کارگردان مستند «نفس‌های یک شهر» در گفت‌و‌گو با پانا:

صداوسیما می‌تواند به دیده‌شدن آثار مستند کمک کند

تهران (پانا) - کارگردان مستند «نفس‌های یک شهر» گفت سینمای مستند زمانی موفق‌تر می‌شود که تعامل با تلویزیون را در پیش گرفته و حتی همزمان با نمایش فیلم‌ها در جشنواره، فیلم‌ها در تلویزیون به نمایش درآمده یا آثار برتر از تلویزیون پخش شود.

کد مطلب: ۱۲۲۴۹۸۸
لینک کوتاه کپی شد
صداوسیما می‌تواند به دیده‌شدن آثار مستند کمک کند

محمد طالبی کارگردان مستند «نفس‌های یک شهر» در گفت‌وگو با پانا گفت: «وقتی شما در یک شهر صنعتی زندگی می‌کنید آن شهر آلایندهای صنایع بسیاری را به همراه دارد. من در شهری زندگی می‌کنم که روزهای آلودگی هوای زیادی نسبت به روزهای هوای پاک داشته است. اراک، به عنوان پایتخت صنعتی شناخته می‌شود. اراک در گذشته به باغ شهر معروف بوده و جریان‌های تاریخی زیادی به همراه داشته اما اکنون به عنوان آلوده‌ترین شهر ایران از طرل سازمان محیط زیست شناخته شده است.»

وی ادامه داد: «برای ساخت این مستند چالش زیادی نداشتم، همه مردم درگیر زندگی خود بودند و من هم تصاویری که میدیدم را ضبط میکردم. اسم فیلم هم از همین موضوع گرفته شد، مردم اینجا در شرایط آلاینده مسخ شدند و من هم در فضایی مسخ شده کار را ساختم.»

طالبی ادامه داد: «کسی که دغدغه ساخت چنین فیلم را دارد در فصول مختلف آلایندگی را میبیند. از لحاظ تولید چالش خاصی نداشتیم اما به لحاظ مضمونی مواردی در آلایندگی هوا وجود دارد که باعث مسئولان آن را ندیده و یا ساده از آن عبور کرده‌اند که این مسائل در این فیلم به نمایش درآمده است.»

کارگردان مستند «نفس‌های یک شهر» با بیان اینکه اراک بالاترین آمار مبتلایان به سرطان و زنان نابارور را دارد، گفت: «شاید خیلی از مسئولین دوس ندارند در این مورد صحبت شود اما رفتن و پرداخت به این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی من بود که با نگاهی انتزاعی به نمایش درآمد.»

وی افزود: «یکی از سخت‌ترین اتفاقاتی که باید رقم میزدم، گنجاندن یک مستند مفصل با جزئیات در مدیوم فیلم کوتاه بود. اگر این کار در قالب مجموعه مستند چند قسمتی اتفاق می‌افتد خیلی مفصل تر بود اما با نگاه انتزاعی، کار سخت‌تر شد در مستند "نفس‌های یک شهر" تصویر گویای موضوع است و تصویر جای کلمات را گرفته و هر تصویر، هزار حرف دارد.»

طالبی با بیان اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از تخصصی‌ترین و معتبرترین جشنوارهای تهران است، گفت: «اسکارکوالیفاید شدن جشنواره اتفاق بسیار مهمی است که به نظرم دقت برگزار کنندها را بیشتر کرده و به رشد فیلمسازها کمک خواهد کرد تا کیفیت آثار خود را در تراز آثار جهانی قرار دهند.»

کارگردان مستند «نفس‌های یک شهر» افزود: «آثار سینمای مستند رشد قابل توجهی کرده است و جشنواره‌ها به این موضوع کمک کرده‌اند. اتفاق خوشایندی که تاکنون افتاده، ورود مخاطبین غیر تخصصی به دلیل تنوع و گستردگی آثار به سینمای مستند است. این موفقیت که سینمای مستند، مخاطب عامه پیدا کرده‌اند زمانی موفق‌تر می‌شود که تعامل با تلویزیون را در پیش گرفته و حتی همزمان با نمایش فیلم‌ها در جشنواره، فیلم‌ها در تلیزیون به نمایش درآمده و یا آثار برتر از تلویزیون پخش شود.»

وی ادامه داد: «خوشبختانه در این سالها فیلم‌های مستند پیشرفت چشمگیری داشته و در بزرگترین جشنواره‌های معتبر دیده می‌شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار