برگزاری کارگاه انجمن عکاسان نوجوان مراکز کانون خوزستان به‌صورت مجازی

اهواز(پانا) - بیست و دومین کارگاه انجمن عکاسان نوجوان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با موضوع عکاسی صحنه‌آرایی شده و با حضور، مینا کردانی، نماینده انجمن عکاسان نوجوان استان، مربیان علاقه‌مند به هنر عکاسی و ۵۳ عضو نوجوان دختر و ۱۵ عضو نوجوان پسر در دو صفحه‌ مجازی مجزا تشکیل شد.

کد مطلب: ۱۲۲۵۶۳۱
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری کارگاه انجمن عکاسان نوجوان مراکز کانون خوزستان به‌صورت مجازی

مینا کردانی در این نشست گفت: یکی از چالش برانگیزترین سبک‌های عکاسی، عکاسی صحنه‌آرایی یا کارگردانی است که طی آن تمامی عناصر یک عکس توسط عکاس انتخاب می‌شود.

وی تأکید کرد: این عناصر شامل؛ نور، رنگ‌بندی، قاب و تمامی المان‌های قابل‌تغییر در عکس است، بنابراین عکاسی صحنه‌آرایی شده بهتر از هر سبک دیگر عکاسی، توانایی بیان شرایط موجود در سریع‌ترین شکل ممکن را دارد.

این عکاس و مدرس عکاسی، با بیان اینکه سبک عکاسی صحنه‌آرایی شده، از همان ابتدای اختراع عکاسی وجود داشته، افزود: هدف از این سبک عکاسی، باز تولید آثار نقاشی با استفاده از چیدمان صحنه بوده که امروزه ماهیت آن تغییر کرده است‌.

کردانی با بیان اینکه عکاسی استیج شامل سه مرحله‌ اصلیِ چیدمان صحنه، نورپردازی، تنظیمات واضح‌سازی و ثبت عکس است، عنوان کرد: اولین عکس در سبک استیج در سال ۱۸۵۵ میلادی توسط راجر فنتون ثبت شد و عکاسی تبلیغاتی، پرتره، تئاتر و کنسرت، عکاسی استیج به‌حساب می‌آیند.

نماینده‌ انجمن عکاسان نوجوان کانون استان خوزستان ‌با اعتقاد به اینکه، عکاسی صحنه‌آرایی شده، فرصت‌های بیشتری نسبت به عکاسی مستند و خبری ایجاد می‌کند و طی آن می‌توان همه چیز را بنا بر واقعیت چیدمان کرد و حتی گاهی فضایی را به وجود آورد که هیچ ربطی به واقعیت ندارد و قدم در وادی عکاسی سورئالیستی گذاشت، اظهار کرد: در عکاسی صحنه‌آرایی شده عکاس می‌تواند بر اساس یک نقاشی، پلان یک فیلم قدیمی و تخیلات یک کودک و واقعیت، ترکیب‌بندی را انجام دهد، ضمناً در این نوع عکاسی باید به تمام جزئیات توجه ویژه داشت.

کردانی در ادامه تعدادی از هنرمندان پیشرو در زمینه عکاسی استیج را نام برده و از جان‌هایند، سیندی شرمن، لوری سیمونس، سندی اسکاتلند و عکاس مطرح ایرانی آزاده اخلاقی نیز در این زمینه یاد کرد.

وی در ادامه اثر عکس «به روایت یک شاهد عینی» را یکی از بهترین آثار آزاده اخلاقی خواند.

گفتنی است؛ بیست و دومین کارگاه انجمن عکاسان نوجوان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با طرح پرسش و پاسخ میان مدرس و اعضا به کار خود پایان داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار