مفاد پیشنهادی آموزش و پرورش استثنایی در برنامه هفتم توسعه

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مصاحبه با رادیو سلامت مفاد پیشنهادی آموزش وپرورش استثنایی در برنامه هفتم توسعه را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۱۳۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد
مفاد پیشنهادی آموزش و پرورش استثنایی در برنامه هفتم توسعه

‏به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این مصاحبه با بیان اینکه از سال 1368 نظام برنامه ریزی کوتاه مدت در قالب برنامه های ۵ ساله تدوین شده است، گفت: دو بند در برنامه ششم به آموزش و پرورش استثنایی پرداخته است، بر اساس ماده 78 در برنامه ششم توسعه دولت مکلف است در راستای تحقق عدالت اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب پذیر و بسط پوشش های امدادی، حمایتی و بیمه ای و پیشگیری و کاهش آسیب اجتماعی نسبت به طراحی و اجرای برنامه های لازم برای نیل به اهداف اقدام کند. علاوه بر این برنامه ششم توسعه نگاهی روشن به موضوع پیشگیری از معلولیت ها دارد.

‏رئیس سازمان آموزش و پروش استثنایی در ادامه به مفاد پیشنهادی آموزش و پرورش استثنایی در برنامه هفتم توسعه پرداخت و گفت: پیشنهاد اول موضوع عدالت آموزشی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری، اسناد بالا دستی هم چون سند چشم انداز و سند تحول بنیادین کشور است و این موضوع می تواند اصلی ترین بستر مورد تاکید برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش و پرورش استثنایی دانش آموزان با نیاز های ویژه باشد.

‏وی تصریح کرد: منظور از عدالت آموزشی الزاما توزیع یکنواخت منابع و تجهیزات آموزشی نیست بلکه عدالت آموزشی توزیع منابع و تجهیزات بر اساس نیاز های فردی دانش آموزان است.

‏حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش کودکان با نیاز های ویژه با تاکید بر عدالت آموزشی منجر به عدالت در ابعاد مختلف جامعه می شود، گفت: قطعا در برنامه هفتم باید به این موضوع توجه شود که دانش آموزان با نیازهای ویژه نسبت به دانش آموزان عادی نیازمند دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی خاصی هستند و این عین عدالت آموزشی است.

وی با اشاره به اینکه سرانه آموزشی و فضا دانش آموزان با نیازهای ویژه باید 5 تا 10 برابر بیشتر از سرانه دانش آموزان عادی باشد، گفت: بعد از انقلاب اسلامی پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی است ۱۸ برابر شده است ولی اعتبارات ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است. اگر بخواهیم 5 تا 10 برابر سرانه آموزشی و فضا داشته باشیم باید در برنامه توسعه هفتم به این موضوع توجه شود.

معاون وزیر به پیشنهاد بعدی جهت درج در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: بستر سازی حرکت از تلفیق به فراگیر سازی از جمله مسائل مهمی است که می تواند یکی از نکات مورد توجه برنامه ریزان در سطح کلان باشد. هرچند در حال حاضر دانش آموزان با نیازهای ویژه با هوشبهر عادی در مدارس پذیرای عادی تحصیل می کنند ولی با این حال تا رسیدن به نقطه ایده آل یعنی فراگیر سازی فاصله بسیار زیادی باقی است که بی شک مستلزم داشتن بستر قانونی است.

‏وی گفت: در حال حاضر طرح فراگیر سازی 80 برابر رشد کمی داشته است و در حال حاضر 20 هزار و 500 مدرسه پذیرا در کشور وجود دارد ولی از جهت کیفیت توانمند سازی معلمان و مناسب سازی فضا و تجهیزات نیاز به توجه است.

حسینی با بیان اینکه مدارس پذیرا، مدارس عادی هستند که دانش آموزان با نیاز های ویژه را پذیرش می کنند، گفت: در کشور 1700 مدرسه خاص استثنایی وجود دارد که از این تعداد 850 مدرسه استثنایی، مدارس پذیرا را پشتیبانی می کنند و معلمان رابط نیز در مدارس پذیرا به دانش آموزان و معلمان عادی خدمات ارائه می دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استنثنایی هم چنین به اقدامات انجام شده در حوزه فراگیر سازی اشاره کرد و گفت: راه اندازی سامانه ندای همراه در جهت مشاوره به معلمان، والدین و دانش آموزان تلفیقی فراگیر، برگزاری دوره های مختلف برای توانمند سازی معلمان، ایجاد شورای کیفیت بخشی و راهبری برنامه تلفیقی فراگیر در سطح استان ها در جهت استفاده از ظرفیت های درونی و بیرونی آموزش و پرورش از جمله اقدامات انجام شده در حوزه فراگیر سازی است.

حسینی به بیان پیشنهاد بعدی جهت درج در برنامه هفتم توسعه پرداخت و گفت: الزام دستگاه های دولتی به تدوین سندی جامع جهت فرآیند تشخیص و مداخله بهنگام دانش آموزان با نیاز های ویژه یکی دیگر از مواردی است که می تواند در برنامه هفتم توسعه درج کرد.

‏وی افزود: تاکنون سازمان آموزش و پروش استثنایی در این مسیر گام های مهمی برداشته شده است با این حال به نظر می رسد این موضوع نیز به یک استلزام قانونی فرادستگاهی نیاز دارد. هم چنین ضرورت دارد آموزش و پرورش استثنایی خدمات خود را به خصوص خدمات توانبخشی را از بدو تولد به دانش آموزان ارائه دهد .

حسینی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه باید ماده 75 برنامه ششم توسعه که به موضوع پیشگیری از معلولیت ها اشاره دارد تکرار و تصریح شود، گفت: در این ماده کلیه متقاضیان ازدواج باید جهت ثبت قانونی ازدواج دائم ، گواهی انجام غربالگری در شبکه های بهداشت و درمان را به منظور شناسایی ازدواج های پرخطر از نظر بروز اختلالات ژنتیکی به دفاتر ازدواج ارائه کنند.
حسینی در پایان به زیست بوم کرونا اشاره کرد و گفت: زیست بوم کرونا به نظام جهان و هم چنین نظام آموزش و پرورش تحمیل شد که علاوه بر آثار زیان باری که به همراه داشت فرصت هایی را نیز ایجاد کرد.

وی گفت: یکی از دست آورد های زیست بوم کرونا نزدیکی نظام تعلیم وتربیت و معلم و خانوده به فناوری های نوین آموزشی است و ارائه خدمات در این دوران در قالب تردد امواج به جای تردد افراد اتفاق افتاد. کرونا ریزش ها و رویش هایی را ایجاد کرد که در پسا کرونا این رویش و ریزش ها را نمی شود فراموش کرد و قطعا در دوران پسا کرونا آموزش ها ترکیبی خواهد بود.

وی با اشاره به اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در زیست بوم کرونا گفت: ارائه آموزش های منزل محور به دانش آموزان جسمی حرکتی حرکتی شدید و اتیسم، راه اندازی پایگاه های آموزش مجازی در 32 استان، اهدای 300 هزار وسیله ارتباطی هوشمند در قالب طرح هدایت و مناسب سازی شاد برای دانش آموزان با نیاز های ویژه از جمله اقدامات در زیست بوم کرونا است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار