باورهای غلط؛ مانعی بزرگ برای پوشش حداکثری واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان

۴۲ درصد مردم استان دز اول و ۲۰ درصد دز دوم را دریافت کردند

زاهدان (پانا)- در حالی وزیر بهداشت نوید کاهش محدودیت‌هایی کرونایی در آینده‌ای نزدیک را می‌دهد که در استان پرجمعیت سیستان و بلوچستان به دلیل وجود برخی باورهای نادرست، جمعیت واکسینه شده در نوبت اول ۴۲ درصد و در نوبت دوم ۲۰ درصد است.

کد مطلب: ۱۲۱۹۳۰۲
لینک کوتاه کپی شد
باورهای غلط؛ مانعی بزرگ برای پوشش حداکثری واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان

پس از چند ماهی که از آغاز واردات واکسن کرونا به کشور و شروع واکسیناسیون بر اساس سن و اولویت گروه‌های پرخطر می‌گذرد، حالا قرار است که طرح ضربتی واکسیناسیون انجام شود و تمامی گروه های سنی از دانش آموزان گرفته تا گروه های هدف همگی واکسینه شوند.

به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه کمیته‌های علمی کرونا، تاکنون با واکسینه کردن حدود ۴۵ میلیون نفر بیش از ۵۰ درصد ایرانی‌ها واکسینه شده‌اند و با حذف محدودیت سنی، واکسیناسیون مردم تا هفته آینده به ۷۰ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

اما در استان 3 میلیون نفری سیستان و بلوچستان این رقم هنوز به 50 درصد هم نرسیده است و بنا بر اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، متاسفانه به دلیل عدم مراجعه برخی از افراد هم‌اینک جمعیت واکسینه شده در سطح استان در نوبت اول ۴۲ درصد و در نوبت دوم ۲۰ درصد است.

این در حالی است که به دلیل وخامت اوضاع سیستان و بلوچستان در پیک قبلی، واکسیناسیون افراد بالای 50 سال زودتر از سایر نقاط کشور در این استان آغاز شد و هم اکنون نیز محدودیتی برای دریافت واکسن افراد بالای 12 سال وجود ندارد، اما رواج باورهای غلط در میان مردم به خصوص افراد بالای 70 سال سبب شده تا پوشش حداکثری واکسیناسیون در این استان به کندی پیش برود.

ترس از مرگ و یا عقیم شدن در آینده از جمله دلایل شایع میان مردم است که موجب می‌شود انجام واکسیناسیون را با شک و تردید و یا حتی ممانعت همراه کند. این در حالی است که به گفته کارشناسان و متخصصان همه واکسن‌هایی که در دنیا تولید و تزریق می‌شود چه در خصوص کرونا و یا بیماری‌های عفونی دیگر به طور طبیعی بعضا عوارضی برای افراد ایجاد می‌کند و این امر مختص واکسن کرونا نیست.

از طرفی با وجود اینکه احتمال ابتلا به کرونا بعد از دریافت واکسن وجود دارد اما جلوگیری از فوت بعد از مبتلا شدن به ویروس کرونا از دیگر پیامدهای مشترک همه واکسن‌های موجود است.

برخی از این عدم تمایل به دریافت واکسن نیز از سوی کسانی است که مدعی‌اند با استفاده از طب سنتی و مکمل نسبت به پیشگیری یا درمان کرونا اقدام می‌کنند و به طور کلی واکسن را قبول ندارند.

برخی نیز ترجیح می‌دهند از چند نوع واکسن موجود فراتر بروند و واکسن‌های دیگری مثل فایزر، مدرنا و غیره تزریق کنند.

ضرورت همراهی علما و روحانیون در ترغیب مردم برای دریافت واکسن

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با بیان اینکه هدف‌‍‌گذاری انجام واکسیناسیون بالای ۷۰ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان بوده است، اظهار کرد: استقبال کم افراد بالای ۷۰ سال سیستان و بلوچستان از واکسیناسیون کرونا از معضلات این استان است.

سید محمد هاشمی شهری افزود: با توجه به اینکه بیشترین درصد فوتی های کرونا در افراد بالای ۶۵ سال استان رخ می دهد، ضروری است از همه ظرفیت‌ها از جمله علمای اهل سنت و تشیع و رسانه‌ها برای ترغیب افراد استفاده کرد.

وی با بیان اینکه بهترین کار در شرایط کنونی رساندن پوشش گسترده واکسیناسیون به درصد قابل قبول است، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل عدم مراجعه برخی از افراد هم‌اینک جمعیت واکسینه شده در سطح استان در نوبت اول ۴۲ درصد و در نوبت دوم ۲۰ درصد است.

هاشمی شهری ادامه داد: از مردم درخواست می‌کنیم به شایعات پیرامون واکسن کرونا توجه نکنند و برای تزریق این واکسن مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش واردات و تولید داخلی واکسن محدودیتی در زمینه واکسن کرونا نداریم، افزود: افرادی که در خانواده‌شان افراد بالای ۶۰ سال دارند و توانایی مراجعه به مراکز واکسیناسیون برای دریافت این واکسن را ندارند به نزدیکترین پایگاه بهداشت منطقه‌شان اطلاع دهند تا برای واکسیناسیون آنان در منزل اقدام کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان خاطرنشان کرد: تمامی دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان برای حضور در برنامه‌های آموزشی و درمانی ملزم به تزریق واکسن هستند.

میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در سیستان و بلوچستان 58 درصد است

به گفته وی با افزوده شدن ۱۳۲ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان؛ شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۳ هزار و ۹۵۴ نفر رسید.

هاشمی شهری افزود: به دلیل رعایت ۵۸ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در سیستان و بلوچستان، این استان جزو سه استان نخست کشور با کمترین درصد رعایت پروتکل هاست.

وی ادامه داد: در دوره‌های قبل ۷۰ درصد مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان به حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اختصاص داشت که هم‌اینک به ۴۰ درصد رسیده بطوریکه در مناطق جنوبی استان شاهد افزایش مبتلایان هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برگزاری دورهمی‌ها، تجمعات، استفاده از کولر گازی و اسپیلت در کنار گرمای هوا را از عوامل موثر در افزایش موارد ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار