دانشآموزان دوره ابتدایی بیشترین آسیب را از آموزش غیرحضوری متحمل شدند
شهرری(پانا) - بسیاری از والدین براین باور هستند که کرونا و آموزش غیرحضوری بیشتر بر دانشآموزان ابتدایی تاثیر گذاشته و با توجه به تغییر کتابها و تخصصی بودن آنها اغلب والدین نمیتوانند آنطور که باید در فراگیری دروس به آنها کمک کنند.
وجیهه حامدی، کارشناس مشاوره و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی درباره آسیبهای فضای مجازی در کودکان و نوجوانان که سن حساسی دارند به پانا بیان کرد:« امروزه در زندگی اجتماعی، فضای مجازی جای دوستان و نزدیکان را گرفته و در حقیقت جایگزین روابط دوستانه و فامیلی شده است، افراد ساعتها از وقت خود را در فضای مجازی گذرانده و به جای فعالیتهای اجتماعی، به فعالیتهای فردی روی میآورند و این موضوع افراد را در افسردگی و انزوای اجتماعی فرو خواهد برد. شایان ذکر است که دانشآموزان دوره ابتدایی بین تمامی مقاطع بیشترین آسیب را از آموزش غیرحضوری متحمل شدند.»
وی با اشاره به مزایا و معایب آموزشهای مجازی در ایام سال تحصیلی اظهار کرد:«آموزش مجازی انعطافپذیر است و دانشآموزان امکان ضبط برنامههای آموزشی و مرور این آموزشها را دارند. هزینههای رفتوآمد به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و افراد میتوانند در فضای امن خانه خود آموزش ببینند. همچنین سهولت دسترسی به منابع مختلف، دسترسی خیلی سریع به ویدئوها، کلیپها و فایلهای آموزشی و به ویژه ترس و اضطراب کمتر برای حضور در امتحانات حضوری میتواند از مزایای آموزش مجازی باشد.»
حامدی همچنین اطلاعات پایین دانشآموزان درمورد استفاده مناسب از اینترنت را از دیگر معایب آموزشهای آنلاین دانست و گفت:«معلمان در زمان آموزش حضوری میدانند که دانشآموزان چه خصوصیاتی دارند و طبق آن خصوصیات برای دانشآموزان روند تحصیلی را در پیش میگیرند، اما آموزشهای آنلاین آموزشهای کلی است و روند خاصی برای افزایش بهرهوری تحصیلی دانشآموزان مورد استفاده قرار نمیگیرد.»
این کارشناس مشاوره و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دو مورد قابل توجه را در رابطه با فضای مجازی یادآور شد و بیان کرد:«رقابت و گفتگوهای گروهی کلاسهای حضوری که باعث تشویق دانشآموز به درس خواندن و ایجاد همدلی بین آنها می شود در کلاس آنلاین وجود ندارد، همچنین یکی از دلایلی که از اهمیت آموزش مجازی میکاهد و ما دانشآموزان را از درس دلسرد میکند، مشکل آنتن دهی گوشیهای همراه و سرعت پایین اینترنت، موقع تدریس معلم است که قطعا بر اعصاب و روان معلم و دانشآموز بی تاثیر نبوده و باعث میشود که کیفیت یادگیری کاهش پیدا کند.»
وی ادامه داد:«در واقع ضرورت بازگشایی مدارس و حضور فیزیکی دانشآموزان وجود دارد، البته مهم است که از نظر سلامت و آرامش ذهنی والدین، به این نکته هم توجه کنیم که اگرچه لازم است دانشآموزان در مدرسه حاضر شوند، والدین نباید دغدغه بیماری فرزندشان را داشته باشند، بنابراین با درنظر گرفتن سلامت جسمی و پیشگیری آنها از ابتلا به کرونا باید شرایطی فراهم شود که دانشآموزان بتوانند در کنار معلمان و همسالان خود قرار گیرند و به دور از ترس و اضطراب برای درگیری با بیماری کرونا تحصیلات خود را از سر بگیرند.»
خبرنگار دانشآموز: فاطمه خسروی
ارسال دیدگاه