هواشناسی هشدار داد؛ افزایش موج تا ۳.۵ متر در دریای خزر

تهران (پانا) - سازمان هواشناسی نسبت به افزایش موج تا ۳.۵ متر در دریای خزر، بارش باران در ۱۲ استان و کاهش دما تا ۱۲ درجه سانتیگراد در نوار شمالی کشور هشدار داد.

کد مطلب: ۱۲۲۵۴۸۶
لینک کوتاه کپی شد
هواشناسی هشدار داد؛ افزایش موج تا ۳.۵ متر در دریای خزر

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ آورده است: وزش باد فردا (۴ آبان ماه) موجب مواج شدن دریای خزر در نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران می‌شود و ارتفاع موج در مناطق ساحلی حداکثر تا ۳ متر و مناطق فراساحلی حداکثرتا ۳.۵ متر می‌رسد.

در شرایط جوی خطر خسارت وارد شدن به تاسیسات دریایی و ساحلی، خطر غرق شدن قایق‌های سبک و نیمه‌سنگین و اختلال در تردد با شناورهای سنگین و آسیب رسیدن به قفس‌ها و تورهای صیادی وجود دارد بنابراین نسبت به تعطیلی فعالیت‌های تفریحی و هرگونه فعالیت دریایی به‌ویژه در مناطق فراساحل، جمع‌آوری تورها و لوازم صیادی و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ نیز با اشاره به ادامه فعالیت سامانه بارشی آورده است: بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات شمالی بارش برف امروز (۳ آبان ماه) برای استان‌های گیلان، شرق اردبیل و هرمزگان، سه شنبه (۴ آبان ماه) برای نیمه شرقی آذربایجان شرقی، اردبیل، گلستان، هرمزگان، خراسان شمالی، ارتفاعات استانهای قزوین، البرز، تهران و سمنان و چهارشنبه (۵ آبان ماه) برای استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، هرمزگان، مناطق شمالی خراسان رضوی و ارتفاعات استان‌های تهران و سمنان پیش‌بینی می‌شود.

احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها به‌ویژه در گذرگاه‌های کوهستانی، کاهش دید و احتمال تاخیر در پروازها وجود دارد و سازمان هواشناسی احتیاط در تردد و توقف حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی را توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار آمده است: کاهش محسوس دما بین ۶ تا ۱۲ درجه سانتیگراد در نوار شمالی کشور سه شنبه (۴ آبان ماه) برای شمال غرب سواحل شمالی دامنه البرز، مرکزی و غرب و چهارشنبه (۵ آبان ماه) برای شمال شرق قابل پیش‌بینی است.

از اثرات حاکمیت این شرایط جوی می‌توان به احتمال وارد شدن خسارت به محصولات و ماشین آلات کشاورزی بر اثر سرما و یخبندان اشاره و نسبت به تسریع در برداشت و جابجایی محصولات باغی و زراعی به انبار، استفاده از ضدیخ در رادیاتورها و اتخاذ تمهیدات دیگر جهت پیشگیری از خسارات کشاورزی و بازبینی وسایل گرمایشی برای جلوگیری از مسمومیت توصیه کرد.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دست گاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار