آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از رونمایی نسخه جدید «شاد» با قابلیت‌های ویژه تا بازگشایی مدارس با ۳ راهبرد

تهران (پانا) - هفته گذشته اهم اخبار مبتنی بر بازگشایی مدارس همچنین رونمایی از نسخه جدید شبکه دانش‌آموزی شاد بود؛ از فردا سوم مهرماه با سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش مدارس بازگشایی می‌شوند و نسخه جدید شاد با قابلیت‌های جدید خود می‌تواند به عنوان یک بازوی مهم در راستای انجام فعالیت‌های آموزشی دانش‌آموزان باشد.

کد مطلب: ۱۲۱۶۲۵۴
لینک کوتاه کپی شد
از رونمایی نسخه جدید «شاد» با قابلیت‌های ویژه تا بازگشایی مدارس با ۳ راهبرد

در مراسم رونمایی از امکانات جدید شبکه شاد که با حضور علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در هفته گذشته انجام شد، قابلیت‌های این شبکه بیان شد و کارکرد آموزشی آن مورد بررسی قرار گرفت.

گفتنی است یکی از مهم ترین اهداف سند تحول بنیادین «تأمین و بسط عدالت آموزشی» در برخورداری از فرصت‌های تعلیم وتربیت با کیفیت مناسب باتوجه به تفاوت‌های فردی و مناطق و نواحی مختلف کشور است. این هدف مهم در راهکار 5_3 سند با تأکید بر توانمند سازی دانش‌آموزان مناطق محروم، روستاها، حاشیه شهرها، عشایر کوچ نشین مورد توجه قرار گرفته و آموزش و پرورش را مکلف به ایجاد فرصت‌های آموزشی متنوع و با کیفیت با هدف برقراری عدالت آموزشی کرده است.

موضوع برقراری عدالت آموزشی چنان حایز اهمیت است که بر تمامی برنامه‌های ابلاغی آموزش و پرورش سایه انداخته است. لذا همزمان با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش و پرورش با چالش و تهدید عدالت آموزشی مواجه شد، اما با تدابیر مهم و به موقع آموزش و پرورش و فراهم کردن فرصت‌های آموزشی متنوعی مانند «مدرسه تلویزیونی ایران» و بعد از مدت کوتاهی با طراحی و ارائه «پیام رسان شاد»، جریان آموزش را در محیطی کاملا پاک و در بستری بومی استمرار بخشید و با وجود تعطیلی مدارس، اجازه نداد تا آموزش‌ها به سمت تعطیلی پیش برود.

«شاد» با برقراری ارتباط مستقیم، سریع و کم هزینه با تمامی سطوح نظام تعلیم و تربیت در فضایی اختصاصی و امن، زمینه آموزش و ارزشیابی برخط حدود 13 میلیون دانش‌آموز را در سطح وسیعی از کشور فراهم و فرآیند یاددهی و یادگیری را تسهیل کرد.

از مهم ترین قابلیت‌های جدید شاد که طی هفته گذشته رونمایی خواهد شد، می‌توان به امکاناتی مانند «تبادل صوتی همزمان بین معلم و دانش‌آموز»، قابلیت «آزمون سازی برای معلمان» و امکانات دیگری مانند اسکنر خوانش رمزینه‌های سریع پاسخ (QR SCANNER) برای بهره مندی از محتواهای آموزش مکمل کتب درسی و امکانات مهم دیگری که همزمان با رونمایی ارائه خواهد شد اشاره کرد تا معلمان اهداف آموزشی و تربیتی را با سهولت و اثرگذاری بیشتری دنبال و تعامل بیشتری با دانش‌آموزان برقرار کنند.

علی باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی و مدیر گروه شبکه شاد در نشست پرسش و پاسخ خبرنگاران درباره شبکه شاد بیان کرد حدود 98 درصد معلمان مدارس دارای سابقه در شبکه شاد ثبت هویت شدند همچنین در شاد 12 میلیون و 793 هزار دانش‌آموز احراز هویت شدند که معادل 83 درصد جمعیت دانش‌آموزان است.

وی افزود: از جمله قابلیت‌های نسخه جدید شاد امکان گفت‌وگوی گروهی است که فراهم شده است.

همچنین در این نشست محمود حبیبی مدیرکل دفتر فناوری وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد نصب شبکه دانش‌آموزی شاد در نسخه‌های گوشی که بالای 4 نسخه دارند امکان پذیر است.

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست به بیان قابلیت‌های جدید این شبکه پرداخت.

پیام تبریک سرپرست آموزش و پرورش به مناسبت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و همچنین آغاز سال تحصیلی، برگزاری جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها برای نوآموزان در سراسر کشور با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش، اطلاعیه‌ آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس، تبیین برنامه‌های آغاز سال تحصیلی و برنامه ۶۰ روزه آموزش و پرورش در حوزه پرورشی و فرهنگی، اعلام جدول توزیع زمان حضور دانش‌آموزان دوره‌های تحصیلی مختلف در «شاد» و «مدرسه تلویزیونی»، واریز 327 میلیارد تومان سود سال مالی 99 به حساب بازنشستگان صندوق ذخیره فرهنگیان نیز از جمله اخبار هفته گذشته بود که برخی از اخبار در گزارش پیش رو آورده شده است.

جزئیات بازگشایی مدارس با ۳ راهبرد

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید با 3 راهبرد شبکه شاد، مدرسه تلویزیونی و آموزش حضوری توضیحاتی داد.

وی در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهید رجایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بازگشایی دانشگاه شهید رجایی پیام خوبی برای جامعه دارد اظهار کرد: تمام برنامه ریزی‌های لازم برای آغاز سال تحصیلی را در تعلیم و تربیت انجام دادیم در تلاشیم سال تحصیلی را در ابتدای مهرماه آغاز کنیم و زمینه بازگشایی مدارس را به صورت آرام و تدریجی داشته باشیم.

پیگیری جدی درمان «دانش‌آموز فداکار ایذه‌ای» از سوی علیرضا کاظمی

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این هفته به طور جدی، پیگیر درمان دانش‌آموز فداکار ایذه‌ای شد و گفت: زمینه عضویت افتخاری این نوجوان را در سازمان دانش‌آموزی فراهم می‌کنم. وی همچنین برای این دانش‌‌آموز دلنوشته ای نوشت

کاظمی در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش نیز بیان کرد تحقق سند تحول بنیادین مهمترین مأموریت نظام تعلیم و تربیت است و میثاق ملی و پیمان مدیران تعلیم و تربیت، دولت، مردم، مقام معظم رهبری و آرمان‌های نظام است.

وی همچنین با ارسال پیامی آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، را تبریک گفت.

در بخشی از این پیام آمده است که دانشگاه‌های فرهنگیان و رجایی، زیربنایی‌ترین نقش را در چرخه توسعه سرمایه انسانی ایفا می‌کنند؛ دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، دو دانشگاه مولّد هستند و افزایش محفوظات و معلوماتِ صِرف در دانشجومعلمان، به هیچ وجه مطلوب نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران نیست.

آسیب‌های تعطیلی مدارس؛ چالش‌های کلانی که آموزش غیرحضوری ایجاد می‌کند

باقر امیری کارشناس تعلیم و تربیت بیان کرد کرونا بخش عمده‌ای از فعالیت‌های بشری از جمله ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد، آموزش و پرورش، بورس، صادرات و واردات و... را دگرگون کرد و برخی از شغل‌ها به کلی از بین برده است اما آسیب تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در این بین اثرات جبران‌ناپذیری دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار