در گفت وگو با پانا مطرح شد؛

نگرانی برای تامین گندم درماه‌های آینده

قیمت پائین گندم، فراهم کردن بستری برای قاچاق است

تهران (پانا) - نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بخشی از گندم تولیدی امسال خوراک دام و طیور و بخشی نیز انبار شده است، می‌گوید اگر دولت هرچه سریعتر در مورد واردات گندم اقدام نکند با مشکلات جدی در تامین گندم در ماه‌های آینده روبه رو شود.

کد مطلب: ۱۲۱۸۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد
نگرانی برای تامین گندم درماه‌های آینده

امیر یوسفی، نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران به پانا گفت: « ممکن است بخشی از گندم تولید شده در سال جاری انبار شده باشد چون با توجه به نرخ خرید تضمینی سال آینده که 7 هزار و 500 تومان است، عدم تحویل گندم به معنای سرمایه‌گذاری با سود 50 درصدی است که البته نمی‌توان تخمین دقیقی در مورد آن داشت.»

وی افزود: این در حالی است که اگر نرخ خرید تضمینی امسال 6 هزار و 500 تومان تعیین می‌شد کشاورزان انگیزه‌ای برای دپوی گندم و انبار آن به منظور عرضه در سال آینده را نداشتند.»

نیاز کشور به واردات گندم حدود 5 تا 6 میلیون تن است تا بتواند نیازهای صنف و صنعت را تامین کند. البته این امکان وجود داشت که به جای اختصاص ارز به واردات گندم از کشاورز و تولیدکننده داخلی حمایت می‌کردیم

یوسفی تصریح کرد:‌ « عدم مدیریت و قیمت‌گذاری غیرمنطقی موجب شد تا اتفاق جدیدی در عرضه گندم کشاورزان به وجود آید و بخشی از این گندم تولیدی نیز به طور حتم خوراک دام و طیور شده است. به نظر می‌رسد اگر دولت هرچه سریعتر در مورد واردات گندم اقدام نکند با مشکلات جدی در تامین گندم در ماه‌های آینده روبه رو شود.»

به جای اختصاص ارز به واردات گندم باید از کشاورز حمایت می‌کردیم

نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد:‌ « نیاز کشور به واردات گندم حدود 5 تا 6 میلیون تن است تا بتواند نیازهای صنف و صنعت را تامین کند. البته این امکان وجود داشت که به جای اختصاص ارز به واردات گندم از کشاورز و تولیدکننده داخلی حمایت می‌کردیم.»

وی ادامه داد: « کشاورزان می‌توانند از هر هکتار زمین 3 تا 3 تن و 200 کیلوگرم گندم برداشت کنند در حالی که اگر کود و سم مزارع به موقع تامین می‌شد امکان تولید 5 تن در هر هکتار نیز وجود داشت. این واقعیتی است که کشاورز وقتی درامد داشته باشد می‌تواند هزینه نیز بکند اما وقتی ناامید شد و توان خرید سم،‌کود و بذر را نداشته باشد کشاورزی را رها می‌کند.»

برخی از مزارع گندم به دلیل نرخ خرید پائین تضمینی گندم اجازه چرای دام دادند

یوسفی خاطرنشان کرد:‌ « متاسفانه مزارعی نیز بوده‌اند که برای کاهش هزینه برداشت اجازه چرای دام داده‌اند که مصیبتی برای بخش کشاورزی بوده است.»

وی از نگاه مثبت وزیر جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم به این بخش خبر داد و افزود: « وعده‌هایی برای حمایت درست و منطقی از بخش کشاورزی ارایه شده است و امیدواریم که بتواند شرایط بهتری را برای ابن بخش رقم بزند.»

نرخ خرید پایین گندم در معنایی دیگر فراهم کردن بستر قاچاق گندم است

نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران درباره احتمال قاچاق گندم نیز اظهار کرد: « در برخی از نقاط مرزی که امکان قاچاق وجود دارد به دلیل تفاوت نرخ گندم داخلی با نرخ‌های جهانی امکان قاچاق وجود دارد . قاچاق در نقاطی از مرزها وجود خواهد داشت که قیمت گندم در آن کشورها از نرخ گندم داخلی ما بالاتر باشد. بنابراین نرخ خرید پایین گندم در معنایی دیگر فراهم کردن بستر قاچاق گندم است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار