هدفگذاری کسب درآمد 6 میلیارد دلاری از صادرات کفش

تهران (پانا) - رئیس انجمن صنفی کارفرمایی کفش و صنایع وابسته ایران از برنامه‌ریزی برای صادرات 6 میلیارد دلاری صنعت کفش خبر می‌دهد و می‌گوید صادرات 700 میلیون جفت کفش با قیمت 8 و نیم تا 10 دلار درآمد ارزی 6 میلیارد دلاری برای ایران به همراه دارد.

کد مطلب: ۱۲۲۴۱۷۴
لینک کوتاه کپی شد
هدفگذاری کسب درآمد 6 میلیارد دلاری از صادرات کفش

علیرضا اژدرکش، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی کفش و صنایع وابسته ایران در نشستی خبری با اشاره به برنامه‌ریزی برای کسب درآمد ۶ میلیارد دلاری صادرات گفت: در صورتی که بتوان سالانه ۷۰۰ میلیون جفت کفش تولید کرد و قیمت میانگین صادراتی هر کفش را بین ۸.۵ تا ۱۰ دلاری در نظر گرفت، درآمد حاصل از این صادرات سالانه حدود ۶ میلیارد دلار خواهد بود.

وی درباره برندسازی در صنعت کفش گفت:‌ نه تنها در صنف و صنعت کفش بلکه در تمام صنوف نقش ویژه‌ای دارد و برند فقط یک نام تجاری نیست بلکه یک هویت برای محصولی است که به مشتری ارائه می‌شود.

رئیس انجمن صنفی کارفرآیی کفش و صنایع وابسته ایران بیان داشت: امروز از نظر دانش و زیرساخت‌های تولیدی و ابزارها اتفاق خوبی برندسازی برای تولیدکنندگان رخ نداده و برند برای آنها در بهترین شرایط به یک اسم تجاری تبدیل شده است و در مواردی برخی تولید‌کنندگان از اسم تجاری خود برای محصول استفاده نکرده و از اسامی خارجی استفاده می‌کنند.

وی اظهارداشت: امروز صنعت کفش و صنایع وابسته کشور با وجود پتانسیلی بالای که در زمینه اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده دارد اما نتوانسته در جایگاه صنعتی و صنفی کشور جای خود را باز کند.

وی افزود: این صنعت نزدیک ۲۰۰ هزار اشتغال مستقیم و حدود ۳۰۰ هزار اشتغال مستقیم در توزیع ایجاد کرده و در حدود ۷ استان این صنعت بطور کامل بومی شده است.

سهم ایران از بازار بزرگ دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون کفش کشورهای همسایه اندک است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی کفش و صنایع وابسته ایران با اشاره به بازار خوب صادرات کفش در اطراف ایران گفت: با توجه به جمعیت حدود ۷۰۰ میلیون نفری کشورهای منطقه و با در نظر گرفتن میانگین جهانی ۳ جفت کفش در هر سال یک بازار دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون جفت کفش در اطراف منطقه وجود دارد که سهم ایران از این بازار بسیار اندک است.

وی با بیان اینکه صنعت کفش مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته است، تصریح کرد: هدف از تشکیل انجمن صنفی کارفرمایی کفش نیز حل مشکلات این صنف در راستای توسعه این صنعت است.

۲۵۰ میلیون جفت کفش در کشور تولید می‌شود درحالی که توان تولید دو برابر است

اژدرکش گفت : یکی از اهداف ما رسیدن به تولید یک میلیارد جفت کفش در کشور است؛ این هدف بزرگی است و رسیدن به آن نیازمند زمان است. براساس آمار غیررسمی حجم تولید کفش در کشور حدود ۲۵۰ میلیون جفت است اما در حال حاضر توان تولید حدود ۵۰۰ میلیون جفت کفش در کشور وجود داد.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی کفش و صنایع وابسته ایران با بیان اینکه برای توسعه صنعت کفش نگاه ویژه‌ای به بازارهای جدید و صادراتی داریم، افزود: هدف صادراتی ما کشورهای CIS، آسیای میانه و کشورهیا عضو پیمان شانگهای و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی کفش و صنایع وابسته ایران اظهار داشت: از سال ۱۳۹۷ که واردات ۱۴۰۰ قلم کالا به کشور از جمله واردات کیف و کفش نیز به کشور ممنوع شده و ما امروز هیچ واردات قانونی به کشور نداریم.

وی در ادامه با بیان اینکه واردات قاچاق کیف و کفش به کشور بسیار کم است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد، اظهار کرد:‌ صنعت کفش زیر مجموعه صنعت مد است و در این صنعت باید در زمینه مواد اولیه بسیار گسترده کار کرد و بنابراین در کنار مواد اولیه خوب داخلی باید حتما مواد اولیه با کیفیت خارجی را داشته باشیم تا بازار کنترل شود و تولید‌کنندگان داخلی نیز با استانداردهای روز دنیا آشنا شوند و فضا نیز رقابتی شود.

علیرضا جبّاریان نائب رئیس اتحادیه کفاشان نیز با بیان اینکه قبل از ممنوعیت واردات کفش در سال ۹۷ آسیب‌های شدیدی به صنعت کفش کشور وارد شد، گفت: با واردات کفش‌های چینی ۴۰ درصد صنعت کفش ریزش کرد اما بعد از ممنوعیت واردات و افزایش قیمت ارز قیمت کفش خارجی افزایش یافت و واردات قاچاق آن نیز کم شد.

وی افزود: کفش‌هایی که با عنوان کفش خارجی در فضای مجازی عرضه می‌شود، اغلب کفش‌های‌های کپی تولید داخل است.

جباریان گفت: در سه سال اخیر بعد از ممنوعیت واردات کفش صنعت کفش به اندازه ۲۰ سال رشد داشته و اکنون کفش‌های مد روز جهانی در کشور تولید می‌شود و نسبت به ذائقه مردم کفش‌های با کیفیت تولید می‌شود.

سعید حیاتی رئیس اتحادیه چرم طبیعی و مصنوعی و مواد اولیه کفش با بیان اینکه مواد اولیه مورد نیاز وارداتی مدت زیادی در انبارهای گمرک می‌ماند تا ترخیص شود، گفت: در حالی که تولید‌کنندگان برای واردات این کالاها هزینه‌های هنگفتی صرف می‌کنند و ارز کشور برای آن صرف می‌شود اما در مواردی با ماندن این کالا در گمرک، مواد وارداتی از بین می‌رود و قابل مصرف نیست.

وی با اشاره به اینکه برای دستیابی به محصول نهایی خوب احتیاج به مواد اولیه خوب وجود دارد، عنوان کرد: بخشی از این مواد توسط پتروشیمی‌های داخلی تولید می‌شود اما بخشی را باید از محل واردات تامین کرد.

حیاتی افزود: در تمام دنیا برای واردات سه تعرفه ۴، ۱۵ و ۲۰ درصدی وجود دارد اما در ایران تعداد تعرفه‌های وارداتی بی‌نهایت است که این مسائل مشکلات تولید‌کنندگان را بسیار زیاد می‌کند.

وی با بیان اینکه صنعت کفش غیرقابل تحریم و بومی شده است، گفت: با شرایط سخت واردات مواد اولیه نباید توقع داشت که کالایی در کیفیت برندهای معتبر دنیا تولید کنیم و به همین دلیل ما مسئولان می‌خواهیم که واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید را تسهیل کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار