افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث کاهش کیفیت ساخت و ساز می‌شود

تهران(پانا) - افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث کاهش کیفیت ساخت و ساز می‌شود. ساخت و سازی که در سال‌های اخیر، چندان قانونمند نبوده و حتی پروژه‌های دولتی مانند مسکن مهر را زیر سوال برده است.

کد مطلب: ۱۲۲۴۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد
افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث کاهش کیفیت ساخت و ساز می‌شود

به گزارش اقتصاد آنلاین، مرکز آمار ایران گزارش داده است که میانگین افزایش قیمت مصالح ساختمانی در سال گذشته ۷۶.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ افزایش قیمت داشته است.

بر اساس این گزارش گروه‌های آهن­‌آلات، میلگرد، پروفیل در و پنجره با ۱۱۹.۶ درصد رشد قیمت رکوددار بوده و پس از آن سنگ با ۹۴.۷ درصد و تاسیسات مکانیکی و انواع عایق حرارتی ۹۲.۸ درصد بیشترین تورم را تجربه کرده‌اند.

همچنین خدمات ۳۵.۲، شیشه ۴۳.۴ و نقاشی ساختمان ۵۳.۵ درصد رشد قیمت داشته‌اند.

رشد قیمت مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۰ هم ادامه‌دار شد تا آنجا که قیمت میلگرد بارها خبرساز شده و بهای هر پاکت سیمان به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

این مساله سبب شده است که نگرانی‌ها برای کاهش کیفیت ساخت و ساز بالا بگیرد. به ویژه اینکه در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی از تخلف از استانداردهای ساخت و ساز خبرساز شده و مسکن مهر را به عنوان بزرگترین پروژه ساخت مسکن دولتی بی‌نصیب نگذاشت.

تصاویر ویران شدن واحدهای کلیدنخورده مسکن مهر در کرمانشاه در زلزله سال ۹۶ بارها به بحث و بررسی در رسانه‌ها گذاشته شد و همان زمان برخی اعضای نظام مهندسی همدان به شهروند گفته بودند که در بازدیدشان از خانه‌های ویران شده در زلزله، نتیجه گرفته‌اند که در بسیاری از این خانه‌ها اصول استاندارد ساخت و ساز رعایت نشده یا مصالح ساختمانی به حد استاندارد مورد استفاده قرار نگرفته و در مواردی با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها از اصول مهندسی چشم‌پوشی شده است.

علی‌محمد عبدی‌قهرودی، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی در واکنش به این مساله می‌گوید که نبود تناسب بین حق‌الزحمه مهندسان ساختمان و واقعیت‌های بازار موجب تخلفات زیادی در این زمینه شده است و این چالش باید رفع شود و البته سازمان نظام مهندسی هرگز نباید کیفیت را فدای بحث‌های اقتصادی کند و هرگونه گزارش در این زمینه با وسواس و بدون مسامحه پیگیری می‌شود.

وی در واکنش به اینکه افزایش هزینه تمام شده ساخت و ساز چقدر روی کیفیت ساختمان‌سازی تاثیر گذاشته است، گفت: بی‌تاثیر نبوده است و متاسفانه افزایش قیمت‌ها روی کیفیت ساخت و ساز در ایران تاثیر گذاشته است اما برآورد دقیقی نداریم که این موضوع چقدر ساخت و ساز را متاثر کرده است و البته نظارت بر کیفیت ساخت و ساز را به صورت جدی پیگیری می کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی که امروز در یک نشست خبری در وزارت راه و شهرسازی حاضر شده بود، در ادامه به انتخابات اخیر نظام مهندسی ساختمان اشاره کرد و گفت: مشارکت در انتخابات نظام مهندسی رشد چشمگیری داشته و به ۴۴.۲ درصد رسیده است. به طوری که مشارکت در انتخابات نظام مهندسی کشور نسبت به دوره گذشته با رشد ۱۱۵ درصدی روبرو بوده است.

وی همچنین افزود: در دوره گذشته از ۵۵۰ هزار عضو نظام مهندسی در سراسر کشور تنها ۲۰ درصد شرکت کرده بودند که این میزان در دوره اخیر به ۴۴.۲ درصد رسیده است.

مدیرکل توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی در خصوص آمار مشارکت در استانهای مختلف نیز گفت: در تمامی استانها افزایش مشارکت در انتخابات داشتیم و در هیچکدام از استانها میزان مشارکت کاهشی نبوده و تنها در ۸ استان آمار مشارکت کمتر از ۴۰ درصد بوده و بیشترین مشارکت مربوط به استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان و اردبیل بوده و کمترین میزان آن مربوط به استان‌های اصفهان، تهران و کرمانشاه گزارش شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار