در گفتوگوی پانا با سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی شد؛
رویکرد مجلس و دولت جدید درباره «برجام» و «افایتیاف»
محمود عباسزاده مشکینی: با قانون اقدام راهبردی بود که طرف غربی برای مذاکره پیشقدم شد/ لغو تحریمها، راستیآزمایی و بازگشت به تعهدات راهبرد روشن ایران نسبت به مذاکرات است
تهران (پانا) - نماینده مشکین شهر در مجلس یازدهم درخصوص از سر گیری مذاکرات احیای برجام گفت در مورد مذاکرات حرف جدیدی نداریم و حرفهایمان را گفتهایم، ما در دور اول به تمامی تعهدات برجامی خود عمل کردیم اما طرف غربی به تعهداتش عمل نکرد؛ اکنون طرف مقابل باید تصمیم بگیرد که آیا میخواهد منطق منافع و احترام متقابل را قبول کند یا خیر. همچنین از نظر ما مذاکره برای مذاکره مردود است و تمایلی نداریم که برای اتلاف وقت ما مذاکره انجام شود.
محمود عباسزاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتوگو با پانا درباره اینکه «مذاکرات میان ایران و اعضای برجام برای احیای توافق هستهای از سر گرفته خواهد شد یا خیر؟»، گفت: «ما در مورد مذاکرات حرف جدیدی نداریم و حرفهایمان را گفتهایم. در دور اول اجرای برجام طرف غربی به تعهداتش عمل نکرده و ما به تعهداتمان عمل کردیم، طرف مقابل باید تصمیم بگیرد که آیا میخواهد منطق منافع و احترام متقابل را قبول کند یا خیر؛ مذاکره با محاکمه فرق میکند ملت ایران ملتی نیستند که غربیها و آمریکاییها آنها را محاکمه کنند.»
دولت و مجلس تاکید دارند مذاکره برای مذاکره مردود است
وی ادامه داد: «نکته دیگری که مدنظر است و دولت و مجلس هر دو به آن تاکید دارند این است که همچنین مذاکره برای مذاکره مردود است. ما تمایلی نداریم که برای اتلاف وقت ما مذاکره انجام شود؛ مذاکره یعنی توافق میکنید چیزی بگیرید و چیزی بدهید اما اینکه هیچ چیزی نگیریم، نه ملت چنین چیزی را به ما اجازه میدهند و نه منافع ما چنین چیزی را ایجاب میکند. ما نظرمان را رسما گفتهایم و اکنون توپ در میدان حریف است؛ بستگی دارد واکنش یا کنش جدید آنها چه خواهد بود.»
راهبرد مشخص ایران در مذاکرات: لغو تحریمها، راستیآزمایی و بازگشت به تعهدات
نماینده مشکینشهر در ادامه بیان کرد: «راهبرد ما نسبت به مذاکرات احیای برجام یک خط روشن است که توسط مقام معظم رهبری هم بیان شد، لغو تحریمها، راستیآزمایی و بازگشت ما به تعهدات برجامی که البته درگذشته همه آنها را اجرا کردیم اما طرف مقابل بدعهدی کرد.»
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با راهبرد سیاست خارجی دولت سیزدهم و در پاسخ به این سوال که «در مجموع نگاه دولت و مجلس جدید نسبت به موضوعاتی همچون برجام و FATF چیست؟»، اظهار داشت: «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در مقابل غرب باید از یک موضع انفعالی به یک موضوع کاملاً فعال تبدیل شود، باید توازن در دیپلماسی خارجی، اجرایی و سیاست خارجی عمدتاً آسیا محور داشته باشیم.»
تحقق دیپلماسی اقتصادی باید اولویت سیاست خارجی باشد
وی اضافه کرد: «نیاز است که یک نقشه راه بر مبنای ظرفیت همه کشورها تهیه کنیم و برای هر کشور یا منطقهای یک برنامه و راهبرد داشته باشیم و ظرفیتهای مبادله مستقیم و روابط تجاری دوطرفه با آن کشور را درنظر بگیریم. همچنین هدایت دیپلماسی خارجی برای تحقق دیپلماسی اقتصادی و مبادلات تجاری باید در اولویت سیاست خارجی ما باشد.»
نماینده مشکینشهر در مجلس یازدهم در ادامه پیرامون نگاه به برجام ابراز داشت: «نظر جمهوری اسلامی ایران در مورد برجام کاملاً روشن است، برجام سندی است که دولت مذاکره و تنظیم کرد، مجلس تصویب و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرد و قرار شد که آن اجرا شود. جمهوری اسلامی کاملا به تعهدات خودش عمل کرد اما طرف غربی نه تنها عمل نکرد بلکه تحریمها را نیز زیاد کرد و هر چه ما بیشتر به تعهداتمان عمل کردیم، طرف مقابل بیشتر خیانت کرد و از زیر بار تعهداتش فرار کرده و تحریمهای جدیدی نیز علیه ایران اعمال کرد.»
با قانون اقدام راهبردی بود که طرف غربی برای مذاکره پیشقدم شد
وی در ادامه ضمن اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها، ادامه داد: «با تصویب این قانون توسط مجلس، دولت موظف شد که آن را به عنوان قانون اجرا کند. در نتیجه این اقدام بود که طرف غربی برای مذاکره پیش قدم شد و مذاکرات وین بر مبنای آن شکل گرفت؛ اکنون نیز توپ در میدان اروپاییها و آمریکا است، آنها باید تصمیم بگیرند.»
عباسزاده همچنین درخصوص مساله FATF و نگاه دولت و مجلس نسبت به آن با توجه به مشکلاتی که در عرصه روابط تجاری و اقتصادی ایجاد کرده است، بیان کرد: «موضوع FATF یک پکیج ثابت نیست، اما پکیجی است که اهدافی را دنبال میکند. این سازوکار یک مجموعهای است که بند بند آن را میتوان بررسی کرد. یک بحث این است که همه آن را قبول کنیم، بحث دیگر اینکه همه آن را رد کنیم و یک بحث نیز مطرح میشود که باید بخشی از آن را قبول و بخشی دیگر را قبول نکنیم؛ اما آنچه که در بحث FATF مهم است، منافع ملی است.»
باید دولت جدید با نگاه و راهبرد جدید FATF را بررسی کند
وی ادامه داد: «FATF باید توسط یک تیم کارشناسی متشکل از کارشناسان مالی در حوزه بینالمللی، کارشناسان اقتصادی، بانکی و سیاسی و براساس منافع ملی اسنادی بررسی شود، درباره اینکه این کار قبلا انجام شده و منتظر تصمیمگیری است. این کار باید در دولت جدید صورت گیرد چراکه سیاست دولت پیشین یک سیاست انفعالی بود، اکنون دیگر راهبردها و نگاهها عوض شده است، مردم به نگاه و راهبرد جدید رای دادهاند و باید با نگاه و راهبرد جدید بررسیها مبتنی بر منافع ملی انجام و FATF را باز بررسی کنیم.»
ارسال دیدگاه