۴ کاروانسرای خراسان‌جنوبی در مسیر ثبت جهانی

بیرجند(پانا)- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی اعلام کرد پرونده ثبت جهانی کاروانسرا‌های سرایان، ده محمد، خان و چهل پایه طبس در استان مورد ارزیابی و بررسی ارزیابان یونسکو قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۲۲۱۵۲۵
لینک کوتاه کپی شد
۴ کاروانسرای خراسان‌جنوبی در مسیر ثبت جهانی

حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، گفت: پس از پیشنهاد ثبت کاروانسرا‌های کشور در فهرست میراث جهانی و در ادامه بازدید از سایر استان‌ها، ارزیاب یونسکو از کاروانسرا‌های خراسان جنوبی نیز بازدید کرد.
رمضانی با بیان اینکه قدمت این بنا‌ها به دوران صفویه تا قاجاریه باز می‌گردد، افزود: طرح و نقشه معماری این بنا‌ها با سایر کاروانسرا‌ها تفاوت‌هایی دارد که وجود بادگیر، موقعیت قرارگیری شترخان‌ها، بنا‌های واجد ارزش پیرامونی، تزئینات آجری و مصالح به کار رفته از جمله این ویژگی‌ها هستند.
وی گفت: از سال‌های گذشته مرمت و بازسازی این کاروانسرا‌ها آغاز شد و تاکنون بیش از ۷۰ میلیارد ریال در کاروانسرا‌های خراسان جنوبی توسط بخش خصوصی و اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هزینه شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: کاروانسرا‌های استان به‌همراه ۵۶ کاروانسرای دیگر در کشور به صورت زنجیره‌ای در دست بررسی سازمان یونسکو برای ثبت جهانی هستند و در صورت تایید، این پرونده‌ها در تابستان ۱۴۰۱ در مجمع یونسکو مطرح می شود و به تصویب نهایی می رسد.

رمضانی گفت: تاکنون در خراسان جنوبی ۲۳ کاروانسرا در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

کاروانسرا‌ها و رباط‌های برون شهری از جمله بنا‌های تاریخی- فرهنگی محسوب می‌شوند که معمولا در مسیر‌های کاروانی با اهداف مشخص و بیشتر توسط حاکمان یا بانیان خیراندیش ساخته و وقف شدند.

در دوران متاخر اسلامی یکی از مهمترین محور‌های مواصلات کاروانی از خراسان جنوبی عبور می‌کرده که کاروانسرای تاریخی شور از این جمله است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار