تاک و اسنپ چت برای نخستین بار است که برای پاسخ به سؤالات نمایندگان در کنگره حضور مییابند و شهادت میدهند. در مقابل، نمایندگان فیس بوک در ۴سال گذشته ۳۰بار و مدیران توئیتر ازجمله «جک دورسی»، مدیرعامل این شرکت، در مجموع ۱۸بار در کنگره شهادت دادهاند. مقایسه همین اعداد کافی است تا مردم بسیار کنجکاوانه به صحبتهای نمایندگان تیک تاک و اسنپ چت در کنگره گوش کنند.
یک روز پس از آن که کنسرسیومی متشکل از ۱۷خبرگزاری، از جمله بلومبرگ، دهها مقاله را براساس دادههای فاش شده فیسبوک منتشر کردند، مدیران تیک تاک، اسنپ چت و یوتیوب که در بین نوجوانان و بزرگسالان از محبوبیت بالایی برخوردار هستند در مقابل نمایندگان حاضر شدند تا از برنامههای فعلی و همچنین آینده خود به منظور حفاظت آنلاین از کودکان و نوجوانان سخن بگویند و آنها را متقاعد کنند که فضای این پلتفرمها برای این گروه هدف، امن است.
در این جلسه، پنل حمایت از مصرفکننده کمیته بازرگانی سنا به رهبری «ریچارد بلومنتال» دموکرات و «مارشا بلکبرن» جمهوریخواه تلاشهای این سه شبکه اجتماعی را برای محافظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان و نوجوانان بررسی کرد. بلومنتال دراین باره گفت: از نگاه ما این پلتفرمها به شیوههایی نامناسب از کودکان برای کسب درآمد بیشتر استفاده میکنند بنابراین باید ما را متقاعد کنند که در آینده مانع چنین اتفاقاتی میشوند. ترویج خرابکاری، خشونت علیه کودکان و نوجوانان، تبلیغاتی که منجر به اختلالات تغذیهای آنها میشود و همچنین بازاریابیهایی که این گروه را هدف قرار میدهد از مواردی است که نمایندگان کنگره متفق القول بر آن اتفاق نظر دارند و معتقدند این موارد به کودکان آسیب میرساند.
«بلکبرن» هم یادآور شد: برای مدت طولانی، ما به پلتفرمها اجازه دادهایم که محتوای خطرناک را برای کاربران کودک و نوجوان خود تبلیغ کنند و این موضوع باید جایی متوقف شود. وی همچنین نگرانیهایی درباره امنیت دادههای جمعآوریشده توسط تیک تاک و اشتراکگذاری آن با دولت چین، جایی که شرکت مادر ByteDance در آن مستقر است، دارد هرچند تیک تاک یادآور شده که همه اطلاعات را در بیرون از چین ذخیره میکند.
«اولاین دوک» از دانشگاه هاروارد نیز دراین باره میگوید: فیس بوک تنها نقش آفرین شبکههای اجتماعی نیست و اگر قرار است در مورد کاربران نوجوان صحبت کنیم، باید عملکرد و سیاستهای پلتفرمهای مورد علاقه این قشر ازجمله تیک تاک، اسنپ چت و یوتیوب را مورد بررسی موشکافانه قرار دهیم.
گفتنی است «ریچارد بلومنتال» و «اد مارکی»، نمایندگان دموکرات ماساچوست همچنین تلاش داشتهاند قانون حفاظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان را که در سال ۱۹۹۸، سالها قبل از راهاندازی شرکتهای رسانههای اجتماعی به تصویب رسیده بود، بهروزرسانی کنند. در حال حاضر این قانون جمعآوری اطلاعات شخصی کودکان زیر ۱۳سال را محدود میکند و حمایتها را به ۱۶ سال افزایش میدهد. بلومنتال همچنین از قوانینی برای منع برخی از روشهای بازاریابی برای کاربران آنلاین زیر ۱۶سال هم حمایت کرده است که از آنها میتوان به ممنوع کردن ویژگیهای پخش خودکار و الگوریتمهایی که محتوای خشن و خطرناک را تقویت میکنند، اشاره کرد البته این لایحه تا به امروز هیچ حامی جمهوریخواهی نداشته است.
تلاشهای تیک تاک
شبکههای اجتماعی یوتیوب، تیک تاک و اسنپ چت در کنگره با دفاع از عملکرد خود در حفظ حریم خصوصی نوجوانان یادآور شدند به طور مداوم ویژگیهایی را برای محافظت بهتر از کاربران جوان ایجاد میکنند. بهعنوان مثال مایکل بکرمن، مدیر تیک تاک که ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر دارد، گفت: ما همچنان به ایجاد تجربیات متناسب با سن برای نوجوانان در طول رشد آنها و توانمندسازی خانوادهها با کنترل والدین ادامه میدهیم. تیک تاک درحال حاضر ارسال پیامهای مستقیم را برای کاربران زیر ۱۶سال غیرفعال کرده است. همچنین هنگامی که یک نوجوان زیر ۱۶سال اولین ویدیوی خود را منتشر کند، تیک تاک یک پیام پاپ آپ را نمایش میدهد و از وی میخواهد انتخاب کند که چه کسی میتواند محتوای او را تماشا کند، چراکه گزینه «همه» برای وی غیرفعال است. همچنین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ساله بعد از ساعت ۹ شب هیچ اعلانی دریافت نمیکنند و این زمان برای نوجوانان ۱۶ تا ۱۷ساله به ساعت ۱۰ شب رسیده است و البته اعلانها صبح روز بعد در ساعت ۸ صبح از سر گرفته میشود.
مدیران تیک تاک دراین جلسه همچنین انتقادات مربوط به تبلیغ محتوای مضر برای کودکان را رد کرده و یادآور شدند به منظور کمک به جوانان و والدین در تعدیل مدت زمانی که کودکان در برنامه صرف میکنند، ابزارهایی مانند مدیریت زمان صفحه نمایش ارائه دادهاند. تیک تاک در سالهای اخیر اقدامات خاصی را برای محافظت از ایمنی کودکان انجام داده که از آن میتوان به غیرفعال کردن ویژگی پیامرسانی مستقیم برای کاربران زیر ۱۶سال اشاره کرد. همچنین نوجوانان تنها مجاز به ارسال ویدیوهایی هستند که از طریق نظارت محتوا تأیید شده باشند.
گفتنی است در اوایل سالجاری پس از اینکه رگولاتورهای فدرال به تیک تاک دستور دادند تا نحوه تأثیرگذاری روی کودکان و نوجوانان را فاش کند، این پلتفرم شیوههای حفظ حریم خصوصی خود را برای جمعیت زیر ۱۸ سال تشدید کرد. یک کمیته جداگانه مجلس نمایندگان هم پیش از این سرویس ویدیویی YouTube Kids را بررسی کرده و قانونگذاران گفتند که شاخه یوتیوب به کودکان مطالب نامناسب را ارائه میدهد تا بتواند برای آنها تبلیغات انجام دهد. این برنامه، هم با میزبانی ویدیو و هم نمایشهای اصلی، در حدود ۷۰ کشور در دسترس است؛ موضوعی که حالا تیک تاک در مقابل نمایندگان کنگره از آن دفاع کرده و البته تعهد داده است که کم و کاستیها را جبران کند.
این یوتیوب پرطرفدار
هیأتی از کمیته نظارت و اصلاح مجلس به مدیرعامل یوتیوب گفت این سرویس به اندازه کافی برای محافظت از کودکان تلاش نمیکند و برای تصمیمگیری درباره اینکه کدام ویدیوها روی پلتفرم ویژه کودکان قرار میگیرند، تنها به هوش مصنوعی اتکا کرده است درحالی که نظارت بر فضای ویژه کودکان نیاز به حضور فعال نیروی انسانی دارد. درمقابل، مدیر یوتیوب گفت YouTube Kids که در سال ۲۰۱۵ ایجاد شد، ابزارهایی برای کنترل و سفارشی کردن برنامه برای کودکان در اختیار والدین قرار میدهد و کودکان زیر ۱۳سال اجازه حضور در یوتیوب را ندارند. یوتیوب همچنین ۷میلیون حساب کاربری را در ۹ماهه سال ۲۰۲۱ حذف کرده است که ۳میلیون عدد آن در سه ماهه آخر بهصورت خودکار حذف شده است.
اسنپ چت ۵۰۰میلیونی
اسنپ چت ماهانه بیش از ۵۰۰میلیون کاربر فعال دارد و بیش از ۸۰درصد از کاربران، بالای ۱۸سال هستند. حالا مدیران این کمپانی در مقابل نمایندگان کنگره ایستادند تا درباره محافظت از کودکان بر این پلتفرم شهادت دهند. هر چند در سال ۲۰۱۹ اسنپ چت با فشارهایی برای توقف فروش غیرقانونی موادمخدر و ارتباطات در سایتهای خود مواجه شد ولی ظاهراً تلاشهایی برای حل مشکل داشته است. جنیفر استات، معاون سیاست عمومی جهانی اسنپ چت در کنگره یادآور شد برای محافظت از کودکان تلاش فراوانی کرده است و این پلتفرم هیچ برنامه بازاریابی برای کودکان ندارد. همچنین افراد زیر ۱۳سال مجاز به ایجاد حسابهای اسنپ چت نیستند و ابزارهایی هم برای نظارت بیشتر والدین بر فرزندان وجود دارد که بسیار کاربردی هستند.
ارسال دیدگاه