موافقان و مخالفان بررسی اولویت‌دار لایحه رتبه‌بندی معلمان چه گفتند؟

تهران (پانا) - نمایندگان در جلسه امروز مجلس با تقاضای تغییر اولویت رسیدگی به لایحه رتبه‌بندی معلمان با 168 رأی موافق، موافقت کردند. رئیس مجلس ابراز امیدواری کرد لایحه رتبه‌ندی این هفته در دستور قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۲۲۳۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد
موافقان و مخالفان بررسی اولویت‌دار لایحه رتبه‌بندی معلمان چه گفتند؟

در این نشست، احمد امیرآبادی فراهانی که به عنوان نماینده درخواست‌کنندگان تغییر اولویت لایحه مذکور در جلسه علنی سخن می‌گفت با بیان اینکه نگاه مجلس انقلابی به فرهنگیان و معلمان از نگاه هزینه‌ای به نگاه سرمایه‌ای تغییر کرده است، اظهار داشت: از آنجایی که در بند (و) تبصره (2) قانون بودجه 1400 کل کشور پیش‌بینی‌های لازم برای اجرای این لایحه شده است، لازم است هر چه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: اختصاص بودجه برای موضوع رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان توسط مجلس انقلابی در لایحه بودجه سنواتی سال جاری اقدامی مهم بود اما از آنجایی که این لایحه توسط دولت قدری دیر تقدیم مجلس شد، فراکسیون، فرهنگیان و کمیسیون با زحمت و تلاش توانستند آن را به موقع تصویب و بررسی کرده و به هیأت رئیسه ارسال کنند و با توجه به اینکه ما از یکی دو ماه آتی به بودجه سال آینده ورود می‌کنیم باید هر چه سریعتر این لایحه تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با تعیین تکلیف این لایحه شاهد اجرای آن در 6 ماه دوم سال جاری و تحقق و اجرای کامل آن از ابتدای سال آینده باشیم تا مشکلی بابت تأخیر در اجرای آن پیش نیاید و در حال حاضر نیز بحث ما، بحث ماهیت و کلیات لایحه نیست بلکه فوریت در رسیدگی آن است و به موقع نیز به ماهیت آن ورود خواهیم کرد و پیشنهادات خوبی از سوی نمایندگان و کمیسیون نیز ارائه شده است که امیدواریم در جریان رسیدگی به این لایحه در آن اعمال شود.

امیرآبادی فراهانی تأکید کرد: نگاه مجلس انقلابی به معلمان تغییر کرده و این مقدمه‌ای است برای تغییر نگاه دولت مردمی آیت‌الله رئیسی و امروز نگاه هزینه‌ای به فرهنگیان و معلمان به یک نگاه سرمایه‌ای تبدیل شده است.

نادران، مخالف: این پوست خربزه‌ای است که دولت قبل زیر پای نظام گذاشته است/ دولت لایحه خود را پس گیرد و مشترکا تصمیم بگیریم

در ادامه الیاس نادران در مخالفت با تقاضای بررسی اولویت‌دار لایحه رتبه‌بندی معلمان، گفت: آنچه که امروز به عنوان موضوع خارج از دستور تحت عنوان فوریت مطرح شده است و مجموعه‌ای از اقدامات برای آن باید انجام گیرد، موضوعی است که بار مالی ناشی از آن هم باید پیش‌بینی شده باشد. زمان بررسی لایحه 1400 دوستان گفتند که تکلیف رتبه‌بندی روشن است و مبلغی را پیشنهاد دادند و آن مبلغ در بند «و» قرار گرفت و قرار شد معادل آن برنامه داشته باشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: امروز صحبت از بار مالی ده‌ها برابر آن چیزی است که در بند «و» پیش‌بینی شده است، اگر تکلیف را روشن نکنیم و بار مالی ناشی از آن را مشخص نکنیم و محدوده اختیارات مشخص نباشد نتیجه وعده داده شده همانند سرانجام وضعیت اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها خواهد شد.

وی یادآور شد: در ارتباط با هیات علمی دانشگاه‌ها گفتند برآورد این است که با 3 هزار میلیارد تومان مشکل حل خواهد شد اما پس از آن اعلام کردند که کسری این حوزه 10 هزار میلیارد تومان است بنابراین خواهش می‌کنم امروز که دولت و مجلس همراه هستند برآوردها را برای رتبه‌بندی معلمان یکسان کنید و ضمن تفاهم و مشخص شدن محدوده تصمیم‌گیری به موضوع بپردازیم.

نادران در ادامه اظهار داشت: این پوست خربزه‌ای است که دولت قبل زیر پای نظام گذاشته است و ما باید تصمیم جامع بگیریم و ابعاد اجتماعی، مالی و آثار تورمی آن را در نظر بگیریم بنابراین دولت لایحه خود را پس گیرد و نسبت به همه آنچه که بار مالی دارد و ضرورت کشور هم است و محدوده آن باید روشن شود، مشترکا تصمیم بگیریم. این عجله باعث تصمیم‌گیری غیرعملیاتی می‌شود، همچنین موجب ایجاد مطالبه‌ای خواهد شد و چندین میلیون نفر از عزیزان و خانواده‌های فرهنگیان را در مقابل نظام قرار می‌دهیم و با یک تصمیم موجب خواهیم شد که نظام اقتصادی کشور آسیب ببیند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید لایحه را پس بگیرد و دولت و مجلس مشترکا تصمیم واحد در کلیات و جزئیات بگیرند. عجله کردن‌ها و کاری که دولت قبل با عجله انجام داد بدون روشن بودن مبانی قانونی نباید دنبال شود چرا که این اقدام موجب می‌شود پس از این انواع طرح و لوایح با بار مالی در مجلس مطرح شود.

نادران اظهار کرد: نتیجه چنین اقداماتی اقتصاد را دچار سراشیبی و سقوط خواهد کرد و جلوی این دومینو را نمی‌توان گرفت. مجلس باید کاری انجام دهد که همه مسئولیت بپذیرند، محدوده منابع مالی و اختیارات مشخص شود. در غیر این صورت کاری انجام می‌گیرد که آثار تورمی در پی دارد و منافع آن به فرهنگیان نخواهد رسید.

نوروز، موافق: مخالفان بررسی اولویت‌دار رتبه‌بندی، ارتباط بسیار کمی با فرهنگیان دارند/ معلمان از جایگاه بالایی برخوردارند حتی در برخی کشورها در سطح بالاتر از پزشکان قرار دارند

رحمت‌اله نوروزی اما در موافقت با تقاضای بررسی اولویت دار لایحه رتبه‌بندی معلمان، گفت: نگاه فرهنگیان کل کشور به مجلس است، نمایندگان مخالف تقاضای اولویت‌دار بررسی این لایحه نمایندگان تهران هستند چرا که ارتباط بسیار کمی با فرهنگیان دارند.

نماینده مردم علی‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات نادران، افزود: برای تمام امور آموزش و پرورش 600 هزار میلیارد تومان اعتبار در بودجه پیش‌بینی شده است، رهبری نیز بارها فرمودند که آموزش و پرورش سنگ بنای نظام است و کارخانه انسان‌سازی است، ما چگونه می‌توانیم مدیر، مدیرکل، استاندار، وزیر یا مرجع تقلید تربیت کنیم بدون آنکه به فرهنگیان توجهی داشته باشیم.

وی ادامه داد: جامعه فرهنگیان را با سایر دستگاه‌ها مقایسه کنید، انتظارات فرهنگیان باید مورد توجه قرار گیرد، در سال 1392 موضوع رتبه‌بندی مطرح شد و سال‌هاست که نمایندگان این مسئله را جهت رفع دغدغه فرهنگیان دنبال می‌کنند. متاسفانه مخالفان و نمایندگان تهران از نزدیک درگیر مشکلات آموزش و پرورش و مدارس نیستند و نگرانی و گلایه معلمان را نمی‌بینند، معلمان که باید دنبال یافته‌های آموزشی و پژوهشی باشند درگیر مسائل معیشتی خود هستند.

نوروزی تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه و چشم‌انداز 20 ساله پویا، فعال و خروشان باشد. فرهنگیان باید هر روز تحول ایجاد کنند، نگاه انبیاء به معلمان نیز همین گونه بود. در تمام کشورهای دنیا نیز معلمان از جایگاه بالایی برخوردارند حتی در برخی کشورها در سطح بالاتر از پزشکان قرار دارند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: مشکلات اجرای رتبه‌بندی معلمان باید حل شود، آموزش و پرورش باید از حالت خمودگی خارج شود، نگاه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب نیز به فرهنگیان به همین شکل بود. اگر بخواهیم توسعه بر مبنای الگوی پیشرفت ایرانی- اسلامی رقم بخورد آموزش و پرورش باید ساماندهی و نیروهای انسانی در آن تربیت شوند.

وی با اشاره به مشکلات عدیده معلمان، گفت: ما می‌خواهیم در آموزش و پرورش انسان و عالم بسازیم اما با معلمی که در تامین امرار معاش مشکل نداشته باشد این اتفاق خواهد افتاد.

شریعتی‌نیاسر: نمی‌شود با یک رفتار غیرمنطقی و غیرکارشناسی کشور را دچار دومینوی سقوط اقتصادی کنیم

مالک شریعتی نیاسر نیز در تذکر آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده (75) آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: اینکه 4 نفر از مخالفان لایحه رتبه‌بندی از نمایندگان تهران می‌باشند و اینکه مشکلات فرهنگیان را نمی‌فهمند استدلال نادرستی است چرا که این حرف در امور طرح‌ها و لوایح‌ دیگر باطل بوده و در این طرح که به طریق اولی باطل است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: این لایحه بحث کشوری، ملی، اقتصادی و بودجه‌ای است، پدر و مادر بنده بازنشسته فرهنگی و برادرانم معلم هستند. خانواده فرهنگی هستیم و درد فرهنگیان را می‌دانیم و با آن زندگی کرده و لمس کردیم.

وی افزود: نمی‌شود با یک رفتار غیرمنطقی و غیرکارشناسی کشور را دچار دومینوی سقوط اقتصادی کنیم لذا این پذیرفتنی نیست. با منابع در این لایحه از کجا تأمین خواهد شد، بحث اصلی باید به صورت کارشناسی بررسی شود. دولت و مجلس باید با یک تدبیر درست کار را انجام دهند، چرا دوستان مباحث را به سوی مباحث پوپولیستی نادرست تغییر می‌دهند در حالی که بسیاری از نمایندگان استان‌های دیگر برای مخالفت با این لایحه مراجعه کرده‌اند اما چون ما ثبت‌نام کرده بودیم، گفتند کفایت می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: ما با رتبه‌بندی مخالف نیستیم اما باید مشخص شود که منابع از کجا تأمین می‌شود. نباید این بحث را به صورت غیرکارشناسی بررسی کرد و نباید به نمایندگان توهین شود و این پذیرفتنی نیست لذا از رئیس جلسه و هیأت رئیسه محترم می‌خواهیم که به این توهین تذکر داده تا این موضوع باعث ایجاد مناقشه میان نمایندگان نشود.

شریعتی نیاسر افزود: ما هم همانند امام خمینی و مقام معظم رهبری معتقدیم که باید به فرهنگیان توجه ویژه صورت گیرد اما بحث اصلی ما این است که لایحه رتبه‌بندی باید به صورت کارشناسی بررسی شده و در این میان به نمایندگان توهین نشود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم پس از رأی‌گیری درخصوص تغییر اولویت این لایحه اظهار داشت: ان‌شاء الله این لایحه این هفته در دستور قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار