اعلام جزئیات توافقات ایران و عربستان: از جاده مشهد و کربلا به مکه تا بازگشایی سفارت‌ها

تهران (پانا) - یک رسانه عربی به نقل از برخی منابع مطلع ایرانی و عراقی جزئیاتی درباره تفاهمات ایران و عربستان منتشر کرد.

کد مطلب: ۱۲۲۰۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
اعلام جزئیات توافقات ایران و عربستان: از جاده مشهد و کربلا به مکه تا بازگشایی سفارت‌ها

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری عربی پست بعد از تایید خبر برگزاری مذاکرات میان ایران و عربستان از سوی دو کشور به نقل از برخی منابع آگاه مدعی شد که تهران و ریاض بعد از چهار دور مذاکره به تفاهماتی رسیده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به توقف حمایت‌های عربستان از گروه‌های معارض ایرانی، سرمایه‌گذاری عربستان در عراق و سوریه، ایجاد جاده بین‌المللی میان مشهد-کربلا و مکه و همچنین بازگشایی سفارت‌های دو کشور اشاره کرد.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی اخیرا اعلام کرد که کشورش در 21 سپتامبر دور چهارم مذاکرات خود با ایران را برگزار کرده است اما این مذاکرات همچنان در مرحله مقدماتی است.

یک منبع دیپلماتیک عراقی که از نشست اخیر میان دو کشور ایران و عربستان مطلع است در گفت وگو با عربی پست مدعی شد که دور آخر مذاکرات تهران و ریاض در داخل فرودگاه بین‌المللی بغداد برگزار شد و فضای این مذاکرات "بسیار مثبت" بود.

وی با بیان این که بعد از توقف مذاکرات ایرانی-سعودی به دلیل انتقال دولت در ایران، نگرانی‌هایی نسبت به شکست این مذاکرات وجود داشت، مدعی شد: اما نشست اخیر که با حضور علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و عادل الجبیر، وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه برگزار شد نشان دهنده رسیدن به تفاهمات بیشتر میان دو کشور است و نشان می‌دهد که دو طرف تصمیم به ازسرگیری مذاکرات دارند.

برخی منابع ایرانی نیز مدعی شده‌اند که پرونده مذاکرات ایران با عربستان از وزارت خارجه به شورای عالی امنیت ملی به ریاست علی شمخانی منتقل شده است.

این منابع در حالی مدعی دیدار شمخانی با الجبیر هستند که اخیرا یک منبع مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفت: هیچ‌گونه ملاقات یا تماسی میان دریابان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با مقامات عربستان سعودی انجام نشده و برنامه‌ای نیز در این رابطه وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار