معاون وزیر جهادکشاورزی از اختصاص 3500میلیارد تومان یارانه به بخش کشاورزی خبر داد

همدان(پانا)- معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی ضمن اشاره به رشد یارانه بخش کشاورزی گفت سال گذشته مبلغ 650 میلیارد تومان اعتبار به این بخش اختصاص داشت که با حمایت نمایندگان مجلس امسال به 3500 میلیارد تومان افزایش یافته‌است.

کد مطلب: ۱۲۱۷۱۱۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون وزیر جهادکشاورزی از اختصاص 3500میلیارد تومان یارانه به بخش کشاورزی خبر داد

محمدمهدی برومندی در جلسه بررسی مشکلات باغداران و تولیدکنندگان انگور و کشمش شهرستان ملایر ضمن اشاره به اهمیت باغبانی در کشور گفت: ۱۸ درصد از اراضی کشاورزی کشور در حوزه باغبانی است و این بخش ۵۲ درصد ارزش افزوده اقتصادی دارد.

وی همچنین افزود: سال گذشته بخش کشاورزی ۶ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشت که از این میزان ۳.۲ میلیارد دلار آن مربوط به باغبانی بود.

برومندی تاکید کرد: بخش باغبانی علاوه بر تامین نیازهای داخلی در سبد صادراتی کشور نیز قرار دارد و دارای ارزآوری است.

او در تایید گفته خود به ارقام ذیل اشاره کرد: سه میلیون و ۳۳۳ هزار تُن انگور در کشور تولید می شود که از این میزان ۶۵ هزار تُن انگور و ۱۷۶ هزار تُن کشمش صادر کردیم.

برومندی ادامه داد: این امر نشان دهنده این است که بخش باغبانی در زمینه امنیت غذایی نقش بسیار مهمی دارد.سال گذشته فقط برای واردات چند میوه گرمسیری ۴۰۰ میلیون دلار ارز معادل بیش از ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه کردیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی ضمن مهم دانستن نقش باغداران در تولید انگور کشور گفت: ا گر در محصول انگور نیز نقش واردکننده داشتیم باید عدد بسیار بالایی ارز را برای واردات هزینه می‌کردیم.

وی ضمن اشاره به رتبه اول تا هشتم ایران در تولید 25 محصول کشاورزی بیان کرد: از نظر مکانیزاسیون در بخش باغبانی ضعیف هستیم و کمتر به این بخش توجه شده است.

برومند افزود: از سوی دیگر در تولید نهال که یک نیاز اساسی در حوزه باغبانی مدرن است ضعیف هستیم، در حالی‌که سال گذشته از ۷۶ میلیون اصله نهال، ۲ تا سه میلیون آن گواهی شده بود.

وی ضمن ایمن تر دانستن بخش کشاورزی از سایر بخش ها تاکید کرد: در شرایط تحریم، بخش کشاورزی با وجود رشد منفی سایر بخش‌ها به دلیل مردم محور بودن، رشد مثبتی داشت.

معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی فعال شدن شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک در مجلس را از اقدامات مثبت مجلس به‌ویژه کمیسیون کشاورزی عنوان کرد و گفت: خانه ما در مجلس شورای اسلامی‌ کمیسیون کشاورزی است که مکلف هستیم در کنار این کمیسیون و سایر کمیسیون‌های مجلس باشیم.

ا و همچنین تدوین سند توسعه باغبانی هر استان را از جمله اقدامات مهم این حوزه برشمرد و گفت: به صورت آزمونه(پایلوت) و به قید فوریت باید سند توسعه باغبانی توسعه شهرستان ملایر تنظیم شود و با همکاری جهاد کشاورزی استان همدان کتابی برای این شهرستان تهیه و برنامه‌ها همراه با آموزش و تحقیقات دیده خواهد شد.

وی شناسنامه‌دار شدن باغهای ملایر و حرکت به سمت طرح فراز را را از ملزومات برشمرد و ادامه داد: باغ سازگاری شناسنامه‌دار و باغ مادری باید برای این شهرستان داشته باشیم تا شهر جهانی انگور حفظ و ماندگار شود.

وی ضمن ابراز نارضایتی از اجرای طرح فراز در این شهرستان گفت: در قالب طرح ویژه برای تهیه سند توسعه باغبانی ملایر از هر محلی که اعتبار نیاز باشد، اختصاص می‌دهیم و از منابعی که در ردیف قرار دارد برای توسعه طرح فراز در ملایر اختصاص پیدا خواهد کرد.

به گفته برومندی، برای اصلاح شیوه تبدیل انگور به کشمش در ملایر نیز از مدل و نمونه طرح کشوری در این شهرستان اجرا می‌شود و برای تنوع ارقام انگور در قالب باغ سازگاری و باغ مادری در سند توسعه باغبانی شهرستان اجرا خواهد شد.

وی در ادامه به افزایش قیمت سبزه اشاره کرد: سال گذشته قیمت خرید تضمینی کشمش پنج هزار و ۶۹۳ تومان تعیین شد که امسال این قیمت به ۱۶ هزار و ۹۲ تومان افزایش یافت.

برومندی یادآور شد: ۵۰ میلیارد تومان یارانه خرید حمایتی کشمش سال گذشته برای شهرستان ملایر را امسال نیز تمدید می‌کنیم و سقف تسهیلات طبق نیاز افزایش پیدا می‌کند تا به خرید کشمش کمک شود.

معاون وزیرجهادکشاورزی ضمن ابراز امیدواری بیان کرد: با شکل‌گیری سازمان توسعه تجارت کشاورزی بدون شک مشکلات کاهش پیدا می‌کند و عضویت ایران در سازمان شانگهای نیز ظرفیت عظیمی برای بخش کشاورزی است که در حوزه بازرگانی کمک‌کننده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار