چشم نوازی غار زرین رود استان زنجان

زنجان (پانا) - غار آهکی زرین غار، یکی از زیباترین غارهای کشف شده استان زنجان است که در ضلع غربی جاده ترانزیت زنجان – همدان و در 35 کیلومتری شهرستان خدابنده مشرف به روستای زرین رود قرار دارد.

کد مطلب: ۱۲۱۳۱۱۷
لینک کوتاه کپی شد
چشم نوازی غار زرین رود استان زنجان

غار آهکی زرین غار، یکی از زیباترین غارهای کشف شده استان زنجان است که در ضلع غربی جاده ترانزیت زنجان - همدان و در 35 کیلومتری شهرستان خدابنده مشرف به روستای زرین رود بین روستاهای داش بلاغ و آق‌بلاغ و در طول محور غارهای علیصدر و کتله خور قرار گرفته است، این غار در اسفند سال 1384 بعد از زلزله منطقه فوق توسط مردم روستا شناسایی و به کارشناسان منطقه گزارش شد.

سال 86 شناسایی اولیه و مطالعات اولیه اکتشاف غار با انعقاد قراردادی با گروه غارنوردی انجام شد. پس از آن احداث کمپ های گردشگری عملیاتی شد، اما اکنون برنامه‌ای برای اکتشاف و گردشگری در این غار وجود ندارد.

براساس اطلاعات هیات کوه نوردی، این غار دارای یک ورودی بوده که ارتفاع این ورودی 1850 متر از سطح دریا است، اما ارتفاع درونی آن در نقاط مختلف متفاوت است برخی از قسمت ها تنگ و تاریک می شود که باید به حالت سینه خیز از آن عبور کرد.

قسمت های ورودی این غار کاملاً خشک است که بعد از رسیدن به قسمت های پایین‌تر با چشمه هایی مواجه می شویم که این چشمه ها رابط بین طبقه فوقانی و تحتانی غار هستند، آبی بسیار سرد و قابل شرب با عمق های متفاوت یک تا 40 متر در آن وجود دارد، هوا در داخل غار جریان دارد و با طی مسافت طولانی تنفس دچار شکل نمی شود

این غار دارای چندین طبقه است که دو طبقه آن شناسایی شده و دارای تونل های فرعی و استالاکتیتها و استالاگمیت‌ها و ستونهای بسیار در گذرگاه‌های اصلی و قندیلهای مخروطی آویزان از سقفها است که بر اثر داشتن ناخالصی، رنگهای متنوعی به خود گرفته‌اند و آنهایی که ترکیباتی به همراه نداشته‌اند به صورت بلورهای شیشه ای بسیار شفاف خوشه ای و درختی دیده می شوند.

از جمله ویژگی‌های بارز و اساسی این غار که با غارهای مشابه در منطقه آن را متمایز می سازد این است که غار زرین، غار خشکی و آبی است و دریاچه های متعدد در دالانهای آن وجود دارد.

طبق گزارش غارنوردان دسترسی به غار زرین رود برای عموم مردم امکان پذیر نیست و فقط غارنوردان امکان بازدید از این غار را دارند.

غار زرین رود نیز می تواند جاذبه گردشگری ورزشی و طبیعی برای استفاده غارنوردان باشد. کمپ هایی برای استفاده مردم در زرین رود احداث شده است اما فعلا برنامه خاصی برای این غار وجود ندارد.





ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار