مختارپور: ایجاد امکان دسترسی عشایر به کتاب از وظایف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است

تهران (پانا) - علیرضا مختار دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می گوید یکی از وظایف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ایجاد امکان دسترسی عشایر به کتاب است.

کد مطلب: ۱۲۲۲۴۵۲
لینک کوتاه کپی شد
مختارپور: ایجاد امکان دسترسی عشایر به کتاب از وظایف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است

اختتامیه مسابقه طراحی کتابخانه عشایری به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور «علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و داوران این مسابقه برگزار شد.
علیرضا مختارپور در این نشست با اشاره به وظیفه نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای توسعه ارایه خدمات کتابخوانی به اقشار مختلف کشور گفت: «توسعه کتابخانه عمومی از اهداف نهاد کتابخانه های عمومی است و باید امکان دسترسی به کتاب و کتابخوانی فراهم شود. از این رو قشر عشایر هم اولویت دارند. هرچند جمعیت این قشر رو به کاهش است اما جمعیت کثیری از عشایر هستند که مقداری از نیاز های کشور ما را در دام و طیور تامین می کنند و باید به آنها در حوزه فرهنگ هم توجه شود. مقرر شد در نهاد کتابخانه های عمومی کشور کار ویژه ای برای عشایر انجام شود. چون عشایر ساکن نیستند و در ماه ها و سال ها در حرکتند قرار شد خدمت رسانی انجام شود و به طرح مسابقه ای برای طراحی کتابخانه های سیار عشایری رسیدیم.»

مختارپور با اشاره به پیشنهادی برای آشنایی بیشتر شرکت کنندگان این مسابقه با نوع زندگی عشایر گفت: «طرح های زیادی به این مسابقه ارسال شد. من پیشنهادی را با معاون برنامه ریزی نهاد کتابخانه عمومی کشور مطرح کردم مبنی بر اینکه به نظر می رسد برای تکمیل این طرح، کارگروهی از نهاد کتابخانه های عمومی و منتخبین این مسابقه و گروهی مستند ساز با عشایر حرکت کنند و شرایط آنها را تجربه کنند تا طرح ها به روز تر و مبتنی بر نوع زندگی این قشر شود.»
وی افزود: «اگرچه طرح های خوبی ارایه شد، اما طراح تجربه زیسته ای با عشایر نداشته و قطعا برای تکمیل این کار چنین موضوعی مهم است.»

متکی: کتابخانه برای عشایر مسئله نیست بلکه یک امکان است

در ادامه زهیرمتکی، یکی از داوران این مسابقه که عضو هیئت علمی گروه معماری است، گفت: «این موضوع فضا برای افراد دارای اولویت بسیار مهم است و تسهیلات برای افراد کمتر توانمند در بسیاری از کشورها تعریف می شود. این دیگر مسئله نیست و اولویت است و این امکانی ایجاد می کند که تجربه زیسته متفاوتی فراهم شود.»
وی افزود: «در این مسابقه به سبک معماران، موضوع را از جنس «مسئله» ندیدیم بلکه «امکان» دیدیم. با اجماع داوران کارهایی انتخاب شد اما به نظرم چنین طرحی فقط برای اقلیم های عشایر نیست و حتی برای شهروندانی که زندگی یکجانشینی را تجربه می کنند کاربرد دارد زیرا کتاب از قابلیت جابجایی برخوردار است و موضوع فضای مطالعه امکان زیست متفاوت را فراهم می کند.»
نوریان: طراحی کتابخانه برای عشایر فرصتی برای توجه به خلاقیت شد
همچنین نوریان، مدیر فنی این طرح درباره روند برگزاری این مسابقه گفت: «متاسفانه ایران از مسئله دیزاین و خلاقیت دور است. این طرح فرصتی شد به موضوع خلاقیت جدی تر فکر کنیم. در این طرح و مسابقه معماری توانست به حل یک مسئله در یک نهاد ورود کند و این اتفاق مبارکی است.»

وی افزود: «شرکت کننده های مسابقه ممکن است لزوما تجربه عمیقی نداشته باشند اما در حد دانشجویی به این مسئله فکر کردند. فراخوان و جایزه مسابقه در ابعاد خودش بود. بیشتر شرکت کننده معمار بودند و 171اثر به دبیرخانه مسابقه رسید و داوری در سه مرحله انجام شد. در نهایت 8اثر از میان 27 اثر برتر انتخاب شد. رویکردهای آثار متفاوت بود، اما در نهایت سه رویکرد مختلف در سه اثر برتر دیده می شود. نکته مهم این مسابقه این بود که شرکت کننده و دبیرخانه باهم در ارتباط بودند و این موضوع به همت دبیرخانه می تواند به یک ادبیات تبدیل شود.»

مظاهریان: مسابقه کتابخانه عشایری نشان داد شناخت ما از این قشر محدود است

«حمید مظاهریان» یکی دیگر از داوران این مسابقه گفت: «مهمترین آیتم این رویداد این است که نهاد کتابخانه کشوری جمع فراموش شده عشایر را مورد توجه قرار داد. زمان انقلاب 7درصد جمعیت ایران عشایر بودند. از آن زمان حدود یک و هفت دهم درصد جمعیت عشایرند و ماهیت این جمع تغییر کرد و بیشتر جنبه گردشگری عشایر مورد توجه قرار دارد.»

وی افزود: «اینکه جمعیت مانده چه اندازه می توانند در اقتصاد نقش داشته باشند، مهم است. این مسابقه نشان داد که شناخت جامعه ما از این قشر چه اندازه محدود است. برای ما شهری ها ارتباط با طبیعت مهم است و کسی که درون طبیعت است ارزش تلقی نمی شود و در چنین طرح هایی این مسئله باید مورد توجه باشد.»

گفتنی است آثار رسیده به دبیرخانه مسابقه طی روند داوری بر اساس معیارهای ۸گانه‌ای «نوآوری در طراحی و ساخت پذیری»، «قابل حمل بودن با وسائل نقلیه مرسوم»، «امکان حمل و نگه‌داری ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ کتاب و اقلام فرهنگی»، «طراحی درست مکانیزم احتمالی باز و بسته شوندگی طرح»، «فضاسازی کالبدی و پیرامونی ۴۰ تا ۶۰ مترمربعی»، «امکانات چندرسانه‌ای» و «امکان ارائه خدمات دولت الکترونیک» به صورت برخط مورد بررسی و ارزیابی دقیق هیئت داوران قرار گرفتند که بر این اساس برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر معرفی شدند.

رتبه‌ اول: نگار محمدی، فرناز پیکان‌پور، محمود قربانی و محمد رجاییان
رتبه‌ دوم: الهه مرادی و حسین خراسانی
رتبه‌ سوم: احسان لسانی و محمدحسین اقلیدس
همچنین آثار زهره نژادبیگلری، سمانه طغیانی دولت آبادی، سینا رضایی نوایی، عطا خویی و همچنین اثر گروهی مژگان افشارفر، فرناز بیات، فاطیما مفید و محمد کاظم‌زاده به عنوان آثار شایسته تقدیر در مسابقه ملی «طراحی کتابخانه عشایری» معرفی شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار