مهدی بذرافکن*

جهان آفلاین

این اتفاق عجیب و اختلال نسبتا طولانی اما انگار ما را وارد جهانی دیگر کرد؛ جهانی منهای اینستاگرام، منهای واتساپ و منهای فیسبوک.

کد مطلب: ۱۲۲۰۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد

یک: جهانی دیگر...
اتفاق عجیب و غریبی بود نه از این جهت که اینستاگرام و واتساپ و فیسبوک تا حالا سابقه اختلال نداشتند، داشتند اما نه این چنین. شبیه جایی که مثلا و معمولا زلزله سه دهم ریشتر و بلکه کمتر رخ می دهد و اتفاق خاصی نمی افتد حتی خیلی ها هم متوجه لرزش زمین نمی شوند. اما همان مکان وقتی زلزله ای سهمگین به وقع می پیوندد همه چیز به هم می ریزد و توجه بسیاری از مردم جهان به آن نقطه جلب می شود.
اختلال اخیر این سه شبکه بزرگ اجتماعی از همان دست بود؛ شبیه یک زلزله بالای هفت ریشتر که همه چیز را به هم ریخت و دنیا را تکان داد.

سقوط سهام زاکربرگ-مالک فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام- در بورس، ضررهای میلیون و بلکه میلیارد دلاری این غول های رسانه ای،خسارت های وارد شده به کسب و کارهای کوچک و بزرگ در سراسر جهان که عمده فعالیتشان در شبکه های اجتماعی است و... این اتفاق عجیب و اختلال نسبتا طولانی اما انگار ما را وارد جهانی دیگر کرد؛ جهانی منهای اینستاگرام، منهای واتساپ و منهای فیسبوک.
کاربران معتاد به اینستاگرام و واتساپ کلافه از حادثه پیش آمده به دنبال راهکاری برای رفع پریشانی خود بودند!

دو: گریزی به مستند شبکه نتفلیکس
سال گذشته شبکه «نتفلیکس» مستندی پخش کرد با نام معضل اجتماعی. در این مستند با متخصصانی از جمله کارمندان و مدیران گوگل، فیس‌بوک و... مصاحبه شده است. مستند اشاره شده در قالب گفت‌وگو با متخصصان پیشین شبکه های بزرگ اجتماعی به این مورد مهم اشاره می کند که اتاق فکر شبکه های اجتماعی ساعت ها روی این موضوع مهم کار می کنند:« نگه داشتن کاربر روی صفحه‌ نمایش».
درمستند شبکه «نتفلیکس» نشان داده می شود که مالکان شبکه های اجتماعی چگونه روی کاربرانشان کار می کنند تا در نهایت آنها را معتاد کنند؛معتاد به شبکه های اجتماعی.

سه: سودجویی فقط در چند ساعت!
در همین فاصله چند ساعت اختلال و قطعی اینترنت بعضی از ایرانیان همیشه در صحنه و سودجو فرصت کلاهبرداری را مغتنم شمرده، بلافاصله بخش منفی مُخِ اقتصادی شان را فعال کرده و با اطلاعیه فروش «فیلتر شکن 400 هزار تومانی برای اتصال به اینستاگرام و واتساپ» پول هایی به جیب زدند.

چهار: دنیای سالم تر از نگاه اسنودن
این چند ساعت، جهان به طرز ی عجیب وضعیت متفاوتی را تجربه می کرد. به قول ادوارد اسنودن-کارمند سابق سازمان امنیت ملی آمریکا- در یک روز درخشان فیس‌بوک و اینستاگرام به صورت اسرارآمیزی به حالت آفلاین در آمد. جهان به مکان سالم‌تری تبدیل شد.»

پنج: جهان آفلاین بود...
جهان در آن چند ساعت، وضعیت عجیبی را سپری کرد؛انگار که آفلاین بود...

* کارشناسی ارشد ارتباطات

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار