کارشناس مسئول تربیت بدنی منطقه ۱۴، به مناسبت هفته تربیت‌بدنی:

نیروی متخصص تربیت‌بدنی، نقش موثری در ترغیب و جذب نسل جوان به ورزش دارد

تهران(پانا) - کارشناس مسئول تربیت‌بدنی آموزش و پرورش منطقه ۱۴، تربیت و به‌کارگیری نیروی متخصص در حوزه تربیت‌بدنی و فراهم کردن امکانات ورزشی برای دانش‌آموزان را از عوامل جذب نسل جوان به ورزش دانست.

کد مطلب: ۱۲۲۴۳۹۸
لینک کوتاه کپی شد
نیروی متخصص تربیت‌بدنی، نقش موثری در ترغیب و جذب نسل جوان به ورزش دارد

علی کاشانی نیا؛ کارشناس مسئول تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در گفت و گو با پانا گفت: «از اوایل کودکی علاقه مند به بازی و ورزش بودم. آن زمان بازی های متنوعی بود که متأسفانه الان شاید اسمی از آنها باقی نباشد. بازی هایی که علاوه بر تحرک بدنی و سلامتی، موجب ارتقای سطح فکری هم بود.»

وی در ادامه از حرفه خود در رشته ورزشی اش گفت: «حرفه ای که نمی شود گفت، چون ورزش حرفه ای تعریف دیگری دارد، اما در نوجوانی و جوانی در رشته فوتبال، عضو تیم باشگاهی بودم و بعد به دلیل جنگ تحمیلی و حضور در مناطق مرزی، ادامه فعالیت میسر نشد و به دورهمی های همکاران و دوستان محدود شد.»

کاشانی نیا در ادامه افزود: «چالش مهم تربیت بدنی در دوره ابتدایی علی الخصوص دوره اول این است که دانش آموزان نیاز به اصلاح حرکت و ارتقای مهارت های بنیادین دارند، یادگیری مهارت هایی که تا پایان عمر با آنها همراه است. مثل راه رفتن، دویدن، لی لی، پریدن، جهیدن و...که نبود نیروی متخصص در آموزش این مهارت ها، باعث صدمات جبران ناپذیری به دانش آموزان در آینده خواهد شد.»

وی در ادامه بیان کرد: «تربیت و به کارگیری نیروی متخصص در حوزه تربیت بدنی جهت آموزش در دوران ابتدایی و همچنین تأمین امکانات‌ و تجهیزات مورد نیاز دانش آموزان، از راهکارهای جذب بیشتر نسل جوان به ورزش و سلامت نسل آینده است‌.»

کاشانی نیا از عقیده خود در تأثیر فعالیت های بدنی ورزشکار در جوانب جسمانی و غیره گفت: «محققین به این نتیجه رسیده اند که سلامت بدن ارتباط مستقیم با عواملی همچون اعتماد به نفس، عزت نفس، قدرت تصمیم گیری، شناخت و...دارد. بنابراین بایستی به طریقی که می توان، جامعه را به فعالیت منظم بدنی ترغیب و تشویق کرد.»

وی افزود: «اگر به ورزش به عنوان یک حرفه نگاه شود، قطعا فرد بایستی تمام فکر و ذکر خود را معطوف هدف خود کند. اما اگر به سلامت بدنی خود بنگرد همین کافی است تا فعالیت منظم بدنی خود را داشته باشد.»

کاشانی نیا در ادامه از کیفیت زندگی یک ورزشکار و فرد معمولی سخن گفت: «به نظرم فرد معمولی در شرایط بحرانی و غیر معمول، عکس‌ العمل مناسبی نخواهد داشت و با مشکل رو به رو می شود. اما فرد ورزشکار به راحتی با مشکلات برخورد کرده و بهترین تصمیم را خواهد گرفت.»

وی عنوان کرد: «متأسفانه به دلیل شرایط حاضر و کم تحرکی دانش آموزان، تربیت بدنی مدارس، وضعیت خوبی ندارد که در این بین اولیای آنها نقش اساسی دارند. پدر و مادر می توانند آنها را به فعالیت بدنی ترغیب کنند. البته چنانچه شرایط معمول بود، بچه ها با حضور در مدارس و انجام فعالیت های مختلف ورزشی و ایجاد رقابت سالم توسط همکاران تربیت بدنی می توانستند به فعالیت های ورزشی خود اهمیت دهند. ضمن اینکه نگاه کلی جامعه به خصوص خانواده ها بایستی تغییر کند.»

کاشانی نیا از نقاط ضعف و قوت فعالیت تربیت بدنی در ایران گفت: «کمبود امکانات و همینطور پرداخت هزینه جهت انجام فعالیت بدنی در اماکن ورزشی از جمله مواردی است که باید بررسی شود. اگر خواهان نسلی با نشاط و با انرژی و با قدرت تصمیم گیری بالا هستیم، باید خیلی بیش از این برای ورزش و فعالیت بدنی و ورزش همگانی هزینه کنیم‌‌. نقاط قوت کم است. گاهی تعداد معدودی با سعی و تلاش و البته مربیان دلسوز، باعث سرافرازی پرچم مقدس ایران در میادین بین‌المللی می شوند. تربیت مربیان رشته های مختلف ورزشی نیز می تواند کمک به ارتقای ورزش شود.»

وی در آخر گفت: «بایستی علاقه مندان ورود به این حوزه، بسیار صبور باشند و آمادگی از خود گذشتگی برای تربیت ورزشکاران و رساندن آنها به سکوهای قهرمانی داشته باشند. بایستی از وقت خود و خانواده بگذرند تا به ورزشکار کمک کنند. زندگی امروزی و رشد تکنولوژی، باعث کم تحرکی افراد شده است. اگر خواهان جامعه ای سالم و نسل آینده ای قوی هستیم، باید نگاه ملی به ورزش داشته باشیم باید ارگان ها و وزارت خانه های مختلف، عزم خود را جهت سلامت افراد جزم کنند و با هزینه کردن در ورزش، قطعا بیماران کمتری خواهیم داشت. به فرموده پیامبر اکرم (ص) خداوند مؤمن قوی و نیرومند را دوست دارد.»

*خبرنگار دانش آموزان پانا: فاطمه آبروش، مطهره بوالحسنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار