رئیس سازمان دانشآموزی استان سمنان:
تربیت چند ساحتی دانشآموزان بدون حضور در مدارس، امکانپذیر نیست
حضور دانشآموزان در مدارس، جذابیت و شادابی را برای آنان به همراه دارد
سمنان (پانا) - رئیس سازمان دانشآموزی استان سمنان با بیان اینکه تربیت چند ساحتی دانشآموزان بدون حضور در مدارس، امکان پذیر نیست، گفت: وقتی مدرسه نباشد، این موارد چگونه میخواهد اتفاق بیفتد؟ در نظامهای آموزشی دیگری که هدفشان آموزش محفوظات دانش و نهایتا مهارت است، ممکن است جایگزین مدرسه را داشته و قاب گوشی نقش کلاس درس را ایفا کند اما اگر شما میخواهید دانشآموز را تربیت چند ساحتی کنید و او کار گروهی، جامعهپذیری، حسن معاشرت، حسن تعامل، تمرین زندگی و ... را فرا بگیرد، بدون مدرسه امکان ندارد.
اسحاق اکبری در گفت و گو با پانا با اشاره به اینکه چون مدرسه قابل حذف نیست و هیچ چیزی جایگزین مدرسه و معلم نمی شود، بنابراین باید شرایط حضور دانش آموزان در مدارس را فراهم کرد، خاطرنشان کرد: «درست است که خانواده ها از شرایط پیش آمده در کشور به واسطه شیوع کرونا ویروس نگران هستند و معتقدند برای فرستادن فرزندانشان به مدارس، نیازمند اقناع سازی از سوی آموزش و پرورش هستند، اما باید این مورد را هم درنظر گرفت که مدرسه تنها کارکرد آموختن ندارد، بلکه مسیر اجتماعی شدن کودک و نوجوان در مدارس شکل می گیرد؛ بنابراین تعطیل نشدن آموزش و پرورش و حضور دانش آموزان در مدارس، حتی به مدت یک ساعت، امری اجتناب ناپذیر است.»
وی با عنوان این مطلب که شیوع ویروس کرونا با مشکلات و آسیبهای جدی در حوزه های مختلف همراه بوده که نظام آموزشی و دانش آموزان به عنوان آینده سازان جامعه از آن بی بهره نبوده و نیستند، افزود:«البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که باتوجه به شیوع کرونا ویروس، سبک تعلیم و تربیت و تحصیل در ۲ سال اخیر تغییر کرده است و برای افزایش تمایل محصلان به مدرسه، دگراندیشی و تغییر در برخی از قوانین در زمان بازگشایی مدارس و تحصیل، اجتناب ناپذیر است و دانش آموزان را نمی توان بدون مقدمه و همانند سابق وارد فضای مدارس با همان سبک قدیم کرد.»
رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان با بیان اینکه در پی پیدایش ویروس کرونا، تعطیلی اجباری آموزشها و سوق دادن مدارس به سمت آموزش غیرحضوری در ۱۹ ماه گذشته، به مجموعه نظام آموزشی و در کنار آن معلمان و دانش آموزان شوک وارد کرد، اظهار کرد: «با آغاز سال تحصیلی جدید اگرچه بعضی اولیاء هنوز تمایلی به بازگشایی مدارس نداشتند و تدریس در سامانه شاد و فضای مجازی را به حضور دانش آموزان در مدرسه ترجیح داده و خرسند بودند که فرزندشان از ویروس کرونا در امان است، اما از مشکلات ناشی از کرونا برای فرزندانشان که شامل محروم ماندن دانش آموزان از فضای شاد مدرسه و تلاش برای یادگیری، زندگی دسته جمعی و حضور در اجتماع است، غافل شده اند.»
حضور دانش آموزان در مدارس، جذابیت و شادابی را برای آنان به همراه دارد
اکبری ادامه داد: «حضور اجتماعی دانش آموزان در مدارس، جذابیت و شادابی را برای آنان به همراه دارد و امروز این قرنطینهها و محدودیتهای کرونایی موجب خستگی روحی آنها شده است. در آموزش مجازی، تعامل و همکاری وجود ندارد و این آسیب جدی است؛ درحالی که آموزش حضوری کلاس در معلم سرشار از آموزه های علمی و تربیتی است.»
وی با بیان اینکه نقش الگویی مربی در تربیت دانش آموزان غیرقابل انکار است و بر هیچکس پوشیده نیست، افزود: «تامین نیازهای تربیتی و آموزشی دانش آموزان به برنامهریزی جامع و خلاقانه متناسب با شرایط امروز نیاز دارد؛ زیرا با مطالعه و برنامه ریزی قادر به پیشبرد برنامه ها و کاهش آسیب های اجتماعی خواهیم بود.»
این رئیس سازمان دانش آموزی استان سمنان با اشاره به اینکه ارتباط نزدیک مربیان با دانش آموزان و نفوذی که بر آنان دارند، نقش مهمی در سلامت فکری و روانی آنها ایفا میکند، تصریح کرد: «این تأثیر و نفوذ ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم صورت پذیرد و به شیوههای گوناگون مثل تقلید، الگوسازی و گاهی اوقات، همانندسازی بروز کند.»
ارسال دیدگاه