همزمان با گرامیداشت روز طب تسکینی برگزار شد؛

برگزاری نخستین نشست تخصصی مراقبت‌های حمایتی و تسکینی در سرطان

اصفهان ( پانا)- نشست تخصصی با موضوع مراقبت‌های حمایتی و تسکینی در سرطان، در سازمان نظام پزشکی ایران به میزبانی موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان(مکسا)، با حضور محمد جهانگیری، مدیرعامل مکسا و مسئولان دیگر در اصفهان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۲۱۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری نخستین نشست تخصصی مراقبت‌های حمایتی و تسکینی در سرطان

این نشست با حضور قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، محمدرضا دیانی، بنیان گذار مکسا، محمد رئیس زاده، رئیس کل نظام پزشکی کشور، عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، مهدی شادنوش، سرپرست مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، حسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، طهماسبی، رئیس طب تسکینی بیمارستان امام خمینی(ره) و شربافچی، معاون فنی مکسا برگزار شد.

در ابتدای نشست محمد جهانگیری مدیرعامل موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان(مکسا)، با بیان اهداف برگزاری این نشست اظهار کرد: راهبردهای حوزه برنامه جامع سرطان با محوریت مراقبت های حمایتی، پیداکردن حلقه مفقوده خدمات جامع سرطان با مراقبت های حمایتی و تسکینی و تشخیص زودهنگام سرطان و غربالگری با عنوان مراقبت های حمایتی و تسکینی از اهداف برگزاری این نشست است.

وی افزود: در مکسا ماموریت خود را کمک و حمایت از متولیان این امر قرار دادیم. ما بازوی اجرایی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی کشور خواهیم بود و تمامی خدمات رایگان ارائه خواهد شد.

جهانگیری بیان کرد: موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان(مکسا) چند محور را دنبال خواهد کرد. از جمله انجام دادن کارهای بر زمین مانده، کمک و یاری به وزارت بهداشت با اولویت قراردان این نهاد و افزایش مشارکت اجتماعی برای انجام دادن امور حمایتی و تسکینی که برای اجرای آن مجدانه کوشش خواهیم کرد.

مدیرعامل مکسا توضیح داد: امسال در کنار بیمارستان های 16 مرکز استان قرارخواهیم گرفت و به کمک و یاری آن ها خواهیم رفت. بیش از 24هزار بیمار را تحت پوشش خود قراردادیم و تمامی امکانات را در منزل آن ها تعبیه ودر سال گذشته و امسال در بیمارستان فاطمه الزهرا بخش مجزایی را افتتاح کردیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: درحوزه حمایتی و تسکینی بحث مالی آفت بزرگی است که نظام سلامت را تهدید می کند و موسسه مکسا متعهد خواهد بود روز به روز برتوان خود بیافزاید و دردی را درمان کند.

افزایش مراقبت‌های حمایتی و تسکینی، هزینه درمان را کاهش می‌دهد

سپس قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت نیز در صحبت هایی اظهار کرد: در وزارت بهداشت اساتیدی درسنامه هایی را در حوزه مراقبت های حمایتی و تسکینی تدوین کردند و امر آموزش را به صورت داوطلبانه پذیرفتند و پرستاران و سپس پزشکان عمومی را از تمامی استان های کشور تربیت کردند.

جان بابایی افزود: نظام پزشکی، وزارت بهداشت و خیران در کنار یکدیگر کمک خواهند کرد تا با مراقبت های حمایتی و تسکینی آرامش را به بیماران و خانواده های آن ها بازگردانند.

وی ادامه داد: در این عرصه، بیمه باید نقش آفرینی کند، زیرا هرچه مراقبت های حمایتی و تسکینی افزایش یابد، هزینه های درمان روند نزولی خواهند گرفت و هزینه های بیمه هم به مقدار زیادی کاهش پیدا می‌کند.

معاون درمان وزارت بهداشت در پایان گفت: این مراقبت های حمایتی و تسکینی باید در تمامی کشور به صورت آبشاری گسترش پیدا کند و مختص به بیماری سرطان نباشد و سایر بیماری ها را نیز تحت پوشش خود قرار دهد و مراقبت ها از منازل صورت گیرد.

مراقبت های حمایتی و تسکینی هنوز جای کار دارد

همچنین در ادامه محمدرضا دیانی، بنیان‌گذار موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان(مکسا) با بیان این نکته که خود تجربه چنین بیماری را داشته است، افزود: بحث مراقبت های حمایتی و تسکینی جای کار دارد و به طورکامل به آن نپرداختیم و درمان بخشی از کار است و مراقبت های حمایتی و تسکینی سهم عمده ای را خواهد داشت.

وی بیان کرد: مراقبت های حمایتی و تسکینی حرفه ای ترین اقدام وزارت بهداشت است و هزینه های درمان را برای دولت، خانوار و سسیتم درمانی کاهش می دهد و همچنین از لحاظ روانی بسیار ارزشمند است.

بنیان‌گذار مکسا ادامه داد: هدف ما این است چندین گام بلند در کشور برداریم و به بیماران سرطانی کمک کنیم و هرگز در کار سیستم درمانی کشور دخالت نخواهیم کرد. بیمار سرطانی نیاز دارد که آگاهی خود را نسبت به این بیماری افزایش دهد و از مشاوره های درست و علمی بهره مند شود.

دیانی در پایان صحبت های خود گفت: برای بیماری ام اس همانند سرطان از شهر اصفهان مراقبت های حمایتی و تسکینی را آغاز کردیم، زیرا 50درصد از بیماران ام اسی در شهر اصفهان حضور دارند و آمادگی داریم که با تمام توان به مردم خدمت کنیم.

سازمان نظام پزشکی کشور را به میدان خواهم آورد

اما محمد رئیس زاده، رئیس کل نظام پزشکی کشور با تقدیر و تشکر از فعالیت های موسسه مکسا، گفت: با این موسسه از قبل آشنایی کافی داریم و ارزش این کار برای بنده کاملا مشخص است و وعده خواهم داد که اعضای سازمان نظام پزشکی کشور را با همه توان به میدان بیاورم.

وی افزود: بیماران سرطانی که با علائمی جزئی به بیمارستان مراجعه می‌کنند باعث می‌شود هزینه ها افزایش یابد و آزمایش و داروهای تجویزی بیمارستان عارضه ای در آن ها به وجود آورد و مراقبت های حمایتی و تسکینی مانع از بروز این اتفاقات خواهد شد.

سرطان منابع نظام سلامت را از بین می‌برد

سپس عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه نظام سلامت باید صدای گیرندگان خدمت را بشنود، اظهار کرد: باری که بیماری سرطان ایجاد می کند، توانایی از بین بردن منابع نظام سلامت را دارد و از لحاظ آماری سومین عامل فوت در کشور است و خانواده ها را با مشکلات اقتصادی روبه رو می کند.

وی افزود: مراقبت های حمایتی و تسکینی رویکردی است با هدف ارتقای کیفیت زندگی بیماران و خانواده‌ آنها در هنگام مواجهه با مشکلات مرتبط با بیماری که شاید کامل ترین تعریف باشد. بیماری سرطان به ظاهر جسمانی است اما مشکلات روحی و روانی بسیاری دارد و این کار موسسه مکسا می تواند بخشی از این مشکلات را حل کند.

رئیس زاده توضیح داد: ما درصدد ضبط برنامه های آموزشی هستیم که در حد وسیع پرستاران را آموزش دهیم و تفاهم نامه ای هم با دانشگاه های علوم پزشکی کشور امضا کردیم. مکسا توانسته از ظرفیت پرستاران بازنشسته استفاده کند که در نوع خود کار بسیار بزرگی است.

25 مرکز در 17 دانشگاه علوم پزشکی شروع به کار کنند

همچنین مهدی شادنوش، سرپرست مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت و آموزش پزشکی در ببیاناتی اظهار کرد: حمایت طلبی از بیمه ها آغاز شده است که این فعالیت را از مشهد مقدس آغاز خواهیم کرد. اقدامات ما به نحوی است که مراجعه کنندگان با یک بررسی ساده از این مراکز اطلاع پیدا می‌کنند.

بیماری های مزمن به خدمات حمایتی نیاز دارد

سپس حسن ابولقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و عضو هیئت مدیره مکسا طی اظهاراتی گفت: خدمات در حوزه درمانی زمانی کامل می‌شود که خدمات تسکینی نیز به آن اضافه شود. هربیماری مزمنی به خدمات حمایتی نیاز دارد و امیدواریم روزی بیاید که کارها در حوزه سلامت با کمک خیرین به مرحله اجرا برسد.

وی افزود: بیمار مراقبت های حمایتی و تسکینی را مشاهده می‌کند و شیرینی آن را می‌چشد و موسسه مکسا باعث و بانی گستردگی این حمایت ها شد.

ابولقاسمی در پایان اظهار کرد: هرچه بیماران روحیه‌ خود را بالا ببرند و از انگیزه کافی برخوردار شوند، مراحل بیماری با سرعت مناسبی طی خواهد شد. عمده مراقبت های معنوی بر عهده پرستار است و از نگاه اسلامی پرستار از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

خبرنگار: رضا علی معصومی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار