دانش آموزان در کنار تحصیل باید مهارت بیاموزند

تهران (پانا) - معاون آموزشی دبیرستان فروغ شهادت ضمن اشاره به تأثیر بهتر آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری تأکید کرد تدریس و آموزشی که در مدارس صورت می‌گیرد در زندگی فرد کمک چندانی نخواهد کرد و دانش‌آموزان در کنار درس باید سعی کنند حرفه و مهارت بیاموزند.

کد مطلب: ۱۲۱۹۹۸۴
لینک کوتاه کپی شد
دانش آموزان در کنار تحصیل باید مهارت بیاموزند

علی محمد گودرزی؛ معاونت آموزشی دبیرستان فروغ شهادت منطقه ۱۴ در گفت و گو با پانا گفت: «یکی از دشواری های آموزش، عدم سنخیت آموزش های ما با نیاز های بچه ها و جامعه است، زیرا ما مطالبی را به بچه ها می آموزیم که شاید هیچ وقت در زندگی نیازشان نشود.»

وی گفت: «متأسفانه یکی از معضلاتی که در آموزش و پرورش وجود دارد این است که هم اکنون ما روزانه با دانش آموزانی مواجه هستیم که اطلاعات و مهارت کافی در زمینه دوستی و دوست یابی ندارند. دانش آموزان با وجود فضای مجازی، با هم سالان خود کمتر تعامل دارند. متأسفانه فضای مجازی همدم و اصلی ترین رفیق دانش آموزان شده است و حتی بچه ها در بستر آموزش، گاهی گریز‌هایی هم به قسمت های مختلف فضای مجازی می زنند که تبعات بسیار بدی دارد.»

وی درباره اجرای طرح آموزشی در مدرسه گفت: «بهترین طرحی که می توانیم برای آموزش مطرح کنیم این است که ما انگیزه بچه ها را بالا ببریم. یعنی بچه ها بدانند و آگاه باشند که مطلبی که می خوانند کجا کاربرد دارد. برخی اوقات ما بچه هایی که فارغ التحصیل شدند و با رتبه های خوب در دانشگاه های خوب تحصیل می کنند را دعوت می کنیم که برای بچه ها از تجربیات خود در تحصیل صحبت کنند. در واقع این طرح ها است که برای انگیزه بچه ها بسیار تأثیرگذار است.»

گودرزی ادامه داد: «زمانی که آموزش حضوری بود، اردوهای تفریحی برای بچه ها برگزار می کردیم و در غالب این اردوها، فعالیت های فرهنگی آموزشی انجام می دادیم. اگر ما بتوانیم بچه ها را با دنیای بیرون بیشتر آشنا کنیم، این فعالیت ها خیلی بیشتر از این نتیجه می دهند تا اینکه ما بچه ها را در چهارچوب کلاس ها حبس کنیم و فقط دروس تئوری به آنها ارائه دهیم.»

وی بیان کرد: «تا به امروز هر انسانی که اختراعی داشته بر اساس نیاز بوده است. ما چون ارتباط مستقیم با بچه ها داریم، این نیازها را شناسایی می کنیم و بر اساس این نیاز ها، طرح هایی که به ذهنمان می رسند را اجرایی می کنیم. متأسفانه چون نظام آموزشی طوری تعریف شده که بچه ها مجبورند در چهارچوب آموزشی مشخصی کار کنند، به دانش آموزان توصیه می کنیم که در مطالعه دروس خود، با حداقل میانگین ساعت، بهترین بازدهی را داشته باشند. به طور مثال برای دروس پایه دهم حداقل میانگین ۲۰ ساعت مطالعه مفید در هفته داشته باشند و برای پایه یازدهم ۳۰ ساعت و برای پایه دوازدهم در هفته حداقل ۴۰ ساعت مطالعه داشته باشند تا بتوانند در ماراتن کنکور موفق باشند.»

گودرزی خاطرنشان کرد: «دانش آموزان حتما در کنار تحصیل، یک مهارت و فنی را بیاموزند که بتوانند با علاقه و انگیزه به کارشان ادامه دهند. آنها نباید تک بعدی باشند، چرا که انسان های تک بعدی پیشرفت نخواهند کرد.»

وی در آخر گفت: «دانش آموزانی که به مسائل معنوی اهمیت می دهند کمتر سرخورده می شوند. وقتی ما یک پشتوانه محکم اعتقادی داشته باشیم، سختی هایی که برایمان پیش می آید را راحت تر می توانیم حل کنیم. اصلی ترین توصیه من این است که بچه ها حتما به مسائل معنوی و اخلاقی اهمیت بیشتری بدهند.»

*خبرنگار دانش آموزان پانا؛ محمد باجلان، محمد هرمزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار