دُز بالای دگزامتازون بر بهبود مبتلایان به کرونای شدید تاثیر دارد

تهران (پانا) - تیمی از محققان در تازه‌ترین مطالعات خود درباره ویروس کرونا دریافتند دوز بالای دگزامتازون می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بهبود بیماران کرونایی با شدت بالا داشته باشد.

کد مطلب: ۱۲۲۴۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد
دُز بالای دگزامتازون بر بهبود مبتلایان به کرونای شدید تاثیر دارد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یک مطالعه بین‌المللی بزرگ در بیماران بستری شده در بیمارستان با کووید-۱۹ شدید نشان داده است در حالی که دوز بالاتر استروئید‌ها مرگ و میر را به طور قابل توجهی کاهش نمی‌دهد، گرایشی به سمت سود بدون افزایش عوارض جانبی وجود دارد.

این مطالعه که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، دوز استاندارد ۶ میلی گرم استروئید دگزامتازون را با ۱۲ میلی گرم در بیمارانی که برای حفظ سطح اکسیژن خود نیاز به حمایت بیشتری داشتند، مقایسه کرد. این اولین کارآزمایی کووید-۱۹ است که مرگ و میر طولانی مدت را گزارش می‌کند و یکی از معدود مواردی است که «کور» شده‌ یا به گونه‌ای طراحی شده‌ است که پزشکان نمی‌دانند کدام بیمار کدام دوز را دریافت کرده است.

پروفسور بالا ونکاتش، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت اگرچه تحقیقات قبلی نشان می‌داد که دوز‌های بالاتر دگزامتازون ممکن است برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ شدیدتر مفید باشد، اما نگرانی‌هایی در مورد واکنش‌های نامطلوب بالقوه وجود داشت.

مطالعه ما هیچ تفاوتی در میزان عوارض جانبی بین دو دوز نشان نداد. در حالی که گزارش‌هایی از عفونت با اصطلاح «قارچ سیاه» در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ با سیستم ایمنی ضعیف گزارش شده بود، مطالعه ما هیچگونه افزایش در میزان عفونت را با دوز‌های بالاتر استروئیدها نشان نداد.

بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بحرانی معمولا دارای التهاب شدید ریه و سطوح بسیار پایین اکسیژن هستند که اغلب نیاز به افزایش اکسیژن، تهویه مکانیکی، حفظ فشار خون و دیالیز کلیه می‌شود. دگزامتازون اصلی‌ترین درمان برای کووید-۱۹ شدید است. در حالی که دوز ۶ میلی گرم روزانه تا ده روز توصیه می‌شود، نشانه‌هایی وجود دارد که دوز بالاتر ممکن است برای افرادی که بیماری شدیدتری دارند، مفید باشد. یک عارضه جانبی بالقوه استفاده از استروئید، سرکوب سیستم ایمنی بدن، کاهش توانایی مبارزه با سایر انواع عفونت‌هاست. گزارش‌هایی مبنی بر ابتلای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ تحت درمان با استروئید گزارش شده است که به عفونت‌های قارچی جدی، معروف به موکومیکوز یا «قارچ سیاه» مبتلا شده‌اند.

در این مطالعه محققان ۱۰۰۰ بیمار بزرگسال مبتلا به عفونت تایید شده سارس-کوو-۲ را در ۳۱ سایت در ۲۶ بیمارستان در دانمارک، هند، سوئد و سوئیس بین آگوست ۲۰۲۰ تا مه ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار دادند. بیماران به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند که یکی از آن‌ها این دارو را دریافت کرد. دگزامتازون داخل وریدی ۱۲ میلی گرم (۵۰۳ نفر) و دگزامتازون دیگر ۶ میلی گرم روزانه (۴۹۷=n) تا ده روز. نسبت بیماران زنده و بدون نیاز به حمایت زندگی پس از ۲۸ روز در گروه ۱۲ میلی گرم ۴۲.۶ درصد و در گروه ۶ میلی گرم ۴۰.۲ درصد بود. میزان مرگ و میر در بیمارانی که در گروه ۱۲ میلی گرم و ۶ میلی گرم قرار گرفتند ۲۷.۱ درصد و ۳۲.۳ درصد بود.

پروفسور ونکاتش و همکارانش کارآزمایی را در ۱۲ بیمارستان در هند راه‌اندازی و انجام دادند، او گفت این مطالعه راهنمایی مفیدی برای پزشکان معالج بیماران کووید-۱۹ در سراسر جهان ارائه کرد.

او گفت: در حالی که داده‌ها شواهد مشخصی مبنی بر بهتر بودن دگزامتازون ۱۲ میلی گرم از ۶ میلی گرم ارائه نمی‌دهند، ما شاهد کاهش نیاز به حمایت از زندگی و مرگ و میر در دوز بالاتر بدون افزایش خطر عفونت‌های جدی بودیم. از آنجایی که دگزامتازون ارزان است، به راحتی در دسترس است و برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ با سطوح اکسیژن بسیار پایین استفاده می‌شود، حتی یک تفاوت کوچک در میزان مرگ و میر یا پیامد‌های سلامتی می‌تواند به مزایای بالینی و اقتصادی مهمی در سطح جمعیت منجر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار