مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان سمنان در گفت‌وگو با پانا :

فضای مجازی، قدرت اجتماعی کردن دانش‌آموزان را ندارد

هدف از مدرسه رفتن صرفا آموزش و مهارت نیست، بلکه هدف، تربیت چندساحتی است

سمنان (پانا) - مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان با بیان اینکه فضای مجازی نه تنها قدرت اجتماعی کردن دانش‌آموزان را ندارد؛ بلکه قدرت افزایش سواد و برخی اطلاعات را نیز ندارد، عنوان کرد بیشتر افراد فکر می‌کنند فضای مجازی می‌تواند آنها را باسواد کرده و با آخرین اطلاعات جهان آشنا سازد. این آشنایی انکار ناشدنی است، اما بهتر است عنوان شود فضای مجازی، تنها امکاناتی را فراهم کرده که می توان به واسطه آن امکانات، راحت‌تر به اطلاعات مورد نظر دسترسی پیدا کرد.

کد مطلب: ۱۲۱۹۳۱۷
لینک کوتاه کپی شد
فضای مجازی، قدرت اجتماعی کردن دانش‌آموزان را ندارد

رضا علی کُرد در گفت و گو با پانا، در پاسخ به این پرسش که چرا فضای مجازی قدرت اجتماعی شدن دانش آموزان را ندارد، عنوان کرد: «اولین نکته به مشخصه فضای کرونایی برمی گردد. فضایی که دانش آموز در شرایط کرونایی در آن فعالیت دارد به صورت منفعل و خسته کننده است. دومین نکته به یک طرفه بودن حضور در کلاس است. درست است که هر زمان معلم از او سوال می کند، باید به سوال معلم پاسخ دهد، اما این پاسخ کوتاه و برای اعلام حضور وی در کلاس است، زیرا دانش آموزان نمی توانند به صورت همزمان با یکدیگر مشارکت داشته باشند و به معلم نیز اجازه داده نشده تا دانش آموزان را در آن لحظه از طریق وب کم مشاهده کرده و بتواند وضعیت و نوع آمادگی دانش آموز را ارزیابی کند.»

وی افزود:« بنابراین در این شرایط دانش آموزان در فضایی قرار گرفتند که دور از رعایت آداب تحصیلی است و همین امر سبب تنبلی و خستگی و راحت طلبی آنها شده است. شما به اطرافیان خود نگاه کنید، بیشتر فرزندانی که مدرسه رفتند و می توانیم بگوییم اکنون در مقطعی بالاتر (دانشگاه) هستند، آداب نشستن، صحبت کردن، احترام گذاشتن به بزرگتر و … را بلد نیستند. عدم فراگیری مهارت های فردی و اجتماعی، از آنها دانشجویانی ضعیف و ناتوانی ساخته است.»

مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان تصریح کرد: «استفاده از فضای مجازی، مسئله‌ای بود که تبعات زیادی را برای دانش آموزان و معلمان به همراه داشت؛ هرچند که در کنار این تبعات، اثرگذاری‌های مثبت هم داشت. مثلاً بعد از تجربه آموزش مجازی بیشتر معلمان و مسئولان بر این باور هستند که با بهبودی شرایط نیز باید از بستر فضای مجازی برای آموزش استفاده کرد؛ پس یادمان نرود تحصیل و آموزش در شرایط کرونا وجهه مثبت و فرصت‌هایی را برای بشر به وجود آورد، مثل فرصت مشاغل نوپدید؛ مشاغلی که در پرتو کرونا رونق پیدا کردند و مشاغلی که مجازی بودند.»

کُرد ادامه داد: «علم در حوزه‌هایی در پرتو تهدید کرونا به خوبی پیشرفت کرد؛ در حوزه رعایت بهداشت فردی، عادت‌های خوب اجتماعی در جامعه ایجاد شد؛ تجربه‌های نو در حوزه تعلیم و تربیت اتفاق افتاد،‌ معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها تجارب جدیدی کسب کردند، ولی خسارت‌های دوره کرونا سلامت، اقتصاد، روانشناسی و مسأله شخصیتی، تربیت، آموزش و سبک زندگی را کاملا تحت‌الشعاع قرار داد.»

وی اظهار کرد: «ما مدام خود ویروس کرونا را پررنگ کردیم و روح و روان فرزندان‌مان را فراموش کردیم و افسردگی و استرس نمونه‌های آن است. بنابراین تهدیدهای وضعیت کرونایی به‌گونه‌ای است که باید با جسارت و قاطع در مواجهه با کرونا و حرف‌های ظاهرالصلاح تصمیم گرفت.»

آموزش و ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی منهای مدرسه، ابتر و ناقص است

مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان تاکید کرد: «به‌گمانم پیش از هر کشوری در دنیا باید مدرسه را آنطور که شایسته است به جایگاه خودش برگردانیم، چون نیاز جامعه ماست؛ اصلا سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی منهای مدرسه ناقص است. به عبارت کامل‌تر، آموزش و ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی منهای مدرسه، ابتر و ناقص است.»

وی تصریح کرد: «فضا باید به صورت واقعی، امن به تصویر کشیده شود که اگر کسی رعایت بهداشت فردی را انجام دهد، تهدیدی سر راهش قرار نخواهد داشت؛ خوشبختانه این بیماری با تمام خطری که برای بشریت دارد، اما مقابله‌ با آن سخت نیست. استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی کار راحتی است. بنابراین ما کمک کنیم، جامعه‌ای که خودمان ترس مضاعف برایش ایجاد کردیم، اعتماد مضاعف به آن تلقین کنیم که در صورت رعایت بهداشت فردی و تزریق واکسن، با کرونا می‌توانیم یک همزیستی داشته باشیم.»

کُرد با عنوان این مطلب که باید مدرسه را ایجاد کرده و ملاحظاتمان را پیاده کنیم؛ بهداشت فردی را ارتقا داده و آموزش دهیم، خاطرنشان کرد: «در خصوص مدرسه، اعتقاد دارم کشورها عمدتا انتظارشان از آموزش، انتقال دانش و مهارت است. کشورهای ایدئولوژیک مثل جمهوری اسلامی ایران، انتظارشان از مدرسه، صرفا آموزش نیست، حتی صرفا انتقال مهارت هم نیست، بلکه فراتر از اینها، تربیت جامع چند ساحتی است. برای کشوری که مأموریتش، تربیت جامع و چندساحتی برای دانش‌آموز است، حذف مدرسه یعنی حذف چند ساحت از 6 ساحت تربیتی، پس اصل را مبنا قرار دهیم و فروع را با آن تنظیم کنیم؛ اصل این است که آموزش منهای مدرسه، موجودی ناقص است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار