برنامه‌های چهلمین سال برگزاری جشنواره فرهنگی هنری دانش‌آموزان اعلام شد

تهران (پانا) - افتتاحیه چهلمین جشنواره فرهنگی هنری «فردا» ۲۰ مهرماه به همت اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۱۸۷۲۹
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های چهلمین سال برگزاری جشنواره فرهنگی هنری دانش‌آموزان اعلام شد

سی و نهمین جشنواره فرهنگی هنری فردا در مدارس سراسر کشور در شرایطی آغاز شد که همه گیری بیماری کرونا بر همه فعالیت‌های نظام تعلیم و تربیت سایه انداخته بود و مانند سنوات قبل امکان برگزاری جشنواره به شکل حضوری وجود نداشت.

این جشنواره در سال تحصیلی 1400-1399 و با توجه به شرایط خاص کشور و شیوع بیماری کووید 19 و لزوم رعایت تمامی پروتکل­‌های بهداشتی، ضمن تاکید بر اجرای دقیق نامه شماره 161209 تاریخ 3 آذرماه سال 98 با موضوع «شیوه نامه اجرایی جشنواره فرهنگی هنری فردا» در تاریخ 24 آبان 1400 به کلیه مدارس کشور ابلاغ شد.

از سویی با توجه به اهمیت حفظ سلامت و جان دانش‌آموزان برگزاری برخی از رشته‌های فرهنگی هنری به صورت گروهی و حضوری در مدارس کشور مقدور نبود. شورای برنامه ریزی جشنواره فرهنگی هنری فردا» با حضور دبیران بخش‌های مختلف جشنواره با تشکیل جلسات کارشناسی متنوع و برابر شرایط کشور نسبت به اصلاح جدول رشته‌ها و گرایش‌ها مطابق با شرایط کشور (حذف رشته‌های گروهی و جایگزینی رشته‌های انفرادی جدید همانند لالایی خوانی،‌ نمایش‌های تک نفره و ...) اقدام به مناسب سازی رشته‌ها کردند.»

گفتنی است این جشنواره برابر روال همه ساله در چهار مرحله 1- مدرسه 2- منطقه 3- استانی و 4- کشوری به صورت فرآیند محور برگزار می‌شود. پس از دریافت آثار مرحله داوری غیر حضوری آثار برگزار خواهد شد و از بین آثار ارسالی به دبیرخانه در 6 بخش شامل هنرهای آوایی، فیلم و هنرهای نمایشی، هنرهای دستی و تجسمی، آفرینش‌های ادبی، بخش رسانه و فضای مجازی، بخش نقد که در مجموع نزدیک به 80 رشته و گرایش مختلف را شامل می‌شود آثار برگزیده برای رقابت در بخش آنلاین جشنواره انتخاب خواهند شد.

در سی و نهمین جشنواره فرهنگی هنری فردا 4 میلیون و 582 هزار و 362 نفر- رشته شرکت کننده در گرایش‌ها و رشته های مختلف جشنواره حضور داشتند که با توجه به شرایط کرونا استقبال قابل قبولی از این فعالیت شده است. برگزاری جشنواره در تمامی مراحل مدرسه، منطقه/ شهرستان، استان در سال جاری به صورت غیرحضوری انجام شد.

در تمام مراحل انجام جشنواره استفاده از بستر سامانه همگام برای ثبت ­نام و ارسال اثر و بستر شاد برای اطلاع رسانی و تشویق دانش‌آموزان به حضور و اجرای آنلاین جشنواره در مراحل مختلف تاکید شد. اطلاع رسانی اخبار و برنامه‌های جشنواره در کانال جشنواره فرهنگی هنری در شبکه شاد نیز به نشانی fardafestival @ برای اطلاع ­رسانی مورد استفاده قرار گرفت.

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی در گفت‌وگو با پانا مهمترین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش را برای چهلمین دوره این جشنواره اعلام کرد و گفت: «مهم ترین تفاوت‌های جشنواره 39 با جشنواره سال‌های قبل در قالب اضافه شدن چند رشته جدید به جشنواره برابر نیاز سنجی از مخاطب و شرایط خاص کشور شامل: پادکست، ویدئوکست، تولید نرم افزار موبایل، تولید کتاب الکترونیک و طراحی سایت، (در بخش رسانه و فضای مجازی)؛ نقد داستان، نقد شعر، نقد فیلم، نقد موسیقایی، نقد بازی‌های رایانه ای (در بخش نقد)؛ همچنین رشته‌های لالایی خوانی (در بخش هنرهای آوایی ویژه دختران)؛ رشته‌های نمایش‌های منولوگ (تک نفره) پانتومیم و تئاتر عروسکی دستکشی (در بخش فیلم و هنرهای نمایشی)؛ رشته‌های موشن گرافی، اینفو گرافی، متومونتاژ و داستان مصور (در بخش هنرهای دستی و تجسمی)؛ ایجاد بخش ویژه کانون‌های فرهنگی تربیتی با بیش از 30 رشته و گرایش؛ دبیرخانه مجازی و حذف دبیرخانه سنتی آن؛ برگزاری مرحله آنلاین به جای مرحله حضوری؛ پخش برنامه‌هایی از آثار دانش‌آموزان در ایام مرحله آنلاین در بستر شاد و شبکه امید برای همه علاقه مندان؛ برگزاری افتتاحیه و اختتامیه جشنواره به صورت غیرحضوری و مجازی بود.»

رمضانی با اشاره به قدمت چهل ساله این جشنواره برنامه‌های در دست اقدام را نیز اینطور عنوان کرد و افزود: «با گذشت 91 سال از قدمت اجرای این جشنواره و براساس تجارب ارزشمندی که در این سال‌ها به دست آمده است انشالله با برنامه ریزی صورت گرفته و پس از برگزاری نشست‌های کارشناسی که در شهریور امسال طراحی و از ابتدای چهلمین جشنواره فرهنگی هنری فردا برگزار خواهد شد برنامه ویژه ای برای برگزاری این جشنواره در 20 مهرماه سال جاری در مدارس کشور خواهیم داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار