رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با پانا:

وضع نگران‌کننده کم‌بارشی در پاییز؛ خشکسالی تداوم دارد

تهران (پانا) - کاهش بارندگی در سال آبی گذشته به سال آبی جدید رسیده و طبقه گفته‌های رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، بارش‌های پاییزی دیرتر از حد معمول آغاز می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۱۸۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
وضع نگران‌کننده کم‌بارشی در پاییز؛ خشکسالی تداوم دارد

خشکسالی شدید، وقوع سیل‌های ناگهانی و بارش‌های عجیب در برخی مناطق گرمسیر نشانه‌های تغییرات آب و هوایی است که نه فقط در کشور ایران، بلکه در سراسر جهان مشاهده شده است. پیش‌نویس گزارش سازمان ملل متحد در تابستان سال جاری نیز نشان داد هشدارها جدی‌تر از آن است که تاکنون مطرح می‌شده و این تغییر اقلیم، آینده کشورها را در معرض تهدید قرار داده است. ایران نیز از این قائده مستنثنی نیست و طبق پیش‌بینی 2 مرکزMeteo France و NCEP، وضعیت بارش‌ها در فصل پاییز در بیشتر مناطق ایران کمتر از میانگین بلندمدت پیش‌بینی شده و این کاهش برای نیمه غربی کشور چشمگیر است که نگران کننده خواهد بود. علاوه بر آن در بیشتر مناطق کشور متوسط دمای فصل پاییز هم نسبت به متوسط بلندمدت افزایش می‌یابد و در برخی مناطق، افزایش دما بیش از یک درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت بارشی طی پاییز امسال اظهار کرد: «مقدار بارندگی‌ها طی سال آبی گذشته مهرماه سال 99 منتهی به اول مهر ماه امسال کاهش چشمگیری داشت و در سال آبی گذشته 4/143 میلی‌متر بارندگی در کشور صورت گرفت که نسبت به بارش متوسط کشور حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.»

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور افزود:‌ «در نقشه‌های پیش‌بینی به‌جز در نوار شمالی کشور، طی دو تا سه هفته نخست مهرماه هیچ بارشی در کشور نخواهیم داشت و این به دلیل دیر شروع شدن بارندگی‌ها در سال آبی جدید است که دیرتر آغاز می‌شود.»

وی تاکید کرد:‌ «مدل‌های هواشناسی بین‌المللی نشان می‌دهد که مهر و آبان کم بارشی خواهیم داشت و کاهش بارندگی به احتمال قوی کمتر از حد نرمال در دهه‌های اخیر است.»

وظیفه با بیان اینکه بارش‌ها در فصل پاییز سال جاری کمتر از حد نرمال خواهد بود، گفت: «تداوم کم بارشی می‌تواند تنش آبی و مشکل تامین آب شرب برای برخی شهرها و روستاها را حادتر کند زیرا کم بارشی سال آبی گذشته به‌ویژه در جنوب غرب و غرب کشور مشکلات زیادی را برای دبی رودخانه‌ها و آب پشت سدها ایجاد کرد و هنوز هم مخازن سدها با کسری مواجه هستند.»

وی یادآور شد: «بارش‌های تابستانه درصد کمی از بارش‌های سالانه را تشکیل می‌دهد اما با توجه به بارش‌های محدود تابستان و تداوم کم‌بارشی در فصول پاییز، در فصل زمستان و بهار خسارت قابل توجهی به جامعه کشاورزی وارد خواهد شد. از طرفی در 10 سال آبی گذشته حتی یک بار هم ترسالی نداشتیم و منابع آب‌های زیرزمینی و آب‌های پشت سدها به شدت افت کرده است و وضعیت کم‌بارشی‌های پاییزی این وضعیت را تشدید خواهد کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار