رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش خراسان جنوبی:

بالاترین سطح یادگیری زمانی اتفاق می افتد که معلم و دانش آموز با هم تعامل رودرور داشته باشند

حضور در مدرسه باعث شکل‌گیری شخصیت اجتماعی دانش‌آموزان می‌شود

بیرجند (پانا)- رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی تاکید کرد دانش‌آموزان سر کلاس درس حضوری از شخصیت و رفتار معلم درس می‌گیرند، در حالی که این بعد از تعلیم و تربیت در آموزش مجازی جایی ندارد و تقریبا حذف شده است.

کد مطلب: ۱۲۱۸۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد
بالاترین سطح یادگیری زمانی اتفاق می افتد که معلم و دانش آموز با هم تعامل رودرور داشته باشند

زهرا فرازی، رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در خصوص ضرورت بازگشایی مدارس گفت: «آموزش حضوری دانش‌آموزان در فضاهای آموزشی امری بسیار ضروری است، چرا که از نظر پژوهشگران فضای مجازی دانش آموزان را به تنهایی و انزوا عادت می دهد و نمی‌توانند رفتار و تعاملات اجتماعی مناسبی داشته باشند و آسیب های فضای مجازی در ابعاد مختلف به ویژه در ابعاد تربیتی در دانش آموزان باقی می ماند و اثرات خود را در بلندمدت نشان خواهد داد.»

فرازی در ادامه اظهار کرد: «آموزش و پرورش دو بعد تعلیم و تربیت دارد که ابعاد تربیتی آن خیلی مهمتر از ابعاد مرتبط با آموزش و تعلیم است. حتی افرادی که دارای تحصیلات آموزشگاهی نیستند، لازم است آموزش‌های رفتاری مناسب را دیده باشند تا بتوانند در جامعه به عنوان یک شهروند زندگی کنند. این در حالیست که در آموزش مجازی این بعد از فرآیند تعلیم و تربیت تا حد زیادی مغفول می ماند.»

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی، با تاکید بر اینکه محیط مدرسه تعلیم دهنده است، تصریح کرد: دانش آموزان سر کلاس درس حضوری از شخصیت و رفتار معلم درس می‌گیرند، در حالی که این بعد از تعلیم و تربیت در آموزش مجازی جایی ندارد.»

وی اساس آموزش را تعامل عنوان کرد و ادامه داد: «بالاترین سطح یادگیری زمانی اتفاق می افتد که معلم و دانش آموز با هم تعامل رودرور داشته باشند، بنابراین آموزش مجازی هرگز جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد.»

فرازی سپس یکی از بالاترین سطوح یادگیری را آموزش از طریق همسالان عنوان کرد و افزود:«دانش آموز در مدرسه در کنار سایر دانش آموزان هم جنس و هم سن و سال خود، طرز رفتار در جمع را می آموزد. به عنوان مثال می آموزد که اگر یک رفتار منفی داشته باشد از گروه طرد خواهد شد، بنابراین برای پذیرش در گروه همسالان ناچار به احترام گذاشتن به قوانین خواهد شد و از این طریق پایبندی به قانون در زندگی را خواهد آموخت، در حالی که فقدان این مسئله، بعد از یادگیری در آموزش مجازی مشکلات تربیتی زیادی را متوجه دانش آموزان خواهد کرد.»

وی با بیان اینکه دانش آموزان با حضور در گروه همسالان، رفتارهای جمعی و اجتماعی را یاد می گیرند، تاکید کرد: «حضور در کلاس و مدرسه تاثیر بسیار زیادی بر یادگیری و شکل گیری شخصیت اجتماعی دانش آموزان دارد و حضور در جمع می تواند به فرایند اجتماعی شدن آنان کمک کند و تعاملات دانش آموزان را در جامعه افزایش دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار