بررسی اهداف و نتایج سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران؛

بیگدلی: میزبانی از مدیرکل آژانس انرژی اتمی، اقدامی مثبت بود

آمریکا به دنبال ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی علیه ایران است/ باید قبل از رسیدن به نقطه اضطرار موضوع برجام مشخص شود

تهران (پانا) - یک تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل دعوت ایران از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران را اقدامی مثبت ارزیابی و تاکید کرد که باید موضوع برجام نیز قبل از رسیدن به وضعیت اضطرار مشخص شود.

کد مطلب: ۱۲۱۴۴۴۹
لینک کوتاه کپی شد
بیگدلی: میزبانی از مدیرکل آژانس انرژی اتمی، اقدامی مثبت بود

علی بیگدلی، تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با پانا درباره سفر رافائل گروسی به تهران با اشاره به اینکه به دنبال تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و تصمیم ایران مبنی بر اینکه تصاویر فعالیت مراکز و سایت‌ها ضبط می‌شود اما در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت، تقریبا ارتباط با آژانس کاهش پیدا کرد، گفت: «اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای علیه کشورمان صادر کرده بود و قرار بود امروز دوشنبه جلسه شورای حکام تشکیل شود. اگر این شورا تشکیل جلسه می‌داد قطعا قطعنامه‌ای منفی علیه ایران صادر می‌کردند که به این ترتیب علیه کشورمان پرونده‌سازی می‌کردند و آن را به شورای امنیت هم می‌کشاندند.»

وی ادامه داد: «اما ایران رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به ایران دعوت کرد، وی شنبه شب وارد تهران شد و روز گذشته مذاکرات را آغاز کرد و همین مذاکرات باعث شد تا مقدار تنش‌ها بین ایران و آژانس کاهش پیدا کند. با توجه به پروتکل‌های الحاقی، ایران تا حدود زیادی نظر آژانس را جلب کرد و تا یک هفته آینده مذاکراتی در وین بین ایران و آژانس صورت خواهد گرفت. مقرر شده است تا بازرسان آژانس به ایران بیایند و حافظه دوربین‌ها را عوض کنند.»

بیگدلی با بیان اینکه این اقدامات جلوی صدور قطعنامه علیه کشورمان را گرفت، در ارتباط با مذاکرات برجام و احتمال از سرگیری دور هفتم مذاکرات برجام نیز گفت: «هنوز وضعیت مذاکرات روشن نیست. برجام مقدار زیادی با مقامات اروپایی و آمریکایی مربوط است. دولت ایران هم هنوز تصمیمی را در این باره اعلام نکرده است.»

این تحلیلگر سیاست خارجی اضافه کرد: «نباید اتفاقی بیافتد که ایران در عمل انجام شده قرار بگیرد. مخصوصا اکنون که مقامات آمریکایی به اروپا و روسیه سفر می‌کنند و این نشان می‌دهد که آمریکا به دنبال ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی علیه ایران است. وزیر خارجه و هم وزیر دفاع آمریکا اخیرا به منطقه و اروپا سفر کردند. امیدوارم کار به طوری پیش نرود که ما در حالت اضطرار وارد مذاکرات شویم.»

1200تحریم ایران به تصویب کنگره رسیده و 500 تحریم در اختیار رئیس‌جمهور آمریکا است که باید لغو شوند

این استاد دانشگاه گفت: «اقدام ایران برای دعوت از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدامی مثبت بود. امیدوارم درباره برجام هم قبل از اینکه به نقطه اضطرار برسیم، تصمیم سازنده‌ای گرفته شود و موضوع برجام مشخص شود.»

بیگدلی در ادامه خاطرنشان کرد: «موضوع مذاکرات موضوع امتیازگرفتن است، شاید تاخیر در ازسرگیری مذاکرات هم به همین خاطر باشد. حدود 1700 تحریم علیه کشورمان اعمال شده است که خیلی از این تحریم‌ها در اختیار بایدن نیست و از سوی کنگره تصویب شده است که باید آنها هم لغو شوند.»

انتظارات آمریکا در مذاکرات بالاست

وی تصریح کرد: «به اعتقاد من همان موضوعی که در زمان آقای روحانی مطرح شد بهتر است که با همان‌ها کار شروع شود. به این ترتیب که ابتدا تحریم‌های فروش نفت، انرژی و سیستم بانکی برداشته شود و تغییراتی در موضوعیت اقتصادی به وجود بیاید و رفته رفته تحریم‌ها برداشته شود. از طرف دیگر سطح انتظارات آمریکا از ایران بالا است. انتظارات بالاست و مذاکرات قفل شده است و بازشدن این قفل نیازمند دیپلماسی است، حال آشکار یا پنهان. به اعتقاد من آقای رئیسی بدون برداشتن موانع برجام قادر نخواهند بود مشکلات اقتصادی را رفع کنند.»

علی بیگدلی گفت: «حدود 1200 تحریم ایران به تصویب کنگره آمریکا رسیده است. رفع اینها مشکل اما ممکن است. حدود 500 تحریم نیز در اختیار رئیس‌جمهور آمریکا است. ایران خواستار رفع همه تحریم‌هاست و انتظارات آمریکا هم بالاست و باید ارتباطات و دیپلماسی به سمتی برود که موانع برداشته شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار