در تودیع و معرفه مدیرعامل ایرنا چه گذشت؟

تهران (پانا) - مراسم تکریم محمدرضا نوروزپور و معارفه علی نادری به ترتیب مدیر عامل پیشین و جدید سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، عصر امروز (دوشنبه، ۱۹ مهر) و با حضور فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود شالویی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل خبرگزاری ایرنا برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۲۱۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد
در تودیع و معرفه مدیرعامل ایرنا چه گذشت؟

به گزارش ایرنا، مدیرعامل ایرنا در این آیین گفت: یکی از مهمترین سرمایه‌های رسانه‌ای کشور خبرگزاری جمهوری اسلامی با سابقه ای طولانی است؛ یعنی اگر کسی دنبال کار حرفه‌ای خبرنگاری بوده و به عنوان شغل و حرفه به سراغ خبرنگاری رفته است، ایرنا را به دلیل اینکه یکی از اولین بنیان‌های شکل‌گرفته در عرصه رسانه بوده و با توجه به محوری بودن کار حرفه‌ای عرصه خبر و رسانه در آن و نیز با توجه به افراد شکل دهنده و بنیانگذاران آن و تاریخچه سازمانی، انتخاب کرده است.

علی نادری افزود: این فعالیت، کنش‌گری، سابقه و حافظه تاریخی به نوعی سرمایه اقدام رسانه‌ای و پشتوانه عمل خبرنگاران این رسانه در تمام این سال‌ها بوده است.

وی تاکید کرد: ایرنا را شاید خیلی‌ها به عنوان خبرگزاری دولت معرفی می کنند؛ اما نگاه و تاکید بنده و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که خبرگزاری جمهوری اسلامی، خبرگزاری نظام و حاکمیت است و فراتر از دولت به آن نگاه می‌شود. طبیعتا این یکی از مهمترین اولویت‌ها و شاخص‌هایی است که در ایام پیش رو مد نظر قرار خواهیم داد.

وی تصریح کرد: طبیعی است که سیاست‌هایی هم دولت دارد و دولت بر آمده از ملت است، با رای خوبی هم این دولت بر آمده و امید زیادی به آن بسته شده در شرایطی که ناامیدی میان مردم بود.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا تاکید کرد: اولویت دولت آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، عدالت‌گستری، فسادستیزی، فسادگریزی و حل مسائل مردم و در حوزه سیاست خارجی حل مسائل گره‌خورده‌ پیش‌روی کشور است. مردم به این دولت و مجموعه امید دارند. ما هم تکلیف و وظیفه خود می‌دانیم کمک کنیم، این امید ناامید نشود و برای نیل به اهداف تلاش کنیم.

علی نادری: ایرنا را سرمایه بزرگ می‌دانم

وی ادامه داد: خیلی وقت‌ها ناظر بیرونی نحوه تعامل دولت‌ها با خبرگزاری جمهوری اسلامی بوده‌ایم. بعضی از دولت‌ها و دوره‌ها، ایرنا را به عنوان مجموعه‌ای با ظرفیت قابل استفاده در برخی اهداف جناحی و حزبی و محدود دیده‌اند و صرفا به همان اهداف بسنده کرده‌اند؛ اما بنده شخصا ایرنا را یک سرمایه بزرگ می‌دانم.

مدیرعامل ایرنا گفت: گستره ایرنا در کل کشور و نمایندگی‌ها و دفاتری که در کشور و خارج از کشور دارد، به‌رغم برخی مشکلات مالی دفاتر خارجی که مانع فعالیت برخی از آنها شده؛ همه ظرفیت بزرگی است که باید استفاده شود و مقام معظم رهبری هم چندبار این مساله را اذعان داشته‌اند.

علی نادری با تاکید بر استفاده بهینه از ظرفیت بزرگ ایرنا گفت: شاید باید نحوه بازی تیم ایرنا متفاوت بشود، یعنی اگر قبلا به عنوان مثال فقط سایت بوده از سایر ظرفیت و بسترهای فضای مجازی نیز استفاده و سرمایه‌گذاری کرد و این امر هدف شود. شاید باید به سمت تولیدات مدیا (چندرسانه‌ای) برویم و یک سمت کار را روی این دست تولیدات بگذاریم که مصرف‌کننده زیادی دارد. برنامه‌هایی وجود دارد و تاملاتی هم در این زمینه شده، اما به نظر می‌رسد با یک حرکت مختصر می‌توان به آن جریان اصلی و مرجعیت خدشه‌ناپذیر ایرنا برگشت.

مدیر عامل ایرنا تاکید کرد: چه در حوزه سیاست خارجی و چه در حوزه سیاست داخلیِ ایرنا، امیدواریم فضا ارتقا یابد. شاید فشارهای زیادی هم به ما وارد شود که تغییر و تحولات صورت گیرد و برخی برکنار و برخی وارد شوند، اما من سعی می‌کنم در برابر این فشارها مقاومت کنم و تلاش می‌کنم با سرمایه بزرگ و قابل احترام خبرگزاری، کار را پیش ببریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در حکمی علی نادری را به سمت مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) منصوب کرد. در حکم محمد مهدی اسماعیلی خطاب به علی نادری آمده است: نظر به شایستگی و تجربیات ارزشمند و شناخت از توانمندی ها و روحیه انقلابی و مکتبی جناب‌عالی در حوزه فرهنگ و رسانه و با عنایت به مصوبه مجمع عمومی سازمان، به موجب این حکم به سمت «مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی» منصوب می‌شوید.

«با عنایت به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم باشکوه تنفیذ ریاست محترم جمهوری در خصوص اهمیت و حساسیت جنگ تبلیغاتی دشمنان ملّت ایران، مأموریت­ های زیر به جناب­عالی محول می­ شود:

۱. سازماندهی و بازآرایی قدرتمندانه جبهه بزرگ رسانه­ ای دولت مردمی

۲. تقویت زیرساخت­ های لازم برای مرجعیت خبری سازمان در کشور و منطقه

۳. بازسازی انقلابی ساختاری در جهت کارآمدی و اثربخشی حداکثری

۴. توسعه قدرت نرم جمهوری اسلامی در فضای بین­ المللی

۵. تقویت محتوایی و راهبردی سازمان خبرگزاری در برابر تبلیغات رسانه­ ای دشمنان

۶. ارائه تصویر امیدآفرین و عزتمند از نظام مقدس جمهوری اسلامی و میهن سربلندمان ایران

۷. بهره­ گیری مستمر از ظرفیت­ های قانونی شورای عالی خبرگزاری و اعضای فرهیخته آن در جهت افزایش سطح کمی و کیفی فعالیت­ های سازمان

۸. توجه به آموزش و ارتقای منابع انسانی متناسب با اقتضائات جدید رسانه­ ای

امیدوارم با استعانت از خداوند متعال و بهره­ گیری از سرمایه انسانی ارزشمند سازمان در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحقق اهداف دولت مردمی، زیر سایه امام عصر (عج) و رهبری داهیانه حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) موفق و مؤید باشید.»

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ: ایرنا انباشتی از تجربه و قدمت است

فرشاد مهدی پور عصر دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل قدیم و جدید ایرنا که در این خبرگزاری برگزار شد، به ویژگیها و توانمندیهای حرفه ای ایرنا اشاره کرد و گفت: با توجه به قدمت و سابقه طولانی ایرنا در بین رسانه های کشور، امروز انباشتی از تجربه و توانمندی از دوره پارس تا ایرنا شکل گرفته که در آکادمی های رسمی به عنوان منبع و رسانه رسمی به آن مراجعه می شد.
وی به نوع کارکرد این رسانه با دستگاه هایی مانند تلکس و پیام نگار و ... در گذشته اشاره کرد و گفت:‌ ایرنا تا قبل از ورود فضای مجازی و خبرگزاری های تحت وب عملکرد خوب و قابل قبولی داشت اما با آمدن این فضای جدید مجازی و ورود به فضای رقابتی از دیگر رسانه ها جا ماند.
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پس از این دوران مسئولان ایرنا تلاش فراوانی را انجام دادند تا این رسانه به جریان اصلی خودش برگردد از این رو با مشاهده سایت جدید ایرنا مشخص می شود که تلاش ها نتیجه داده و تغییرات خوب و محسوسی صورت گرفته است.
مهدی پور درعین حال خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در کشورر ا تنها رسانه قانون دار عنوان کرد و گفت:‌ قوانین موجود و حاکم بر ایرنا به عنوان خبرگزاری کشور در هیچکدام از خبرگزاری ها و رسانه های دیگر وجود ندارد اما ایرنا برای قرار گرفتن در مسیر و جریان اصلی راه زیاد و سختی را باید طی کند.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به سابقه کار محمدرضا نوروزپور مدیر عامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) هم اشاره کرد و دوره مسئولیت وی را دوره ای پر تلاش دانست و گفت: این بدان معنا نیست که مدیران قبلی کار نکرده اند بلکه همه تلاش زیادی برای رشد و ارتقای این رسانه از سالهای قبل تاکنون انجام داده اند.
مهدی پور همچنین به ویژگیها و توانمندی های حرفه ای و رسانه ای علی نادری هم اشاره کرد و گفت:‌ ایشان حدود ۱۵ سال به عنوان فعال رسانه در حال انجام کارهای خبری بوده و امیدوارم ایرنا را به اهداف مورد نظر برساند.

رسانه‌ها باید امیدآفرینی را در جامعه نهادینه کنند

مشاور وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین با اشاره به فرارسیدن روز حافظ و گرامیداشت یاد و خاطر این شاعر بلند آوازه، گفت: این شاعر بزرگ با سرودن اشعار مثبت و شادی بخش همواره روح امید آفرینی و نشاط را با سروده های خود تبیین می کرد.

محمود شالویی افزود: با وجود چنین سرمایه هایی نباید امروز ما با یاس و ناامیدی مواجه شده و خود را در این فضا قرار دهیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رسالت خطیر و بزرگ رسانه ها به ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در امر اطلاع رسانی و نشر اخبار، تاکید کرد: در نظام رسانه ای کشور نباید با انتشار اخبار منفی و غیر واقعی، روح و روان مردم و جامعه را به مخاطره افکند و راوی مطالب و اخبار یاس و ناامیدی بود.

شالویی با اشاره به شعار و اهداف و برنامه های دولت سیزدهم اظهار داشت: این دولت مردمی است از این رو کاشتن بذر ناامیدی در دل مردم از این دولت به دور است.

وی به وظیفه و رسالت خطیر خبرگزاری جمهوری اسلامی هم اشاره کرد و گفت: دستگاه خبری چون ایرنا می تواند با انتشار اخبار خوب و مثبت، روح امید را در زندگی مردم و جامعه نهادینه کند.

سرپرست معاونت امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود آمدن و رفتن ها و جابجایی مدیران و مسئولان را امری طبیعی دانست و گفت:‌ این روند کار امروز و دیروز نیست بلکه یک روند عادی و همیشگی ست تا افراد با انرژی تازه وارد میدان تلاش و کوشش شوند.

شالویی در عین حال تصریح کرد: پست و مقام ها شایسته دلبستگی و ماندنی نیستند؛ همه افرادی که در این پست ها قرار می گیرند روزی می آیند و روزی هم می روند.

مدیر حوزه وزراتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از خدمات و تلاش های محمدرضا نوروز پور، گفت:‌ جابجایی وی از ایرنا به معنای خداحافظی از او نیست بلکه در پست و مسئولیت جدید از وجود ایشان استفاده خواهیم کرد.

شالویی در ادامه به ویژگی های علی نادری هم اشاره و ابراز امیدواری کرد:‌ این جوان با تجربه و توانمند که سابقه دیرینه ای در فعالیت رسانه ای داشته بتواند در مسئولیت جدید به عنوان مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی منشا خیر و خدمات شایسته و مهمی باشند.

مدیر کل حوزه وزراتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به سخنان محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اینکه « وقتی حکمی صادر می شود باید بلافاصله فرد کارش را آغاز کند و معطل مراسم و تشریفات تکریم و معارفه نباشد»، گفت:‌ ما در نظام اسلامی زندگی می کنیم و در جامعه اسلامی تشریفات و طولانی کردن امور به بهانه برگزاری مراسم و از کار ماندن امور مردم جایز نیست.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مراسم امروز را در ادامه تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای معرفی و آغاز بکار علی نادری عنوان کرد و گفت:‌ انشالله روز شنبه اول هفته آینده مراسم رسمی تکریم و معارفه محمدرضا نوروزپور و علی نادری به عنوان مدیران عامل قدیم و جدید با حضور محمد مهدی اسماعیلی در همین رسانه برگزار خواهد شد.
شالویی خاطرنشان کرد:‌ به رسم همه معارفه ها علاوه بر اینها در حاشیه برگزاری نشست شورای معاونین وزارتخانه نیز نمونه کوچک معارفه را خواهیم داشت.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه سخنان خود برای محمدرضا نوروزپور آرزوی توفیق و خدمتگزاری در سنگر جدید خدمت کرده و به علی نادری به عنوان مدیر عامل جدید ایرنا هم به سبب قبول این مسئولیت خطیر تبریک گفت و آرزوی موفقیت و سربلندی کرد.

مراسم تکریم محمدرضا نوروزپور و معارفه علی نادری به ترتیب مدیر عامل پیشین و جدید سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، عصر امروز (دوشنبه، ۱۹ مهر) برگزار شد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار