در گفت و گو با پانا

رضا بنفشه خواه: سینما یک کتاب ناطق است که بازیگر قصه گوی آن است

هنرمندان و بازیگران از جنس همین مردم هستند و مشکلات خاص خود را دارند

اسلامشهر (پانا) - رضا بنفشه خواه بازیگر پیشکسوت و شناخته شده سینما و تلویزیون معتقد است سینما در مجموع یک کتاب ناطق پر از قصه‌های خوب و بد است و بازیگر مجری و نقال این کتاب، باید داستان و قصه‌گوی خوبی باشد.

کد مطلب: ۱۲۱۴۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد
رضا بنفشه خواه: سینما یک کتاب ناطق است که بازیگر قصه گوی آن است

به مناسبت بیست و یکم شهریور روز سینما،یک بازیگر سینما و تئاتر به بیان نظرات و دیدگاه‌هایش در رابطه با سینمای ایران و بازیگری پرداخت.

رضا بنفشه‌خواه در چهاردهم بهمن ماه سال ۱۳۲۲ در دروازه شمیران تهران به دنیا آمد و در سال ۱۳۴۲ پس از دریافت دیپلم به هنرکده آناهیتا رفت و نخستین بازی تئاتر خود را در همان سال اجرا کرد. نخستین بازی تلویزیونی او در فیلم مخمصه در سال ۱۳۶۲ بود و نخستین کار سینمایی‌اش بازی در فیلم شب مکافات در سال ۱۳۶۳ بود. او پس از گذراندن دوره‌های بازیگری، مدتی آموزگار بازیگری و فن بیان و گویندگی نیز بود.

تفاوت سینمای امروز با سینمای قبل انقلاب

رضا بنفشه‌خواه در رابطه با تفاوت سینمای امروز با سینمای قبل انقلاب اظهار کرد: تفاوت بین این دو مقوله بسیار زیاد است. در سینمای قبل از انقلاب اسلامی شاهد چهره‌های خاص در تیپ‌های مختلف بودیم و هر کدام از این افراد برای خود نوعی قهرمان بودند که البته ما با قهرمان‌پروری مخالف نیستیم و این مفهوم در سینمای امروز به صورت کلی تغییر پیدا کرده است.

مفهوم کلی سینما

بنفشه‌خواه تصریح کرد: سینما در مجموع یک کتاب ناطق پر از قصه‌های خوب و بد است و بازیگر مجری و نقال این کتاب، باید داستان و قصه‌گوی خوبی باشد و در این راستا باید دغدغه سینما، شخصیت بازیگران و نظرات مخاطبان درک شود و سوال اصلی این است که بازیگر در سینمای ایران اکنون چه جایگاهی دارد.

او تاکید کرد: سینما در دوران کرونا که بلای بزرگی است و خیلی چیزها را نابود کرد روزهای بدی را پشت سر گذاشت. متاسفانه بسیاری از دست اندرکاران سینما بیکار شدند. کرونا در این یک سال و اندی لطمه زیادی به همه چیز مخصوصا صنعت سینما زد.

دغدغه‌های بازیگران

وی اظهار کرد: بازیگران در بسیاری موارد آزادی عمل ندارند و محدود هستند و کارگردانان نیز در بسیاری از مواقع خود‌سانسوری می کند و بازیگران هم تابع دستور کارگردان هستند و به تبع آن هم جذب مخاطب دشوار خواهد شد.

این بازیگر سینمای ایران تأکید کرد: هنرمندان و بازیگران ما هم از جنس همین مردم هستند و مشکلات خاص خود را دارند و خیلی از بازیگران معروف ما هنوز مستأجر هستند و یک سرپناه از خود ندارند و در دوران بازنشستگی خود نیز به فراموشی کامل سپرده می‌شوند.

سینمای ایران از دیدگاه جهان

بنفشه‌خواه ادامه داد: از نظر من سینمای ایران از دیدگاه کشورهای غربی یا کشورهای همسایه به غیر ازتعداد انگشت‌شمار فیلم‌هایی که که برای جشنواره‌های جهانی ساخته می‌شود، حرفی برای گفتن ندارد.

توصیه به جوانان ورود به عرصه بازیگری سینما

این بازیگر تئاتر و سینما خاطرنشان کرد: سخن من با جوانان این است که سینما از دور جلوه خوبی دارد و داخل که بشوید می‌بینید از کار معدن هم سخت‌تر است و حضور در این عرصه مثل قدیم نیست، اگر دوست دارید هنرپیشه شوید، حتما باید سواد بازیگری داشته باشید و پس از گذراندن دوره بازیگری باید تحصیلات بازیگری داشته باشید تا موفق شوید.

خبرنگار: نازنین سرایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار