پانا گزارش می دهد:

اشتغال و فضاسازی، ضرورتی برای معلولان و افراد نابینا

تبریز(پانا)- در جامعه ای که برای مدرن شدن اقدامات زیادی انجام می دهد، برای معلولان و افراد نابینا این مدرن بودن اولویت دوم است، چرا که اولویت نخست آنان مناسب‌سازی فضاهای شهری است.

کد مطلب: ۱۲۲۲۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد
اشتغال و فضاسازی، ضرورتی برای معلولان و افراد نابینا

در حالی که افراد دارای معلولیت و نابینا نیازمند رفع مشکلاتشان هستند، اما مسئولین فقط وعده های خود را به زبان می آورند و هیچ اقدامی انجام نمی دهند.


در این رابطه مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر در نشست مطبوعاتی این موسسه به مناسبت ۲۳ مهر (روز عصای سفید) ضمن تشکر و قدردانی از زحمات عوامل این مجموعه گفت: نابینایان صرفا محدودیت بینایی دارند، اما در تمامی زمینه ها فعال هستند. ما در این موسسه در تلاش برای احقاق جایگاه نابینایان هستیم و انشاالله بتوانیم در مقام یک نهاد مردمی فعال در عرصه خدمت رسانی برای نابینایان به رسالت خود به نحو احسن عمل کنیم.

موسسه ای برای استعدادیابی و شناسایی آن ها

مهدی رفعتی ضمن تشریح تاریخچه این موسسه، افزود: موسسه نابینایان بصیر از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را به عنوان سازمان مردم نهاد عرصه خدمات رسانی را برای نابینایان شمال غرب کشور شروع کرده است و افتخار ما این است که در کل کشور نابینایانی بوده اند که از خدمات این موسسه بهره برده اند و توانسته ایم تا شمال غرب کشور را از نظر خدمات رسانی پوشش دهیم. این موسسه در باب استعدادیابی نابینایان و شناسایی این استعدادها تلاش کرده و اقدامات بسزایی داشته است و در اقدام بعدی تلاش کرده تا در راستای آموزش، قدمی برای نابینایان برداشته و در این زمینه فعال بوده است.

تامین زندگی مرفه و مستقل برای افراد نابینا باید در اولویت قرار گیرد و یک از هدف های اصلی است

وی ضمن اشاره به اقدامات این مجموعه در راستای توانبخشی به افراد نابینا بر کمبود بودجه و مکان تاکید کرد و گفت: ما در راستای توانبخشی ابزاری و سخت افزاری تا حدی که در توان خود داریم تلاش کرده ایم تا در کنار این افراد بوده و در تجهیز این عزیزان به کتاب های گویا و ... سهیم باشیم. تامین زندگی مرفه و مستقل برای نابینایان هدف اصلی این موسسه در راستای خودکفایی و استقلال این افراد است.

رفعتی ادامه داد: این موسسه در بعد آموزشی، کلاس های متعددی برای نیازهای ویژه نابینایان تدارک دیده و برگزار کرده است. به طوری که آموزشگاه دیگری توان برگزاری این کلاس ها را ندارد. همچنین در قسمت توانبخشی، موسسه با به کارگیری اساتید مختلف برای تدوین کتب نابینایان و ضبط کتاب های گویا فعالیت های بسزایی داشته و کارگاه صنایع دستی و سایر توانبخشی های حرفه ای باعث شده تا نابینایان عزیز به صورت پاره وقت از طریق پیگیری های قانونی و در موارد خاصی همچون به کارگیری دائمی نابینایان در صنایع مختلف اقدامات شایسته ای انجام داده ایم.

رعایت حقوق شهروندی افراد نابینا از لازمه های هر جامعه است

مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر بر اجرایی نشدن قوانین وضع شده برای نابینایان در سطح استان و شهر تبریز تاکید کرد و گفت: بر خلاف کلانشهرهای مختلف کشور، قوانینی برای افراد نابینا وجود دارد که اجرا نمی شوند و فقط در ظاهر قانون هستند.

وی با تاکید بر حقوق شهروندی نابینایان اظهار کرد: ما از طریق موسسه نابینایان بصیر مسئله ای که پیگیر حل آن هستیم، جایگاه اجتماعی معلولان به ویژه نابینایان از طریق حقوق شهروندی است که نه تنها در تبریز بلکه در سایر نقاط کشور نیز جدی گرفته نمی شود و بهزیستی و شهرداری نیز گاه به بهانه های مختلف مسئولیت های خود را انجام نداده اند. بنابراین گروه هایی در جهت اخلال و سنگ اندازی در پیشرفت کلی نابینایان اقداماتی را انجام داده اند، اما نهادهای مربوطه درباره این مسائل پیگیری های لازم را انجام نداده اند و از طرفی تشکل های فعال و مفید برای این افراد نیز هیچ اقدامی در راستای حقوق این افراد نداشته اند.

دنیایی بهتر با آگاهی فراگیر و مشارکت نابینایان و رفع موانع و اجرای قوانین

در ادامه این نشست نایب رییس این مجموعه و مشاور مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز ضمن اشاره به شعار سال روز جهانی عصای سفید گفت: شعار امسال روز جهانی عصای سفید« دنیایی بهتر با آگاهی فراگیر و مشارکت نابینایان و رفع موانع و اجرای قوانین » است که شعاری چند بعدی بوده و نشانگر این است که دنیای بهتر زمانی برای این افراد شکل می گیرد که آگاهی فراگیر داشته باشیم و جامعه به باور برسد که افراد نابینا نیز می‌توانند در زمینه های مختلف مفید باشند.

یکی از مشکلات افراد دارای معلولیت و نابینا عدم تشکیل کمیته اجرایی نظام نامه آموزش های حرفه ای است

روح الله ساعی افزود: ما در راستای حقوق شهروندی افراد نابینا مطالبات عمومی کشوری و استانی را داریم که مطالبات عمومی جنبه های مختلف گروه های معلولین را شامل می شود. به عنوان مثال حدود یک و نیم سال از تشکیل مجلس جدید می گذرد اما فراکسیون معلولان تشکیل نشده است و این در حالی است که در دوره های قبل این فراکسیون وجود داشت. ما در رابطه با این موضوع ملاقات هایی با نمایندگان استان انجام داده ایم، چرا که این فراکسیون می تواند حق افراد دارای مشکلات بینایی و شنوایی و ... را پیگیر باشد. موضوع بعدی که به عنوان مطالبه عمومی مطرح است و 6 ماه است که پیگیر آن هستیم، تشکیل کمیته اجرایی نظام نامه آموزش های حرفه ای برای افراد دارای معلولیت است که از اردیبهشت سال ۹۸ این نظام نامه ابلاغ شده تا استان ها این کمیته را بر اساس ماده ۱۴ قانون حمایت از حقوق معلولان تشکیل دهند، اما اقدامی انجام نشده است و این در صورتی است که این ماده به آموزش های فنی و حرفه ای اشاره داشته و بحث مهارت آموزی را یکی از عوامل اصلی در جهت رفع بیکاری و استقلال اقتصادی- اجتماعی می داند.

وی ادامه داد: اخیرا جلسه ای با مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای داشتیم که این موضوع در حال بررسی است و با همکاری معاونت سیاسی و امنیتی شکل خواهد یافت.

بصیر آبروی استان و شمال غرب کشور در بحث کمک به معلولان است

وی ضمن اشاره به مشکلات این موسسه گفت: مشکل اصلی این موسسه مکان است. اما این موسسه با وجود این مشکل تنها مجموعه نابینایان استان بود که در طول کرونا یار و یاور افراد نابینا بوده و سعی داشته تا خدمات خود را هم به شکل مجازی و هم به شکل حضوری ارائه داده و کلاس های مختلفی از جمله موسیقی و صنایع دستی و ... را برگزار کرده و و هم اکنون نیز در حال اجرا است. حرف ما این است که بصیر آبروی استان و شمال غرب کشور برای ارائه خدمات به نابینایان و کم بینایان است.

فضاسازی مناسب شهری برای افراد دارای معلولیت و نابینا ضروری است

ساعی خاطرنشان کرد: ما ۹۰۰ نفر عضو نابینا در این موسسه داریم که با خانواده هایشان حدود ۵ هزار نفر هستند که بالغ بر ۱۲ سال است مسئولین مختلف قول هایی در راستای مساعدت این افراد داده و عمل نکرده اند. موضوع دیگر بحث مناسب سازی محیط است که در جلسات مختلف مطرح می کنیم. بیش از ۱۰‌ درصد افراد جامعه، معلولان هستند. اما ما این ۱۰ درصد را در طی یک روز خیلی کم می بینیم که دلیل آن مناسب نبودن محیط بیرون برای افراد معلول است، چرا که نه حمل و نقل و نه ایستگاه های اتوبوس مناسب سازی نشده اند. بنابراین محیط ما نه تنها برای معلولان حتی برای سالمندان و زنان باردار و کودکان نیز مناسب نیست.

وی افزود: قانون حمایت از حقوق معلولان قانونی است که می تواند ابعاد مشکلات اکثریت نابینایان را پوشش دهد، اما در اجرای آن مشکل وجود دارد و انتظار ما رسیدگی به این موضوع است.

برنامه های روز جهانی عصای سفید در تبریز

از برنامه های روز جهانی عصای سفید این موسسه می توان به مسابقه قانون خوانی از قانون حمایت از معلولان که با همکاری اداره کل بهزیستی استان در راستای آشنایی و آگاهی گروه های مختلف با این قانون طراحی شده است.

همچنین برگزاری نشست مجازی با عنوان آشنایی با اقدامات فرهنگی- اجتماعی شهید نابینای دفاع مقدس شهید محمد خزائلی، دوچرخه سواری دو نفره در سطح شهر تبریز از بنیاد شهید تا مصلی تبریز و برگزاری مراسمی برای حضور نابینایان و خانواده هایشان از دیگر برنامه های این موسسه برای روز جهانی عصای سفید است.

یکی از اعضای هیئت مدیره این موسسه در رابطه با مشکلات افراد نابینا گفت: اصناف مختلف در شهر ما موانعی را در پیاده روهای مختلف ایجاد می کند. از جمله این موانع می توان به پذیرایی رستوران ها از مشتریان در پیاده روها اشاره کرد که باعث ایجاد مشکل برای افراد نابینا و معلولان شده است.

رضا گل محمدی افزود: موضوع دوم در رابطه با فرهنگ غلط برخی از افراد جامعه ما است که نمونه هایی به خصوص در سریال ها و فیلم های تلویزیونی استفاده می شود که نابینایان عزیز ناراحت می شوند.

آذربایجان شرقی بدون مورد ابتلای کرونا در بین نابینایان

در طول بیماری کرونا هیچ نمونه ابتلا به کرونا و فوتی در استان و در بین نابینایان نبود

یکی دیگر از اعضای هیئت مدیرۀ این مجموعه گفت: موسسه نابینایان بصیر افتخارات زیادی را کسب کرده است که می توان به مدیریت بحران این موسسه در 2 سال اخیر و در همه گیری کرونا اشاره کرد که هزینه های زیادی را در این رابطه داشتیم. یکی دیگر از افتخارات بزرگ این موسسه این است که در طول بیماری کرونا هیچ نمونه ابتلا به کرونا و فوتی در استان در بین نابینایان و اعضای موسسه نداشتیم به جز یک مورد ابتلا در آذرشهر که هیچ آسیبی به بیمار نرسیده و الان در صحت کامل است.

محمد علی عبدالصمدی افزود: مورد دوم در بحث بحران معیشتی اعضای موسسه است که اعضای این موسسه از نظر معیشتی دچار مشکل نبوده اند و بحران معیشتی جدی در بین نابینایان این موسسه وجود ندارد چرا که کمک حال این افراد بودیم.

وی ادامه داد: موسسه نابینایان بصیر هیچ یک از فعالیت های روانپزشکی و علمی خود را در طول بحران کرونا تعطیل نکرده و در اولین مورد کرونا با امکاناتی که در اختیار داشت به آموزش و فعالیت های خود ادامه داده کلاس هایمان تعطیل نشد.

اشتغال یکی از بحث های مهم برای ازدواج افراد نابینا است

بعد از ۲۳ مهر ماه و روز جهانی عصای سفید، نابینایان فراموش می شوند

همچنین در این نشست نائب قهرمان فوتبال پارالمپیک نیز در رابطه با مشکلات ورزشکاران نابینا اظهار کرد: بعد از ۲۳ مهر و روز جهانی عصای سفید، نابینایان از یاد می‌روند.

بهزاد زاد علی اصغری افزود: من ۱۲ سال است که عضو این موسسه هستم و به وجود چنین مکانی در استان و کشورمان افتخار می کنم و بسیار خوشنودم. تمام امکاناتی که برای نابینایان موثر است، این موسسه داراست.

وی ادامه داد: برای معلولان نیز زیر ساخت مهم است. هر مسئولی در جامعه باید به نحو احسن مسئولیت خود را انجام دهد. اشتغال نابینایان باید در اولویت قرار بگیرد، چرا که مشکل یک فرد نابینا برای ازدواج، اشتغال است و تک تک آنها به آن نیاز دارند. در دنیا 2 نفر می‌توانند پرچم کشورشان در کشورهای مختلف را بالا ببرند. اولی رییس جمهور یک کشور و دومی ورزشکار آن کشور است.

خبرنگار: مبین محمدپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار