بابک عشرتی *

موج ششم، دور یا نزدیک

پیک پنجم کرونا در کشور سیر نزولی به خود گرفته است. آخرین آمارهای منتشرشده از سوی وزارت بهداشت و درمان نشان می‌دهد دیروز بیش از ۱۱هزار نفر از شهروندان ایرانی به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. این آمار در مقایسه با روزهای ابتدایی پیک پنجم کاهش‌یافته است. به‌سختی می‌توان فراموش کرد در روزهایی مانند ۱۸شهریور گذشته حدود ۳۷هزار نفر مبتلابه کرونا در کشورمان شناسایی می‌شد.

کد مطلب: ۱۲۲۳۹۸۴
لینک کوتاه کپی شد

پیک پنجم ویروس کرونا نسبت به دیگر پیک‌هایی که در کشور اتفاق افتاده مدت‌زمان بیشتری را به خود اختصاص داده است اما چرا با چنین شرایطی روبه‌رو شده‌ایم؟ فراموش نکنیم در بیماری‌های تنفسی پیک ابتلا به ویروس با شیب تندی شروع می‌شود و آمار ابتلا و تعداد مبتلایان به‌صورت روزانه افزایش پیدا می‌کند تا زمانی که به قله پیک می‌رسد و سپس کاهش ابتلا به ویروس اتفاق می‌افتد. درصورتی‌که حساسیت شهروندان و مسؤولان نسبت به ویروس کرونا کاهش پیدا کند، یعنی افراد تن به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندهند و مسؤولان نیز به اعمال محدودیت‌ها و نظارت بر اجرایی شدن آنها در سطح جامعه بی‌توجه باشند، آمار ابتلا به کرونا دامنه گسترده‌تری خواهد داشت. به همین دلیل پیک اپیدمی مدت‌زمان بیشتری جامعه را درگیر می‌کند.

مشاهدات عینی این روزها در سطح شهر نشان می‌دهد افراد کمی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و نیز رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تمایل دارند، بنابراین با توجه به این رویکرد به نظر می‌رسد در روزهای پایانی مهر یا در اوایل آبان شاهد افزایش ابتلا به کرونا در کشور باشیم.
لازم به یادآوری است که افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا در آینده نزدیک را نمی‌توان به‌پای برگزاری مراسم اربعین و... نوشت، زیرا ریشه بروز پیک ششم به کاهش حساسیت مردم و مسؤولان نسبت به مدیریت کرونا برمی‌گردد.

شاخص‌های معینی برای افزایش ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد و رعایت نکردن آنها می‌تواند به شروع پیک بعدی ویروس کرونا در کشور منجر شود. البته شروع پیک ششم کرونا در کشور هنوز مشخص نیست اما آنچه به‌طورقطع روی می‌دهد، این است که ابتلا به بیماری کرونا اوایل آبان‌ افزایش خواهد یافت و درصورتی که ایمنی نسبی با افزایش واکسیناسیون روی ندهد، پیک ششم شکل خواهد گرفت.
براساس اطلاعاتی که وزارت بهداشت منتشر کرده ، می‌توان گفت تعداد افرادی که هر دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند در کشورمان اندک است. تا روز گذشته حدود ۲۵میلیون ایرانی هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. درحالی که تزریق واکسن تأثیری در آمار ابتلا ندارد و حدود ۵۰تا۵۵ درصد ممکن است ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهد اما واکسن می‌تواند باعث کاهش آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا شود.

در ماه‌های آینده با کاهش دمای هوا، آلودگی هوا هم افزایش پیدا می‌کند، هرچند بررسی دقیقی که نشان دهد کرونا و آلودگی هوا رابطه تنگاتنگی باهم دارند، انجام‌نشده یا دست‌کم نتایج آن در دسترس نیست اما مشخص است در هر محیطی که آلودگی هوا بیشتر است، آمار ابتلا به ویروس کرونا هم افزایش پیدا می‌کند، لذا با شروع فصل سرد سال و افزایش آلودگی هوا بهتر است مدیران وزارت بهداشت و درمان در کنار مدیریت کرونا به فکر اعمال محدودیت‌هایی که به مهار آلودگی هوا کمک می‌کند نیز باشند.

*اپیدمیولوژیست

منبع: جام‌جم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار