بخشایش، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا؛

درخواست آزادی بخشی از دارائی‌های ایران، به معنای پیش‌شرط مذاکرات نیست

نقطه شروع‌ مذاکرات باید از زمان خروج ترامپ از معامله باشد/ طرح B آمریکا همان است که قبلا هم می‌گفتند روی میز است، یعنی جنگ؛ اما دیگر خجالت می‌کشند جنگ را به زبان بیاورند چون واقعا نمی‌توانند

تهران (پانا) - یک دانشیار علوم سیاسی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دوره نهم مجلس شورای اسلامی تاکید کرد درخواست وزیر خارجه ایران برای آزادشدن بخشی از پول‌های بلوکه‌شده کشورمان از سوی آمریکا به هیچ وجه به معنای پیش‌شرط بازگشت به مذاکرات نبوده و نیست، بلکه این ادعاها کار برخی رسانه‌ها و اپوزیسیون خارج است. اپوزیسیون ایرانی خارج از کشور نمی‌توانند ایران را شکست دهند و فکر می‌کنند می‌توانند از طریق آمریکا شکست دهند.

کد مطلب: ۱۲۲۴۹۳۳
لینک کوتاه کپی شد
درخواست آزادی بخشی از دارائی‌های ایران، به معنای پیش‌شرط مذاکرات نیست

احمد بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با پانا درباره ادعاهای اشتباه آمریکایی‌ها نسبت به کشورمان و عدم اجرای تعهدات خود ذیل برجام گفت: «برای تهیه یک بمب هسته‌ای 1500 کیلو اورانیوم غنی‌شده 3.6 درصد نیاز است. رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده است که ما حدود 120 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده 20 درصد داریم. بنابراین ایران برای ساخت بمب هسته‌ای به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده دارد. این مهم از توانایی‌های کشورمان است. اما این مساله باعث شده که آمریکا و بعد از آن رژیم صهیونیستی، ناراحت شوند، چون این‌ها دوست ندارند ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. در حالی که آن‌ها به این نکته خیلی مهم توجه نمی‌کنند که ایران طبق فتوای رهبر انقلاب هیچ وقت دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود.»

این دانشیار علوم سیاسی با بیان اینکه متاسفانه طرف‌های مقابل مدام حرف خود را تکرار می‌کنند و می‌گویند ایران دنبال سلاح هسته‌ای است، تصریح کرد: «بنابراین در این شرایط، بهترین امکان، بازگشت به برجام است. ایران عنوان می‌کند زمانی که برجام را مذاکره می‌کردیم 120 کیلو اورانیوم غنی‌شده 3.6 درصد داشتم اما اکنون 130 کیلو اورانیوم غنی‌شده 20 درصد داریم. بنابراین آمریکا باید امتیاز خوبی بدهند. از طرف دیگر 1700 تحریم نسبت به ایران وجود دارد که 800 تحریم مربوط به برجام و بقیه مربوطه به بعد از برجام است. قبلا آقای روحانی در مذاکرات عنوان می‌کردند "ببندید بریم دیگه"!؛ اگر 700 تحریم رفع شود ما به مرور بقیه تحریم‌ها را هم رفع می‌کنیم. اما ایران عنوان می‌کند که ما 20 سال تمام تحریم‌ها و فشارها را تحمل کردیم، اکنون راه دور زدن تحریم‌ها را یاد گرفتیم، 200 میلیون بشکه نفت به ونزوئلا می‌بریم، 200 میلیون برمی‌گردانیم، از بغل گوش آمریکا رد می‌شویم، آمریکا جرات ندارد حرفی بزند و ... پس آمریکا باید این واقعیت را درک کند.»

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: «آمریکایی‌ها جدیدا پیام داده‌اند که ما طرح B را دنبال می‌کنیم، همان چیزی که قبلا هم می‌گفتند روی میز است، یعنی جنگ؛ اما دیگر خجالت می‌کشند جنگ را به زبان بیاورند چون واقعا نمی‌توانند. اینکه رژیم صهیونیستی هم آمده است در آذربایجان پایگاه تاسیس کرده است و به فکر خودش می‌تواند علیه تهران خرابکاری کند، شعارهای پوچ است. ایران هم این موضوع را بلافاصله متوجه و برطرف شد.»

وی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه ایران برای ازسرگیری مذاکرات پیش‌شرط گذاشته است، گفت: «اینکه وزیر خارجه کشورمان عنوان کرده که آمریکا باید حسن نیت خود را نشان دهد و مثلا مقداری از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند، این به معنای پیش شرط گذاشتن برای مذاکرات نیست. بلکه ایران فکر نمی‌کند که آمریکا اراده واقعی داشته باشد و نمی‌خواهند این مشکل برطرف شود. به همین خاطر ایران خواسته است تا آمریکا از خود واقعیت نشان دهد.»

اپوزیسیون خارج فکر می‌کنند می‌توانند از طریق آمریکا ایران را شکست دهند

بخشایش با بیان اینکه خیلی‌ها دوست دارند این مذاکرات به نتیجه نرسد و تنش‌ها زیاد باشد، تاکید کرد: «اپوزیسیون ایرانی خارج از کشور نمی‌توانند ایران را شکست دهند و فکر می‌کنند می‌توانند از طریق آمریکا شکست دهند. من فکر می‌کنم اعلان پیش‌شرط کار رسانه‌هایی است که دوست ندارند مذاکرات به نتیجه برسد، وگرنه ایران اعلام کرده که مذاکرات انجام می‌شود. اگر ایران نمی‌خواست مذاکرات انجام شود و به ادعای طرف‌های مقابل دنبال بمب اتم بود، اولین قدمش این می‌بود که تاکنون از ان‌پی‌تی خارج شده بود.»

ایران هیچ شرط و پیش‌شرطی را قبول نخواهد کرد

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: «ایران می‌خواهد که آمریکا حسن نیت خود را نشان دهد. ایران حرف درست را می‌زند و حق خود را می‌خواهد. ما طبق برجام باید نفت خود را بتوانیم بفروشیم، پول آن را به داخل برگردانیم، بانک‌ها هم بتوانند سوئیفت انجام دهند. یعنی نقطه شروع‌مان باید از زمانی باشد که ترامپ زیر معامله برجام زد. ما با اینکه برجام را خوب نمی‌دانیم اما چون امضا کرده‌ایم به برجام متعهدیم. ایران فقط می‌خواهد که طرف مقابل به آنچه که در برجام تعهد کرده است برگردد و راستی‌آزمایی کند. ایران می‌گوید که مذاکرات ما باید برای بازگشت آمریکا به برجام باشد. آمریکا اما به دنبال مذاکره جدید است. ایران وقتی می‌بیند که آمریکا چه بلایی سر برجام آورد مطئمنا هیچ شرط و پیش شرطی را قبول نخواهد کرد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: «انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی آمریکا با معاون سیاسی ایران هفته گذشته در تهران مذاکراتی داشتند که از ایران خواسته شد به مذاکرات برگردد. ایران اعلام کرد که برای بازگشت به مذاکرات مشکلی نداریم اما مشکل ما شما اروپایی‌ها و آژانس هستید، آقای باقری به آن‌ها گفتند که اسرائیلی‌ها در کرج در سایت ایران خرابکاری انجام دادند اما شما چون می‌دانستید کار اسرائیل است، این اقدام را به هیچ وجه محکوم نکردید ولی اکنون بازگشته‌اید و می‌گویید که اجازه دهید ما مجددا دوربین کار بگذاریم!. حرف ایران خطاب به اروپایی‌ها هم درست است، وقتی که آمریکا از برجام خارج شد، ایران دو سال است که پای برجام ایستاده است تا ببیند که اروپا چکار می‌کنند. اما اروپا هیچ کار مثبتی را انجام نداد.»

نیت ایران برای بازگشت به مذاکرات کاملا واقعی است، طرف مقابل است که باید از خود حسن نیت نشان دهد

بخشایش اردستانی گفت: «مردم ایران اکنون در حالت بیم و امید هستند، وقتی رئیس‌جمهور جدید روی کار آمده است مقداری از قیمت مثلا مصالح ساختمانی و برخی دیگر از کالاها کاسته شد و اینگونه فکر می‌کنند که دیگر کالاها هم ارزان خواهد شد، به همین خاطر در یک حالت بیم و امید هستند. اگر برجام دوباره احیا شود حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد این است که آرامشی به مردم خواهد داد، جابه‌جایی پول‌های ایران آسان می‌شود و بر روی ارزش پول ملی اثر خواهد داشت.»

وی در پایان تصریح کرد: «مشکل ما این است که یک عقبه فکری در ایران وجود دارد که افکار غربی‌ها را در تهران و ایران بازتولید می‌کنند. حرف‌هایی که آن‌ها می‌زنند را مدام بازتولید می‌کنند. مشکل این است که ما به لحاظ سخت‌افزاری قوی ولی به لحاظ نرم‌افزاری مقداری شکننده هستیم. به اعتقاد من نیت ایران برای بازگشت به مذاکرات کاملا واقعی است و این طرف مقابل است که باید از خود حسن نیت نشان دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار