اختراع دستگاه رول کننده فرش توسط دانش‌آموزان هرمزگانی

هرمزگان(پانا)- دانش‌آموزان هرمزگانی، سپهر دهقانی و سینا دهقانی از دبستان پسرانه سما شعبه۱ از ناحیه یک بندرعباس مخترع دستگاه رول کننده فرش جهت استفاده افراد کم توان شدند.

کد مطلب: ۱۲۱۳۸۲۳
لینک کوتاه کپی شد
اختراع دستگاه رول کننده فرش توسط دانش‌آموزان هرمزگانی

فریبا مرادپور مدیر این واحد آموزشی از اختراع دستگاه رول کننده فرش جهت استفاده افراد کم توان خبر داد و گفت: دستگاه رول کننده فرش جهت استفاده افراد کم توان توسط دانش آموزان پایه پنجم به ششم این آموزشگاه به نام های سپهر دهقانی و سینا دهقانی ثبت و اختراع شد.

مرادپور در ادامه گفت: این دو دانش آموز از فعالان عرصه علمی-پژوهشی و فرهنگی-هنری و عضو ثابت پژوهشسرای شهید اصغر قاسمی بندرعباس هستند که با تلاش و مطالعه به این مهم دست یافتند.

به گفته مخترعین این طرح؛ این دستگاه شامل یک دستگیره است که طول آن بنا بر قد افراد کوچک و بزرگ می شود و مانند یک عصا در دست فرد قرار می‌گیرد، مخصوصا برای افرادی که از ویلچیر استفاده می کنند یا افرادی که قد کوتاه دارند قابل استفاده و تنظیم است.

معلمان راهنما در این طرح؛ بابک دهقانی معاون پرورشی دبستان پسرانه سما شعبه یک و سیما صابرصلغی دبیر متوسطه اول سما هستند.

معلمان راهنمای این طرح در خصوص عملکرد این دستگاه گفتند: دسته به شکلی روی دستگاه قرار گرفته که محل آن خللی در کار سیستم ایجاد نمی کند، همچنین از یک گیره تشکیل شده که به لبه فرش یا موکت مذکور متصل می شود و با حرکت دایره ای مانند و رو به جلو باعث رول کردن فرش و موکت می شود، گیره فرش نیز طوری طراحی شده که باز یا بسته کردن آن از قسمت بیرونی فرش است و درون رول فرش قرار نمی گیرد.

راهنمایان طرح تصریح کردند: گیره های این دستگاه را نیز می توان با کمک پا محکم کرد. همچنین شامل یک موتور کوچک است که باعث چرخش گیره در صفحه مارپیچ می شود و فرش را به صورت رول شده در می آورد. فرش هم پس از پیچیدن در صفحه دایره ای دوار(صفحه مارپیچ) تا انتها پیچیده می شود. سرعت جمع شدن طوری تنظیم شده که با رسیدن به انتهای فرش کاربر فرصت کافی برای خاموش کردن دستگاه را داشته باشد.

لازم به توضیح است، در دورانی که کرونا به اوج همه گیری خود رسیده بود به همراه ایده ای جذاب از سوی خانم صادقی در پارک علمی و فناوری هرمزگان مطرح شد و در ادامه ارائه طرح هایی از سوی دو دانش آموز سپهر دهقانی و سینا دهقانی فعالیت خود را آغاز کرد. این طرح در اوایل سال ۱۳۹۹ به رشته تحریر در آمد و پس از بررسی های متعدد و ارائه نقشه های فنی به مراجع ذیربط موفق به دریافت تائیدیه جهت ساخت آن شد.

گواهی ثبت اختراع نیز به شرح ذیل است.
پرونده اختراع - دستگاه رول کننده فرش جهت استفاده افراد کم توان با شماره اظهارنامه 139950140003009511
شماره ثبت : 105069
تاریخ ثبت اظهارنامه : 1399/11/07
نام مالک/مالکین : سپهر دهقانی و سینا دهقانی
نام مخترع/مخترعین : سپهر دهقانی و سینا دهقانی
طبقه بندی بین المللی : D06G 3/00
وضعیت اعتبار، اعتبار دارد
در ادامه آدرس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به پیوست جهت اطلاع و هرگونه اقدام مقتضی عنوان شده است.
https://ipm.ssaa.ir/Search-Result?page=1&DecNo=139950140003009511&RN=105069

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار