آیا خزاعی سینما را از گرداب کرونا و غصه های قدیمی رهایی می دهد

تحول سینمای ایران بدون شک نیازمند یک پروسه و نقشه راهی زمان‌بر است. همچنان مشکلات ریز و درشت سینمای ما اعم از سالن‌های مدفون زیر غبار مصادره نهادها، سالن‌هایی که در تب تغییر کاربری می‌سوزند، آثار در انتظار پروانه ساخت و نمایش، مصائب کپی غیرمجاز، شیوه آموزش قدیمی وبه روز نشده، دریای نیازهای سینمای جوان، فیلم‌کوتاه، مستند و تجربی و... همچنان پابرجاست.

کد مطلب: ۱۲۱۹۳۲۸
لینک کوتاه کپی شد
آیا خزاعی سینما را از گرداب کرونا و غصه های قدیمی رهایی می دهد

پس امروز بیش از هر چیز انتخاب درست مدیر متناسب با شرایط و مشکلات تلنبار شده سال‌های گذشته ضرورت دارد. فردی که سکان کشتی عظیم و گران سنگ سینمای ایران را در این طوفان مشکلات خرد و کلان به سلامت نگاه دارد.

بی شک چنین فردی در میان مدیران کارتابلی و یا تئوری پردازان دانشگاهی و یا حتی سینماگران تاجر و صد البته مدیران صدا و سیما یافت نمی‌شود.مدیری که فقط کارتابل امضا کند و جلسات فرسایشی با مصوبات غیرقابل اجرا اداره کند، تئوری‌پردازی که در دانشگاه مبانی نظری تدریس می‌کند و یا حتی تهیه‌کننده‌ای که سینما را با تهیه کنندگی چند فیلم خاص لمس کرده و در پی سوداها و عناوین پرطمطراق به سینما پشت پا زده و همچنین مدیران صدا و سیما که فاصله‌ای بسیار عمیق با شناخت از مسایل و مشکلات سینما دارند، یافت نخواهد شد. چه بسا که بعضاً در ادوار مختلف چنین افرادی بخت خویش آزمودند و چنین شد حاصل کار که پیش روی ماست.
درمیان گزینه‌های جدی سازمان سینمایی که این روزها زمزمه شد محمد خزاعی از سایرین جدی‌‌تر بود که البته انتخاب هوشمندانه‌ای نیز در میان گزینه ها بود که وزیر ارشاد مورد وثوق خود قرار داد.چرا که ابتدا به معنی واقعی همسو با سیاست جوانگرایی خواهد بود، جوانگرایی که بعضاً در کشور روی داده با بی‌تجربه‌گی اشتباه گرفته شده که پرداختن به این مهم خود مجالی دیگر می‌طلبد.
با توجه شرایط امروز کشور و با در نظر داشتن شرایط امروز جامعه سینمای ایران، رفتارها، سیاست‌ها و برنامه‌هایی که طیف‌‌های گوناگون در آن پاسخ به نیازهایشان را بیابند، ضرورت دارد. از همین رو، محمد خزاعی که در برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلفی که هدایت آن‌ها را برعهده داشته به تضارب آرا و طیف‌های گوناگون خانواده بزرگ سینمای ایران اهتمام داشته. نکته مهمی که رئیس جمهور محترم از آن به عنوان دولت فراجناحی و فراحزبی یاد کردند.
به نظر می‌رسد خزاعی شناخت دقیق و بسیطی از مشکلات ریز و درشت سینماگران داشته باشد، چرا که خود تجربه زیسته‌ای در زمینه دستیاری، بازیگری و طراحی صحنه و همچنین ساخت فیلم‌کوتاه و تهیه‌کنندگی فیلم‌های سینمایی داشته و بی‌شک سینماگران نیز اقبال بیشتری به فردی خواهند داشت که برآمده از بطن سینماست و از ریز و درشت پشت صحنه گرفته تا نوبت اکران و فروش را تجربه کرده است. به یقین تعامل سازنده و اثر بخش با صنوف بدیهی‌ترین دستاورد چنین تجربه‌ای است.
محمد خزاعی تجربه حضور در عالی ترین سطح شوراهای تصمیم گیری فرهنگی و سینمایی را در کارنامه دارد. تجربه مدیریت جشنواره‌های گوناگون سینمایی در ابعاد مختلف را که خود نیازمند تصمیم‌سازی، ابتکار عمل، خلاقیت و ایده‌پردازی و در عین حال آشنایی به مراحل مختلف اجرایی و همه این‌ها در مدت زمان کوتاه از ویژگی‌هایی است که در بررسی کارنامه او به چشم می‌خورد. و صد البته که در ایران مدیران جشنواره‌ای به دلیل محدودیت منابع و زمان و همچنین سرعت بازخورد ماحصل فعالیت‌شان بسیار آبدیده‌تر و توانمندتر و اجرایی‌تر از سایرین هستند.
خزاعی از بعد دیگری نیز می‌تواند گره‌گشای کلاف پیچیده سینما در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد که در مدیریت و تصمیم‌سازی جشنوراه‌های متعددی که در ادوار مختلف برگزار کرد به وضوح دیده می‌شود؛ نیل به اهداف سیاسی ـ امنیتی، عمق استراتژیک و همچنین چگونگی استفاده موثر از قدرت نرم در میان برنامه‌ها و عناوین بخش‌ها، نوع انتخاب میهمانان گرفته تا فیلم‌های خارجی و حتی میزگردها و کنفرانس‌ها و... در خلال برگزاری یک جشنواره در سطح منطقه وگاهاً جهان، تغییر جشنواره فیلم دفاع مقدس به جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت همزمان با ایفای نقش پررنگ کشور در منطقه به ویژه در حوزه مقاومت ، به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی-هنری منطقه در این حوزه و همچنین تقویت و جلوه بخشی به سینمای پایداری از جمله آن دستاوردهاست.

وانگهی اکنون که سخن از گفتمان فرهنگی انقلاب است، به نظر می‌رسد محمد خزاعی با توجه تعامل‌اش در حوزه سینمای کشورهای منطقه و درعین حال طیف‌های گوناگون سینمای ایران، در این بخش نقشی اثر بخش ایفا کند به ویژه اینکه تجربه روزنامه‌نگاری و خبرنگاری او در این زمینه بسیار کار ساز خواهد بود.
تجربه مدیریت سازمانی در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در بسیاری از امور داخلی و موسسات زیرمجموعه‌ پراهمیت به شمار می‌رود نکته‌ای‌ است که در کارنامه خزاعی دیده نمی‌شود.
به هر روی، به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن جمیع جهات و شرایط و ویژگی‌های فردی و مدیریتی و همچنین شرایط حال حاضر سینمای ایران محمد خزاعی برای ریاست سازمان سینمایی کشور نسبت به سایر افرادی‌ست که کارنامه‌ و ویژگی‌هایشان چندان جای بحث ندارند گزینه مناسب‌تری است هرچند که بعید است بتواند مشکلات پیچیده و کلان سینمای ایران را حل کند، اما دست‌کم سینمای ایران را در این برهه به سلامت عبور دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار