جایگاه فیلم کوتاه در اکران/ ۲۰

مرجان اشرفی‌زاده: فیلم کوتاه هنوز نتوانسته در بخش اکران و مخاطب جایگاه مشخصی داشته باشد

تهران (پانا) - مرجان اشرفی‌زاده معتقد است برخلاف اینکه فیلم کوتاه در بخش تکنیکی و حرفه‌ای، جایگاه خوبی پیدا کرده است اما در بخش اکران و مخاطب، هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده است.

کد مطلب: ۱۲۱۲۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
مرجان اشرفی‌زاده: فیلم کوتاه هنوز نتوانسته در بخش اکران و مخاطب  جایگاه مشخصی داشته باشد

سینمای کوتاه ایران علاوه بر مشکلاتی که سینمای بلند ایران با آن دست به گریبان است، شرایطی ویژه‌تر دارد. این نوع سینما به دلایل مختلف، جایگاه ویژه‌ای میان فیلمسازها دارد، چون می‌توانند به موضوعات و سوژه‌هایی خاص بپردازند و برخی محدودیت‌هایی که سینمای بلند دچار آن است، شامل این سینما نمی‌شود اما از طرفی مشکل ویژه‌ای که سینمای کوتاه با آن سروکار دارد، بحث «اکران» است. در سلسله مصاحبه‌هایی که با موضوع پرونده «جایگاه فیلم کوتاه در اکران» داشتیم، با فیلمسازهای بسیاری که در عرصه فیلم کوتاه موفق و فعال هستند در این زمینه گفتگو داشتیم که یکی از آنها مرجان اشرفی‌زاده فیلمساز موفقی است که اولین فیلم بلند خودش را نیز با نام «آبجی» روی پرده سینماها دارد. در ادامه گفتگوی این فیلمساز را می‌خوانید.

فیلم‌کوتاه جایگاهی نزدیک به قله سینمای ایران دارد

مرجان اشرفی‌زاده نویسنده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با پانا درباره جایگاه و اهمیت فیلم کوتاه در سینمای ایران گفت: فیلم کوتاه در جایی نزدیک به قله سینمای ما قرار گرفته است. اوضاع سینمای کوتاه بدین شکل است که وقتی فستیوال فیلم‌های بلند و کوتاه را دنبال می‌کنیم، شخصاً در این سال‌ها، تعداد فیلم‌های کوتاهی که برایم به یادماندنی شده و دوست داشتم آنها را به بقیه معرفی کنم در فیلم کوتاه شاخص‌تر بوده است. به همین دلیل، به اعتقاد من فیلم کوتاه جایگاه بسیار بزرگ و ویژه‌ای دارد و در این سال‌ها پیشرفت‌های تکنیکی بسیار خوب در کنار قصه گویی‌های بسیار متفاوتی در این حوزه داشته‌ایم که بسیار قابل اعتنا است.

برخلاف اینکه در این سال‌ها در بخش تکنیکی و حرفه‌ای، فیلم کوتاه جایگاه خوبی پیدا کرده است اما در بخش اکران و مخاطب، هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده

وی با اشاره به اینکه طی سال‌ها فیلم‌های کوتاه خوب و حرفه‌ای ساخته شده است، تاکید کرد: برخلاف اینکه در این سال‌ها در بخش تکنیکی و حرفه‌ای، فیلم کوتاه جایگاه خوبی پیدا کرده است اما در بخش اکران و مخاطب، هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده و همچنان مانند قبل نگاه فیلمساز برای به دیده شدن به جشنواره‌های داخلی و خارجی و نهایتا یک رزومه کاری برای ورود به حوزه‌های دیگر فرهنگی بوده است که این بخش از ضعف‌های بزرگ سینمای کوتاه به شمار می‌آید.

جایگاه «فیلم کوتاه» در چرخه اکران هنوز مشخص نیست

این کارگردان که در حال حاضر فیلم سینمایی «آبجی» را روی پرده دارد، در توضیح بیشتر گفت: متاسفانه هنوز فیلم کوتاه نتوانسته در یک چرخه خوب عرضه و تقاصا قرار گیرد، گرچه در حال حاضر تلاش شده در سیستم‌های «وی او دی» یا نمایش آنلاین در پلتفرم‌ها و همچنین اکران فیزیکی در «هنر و تجربه»، باکس‌هایی برای نمایش فیلم کوتاه تعریف شود که قبلا اینها نبود، ولی به جز وی او دی ها، راهکارهای دیگری برای ارائه و نمایش فیلم کوتاه وجود دارد. به اعتقاد من اگر راهکار جدی و جدیدی برای ارائه و نمایش فیلم کوتاه به وجود بیاید، مخاطبان زیادی از این فیلم‌ها استقبال خواهند کرد.

وی درباره تاثیر حمایت هنرمندان از فیلم های کوتاه در دیده شدن بیشتر آنها بیان کرد: نسبت به فضای اطراف خودم اگر بخواهم بسنجم، شرایطی که می‌بینم این است که برای اکثر اهالی سینما، «فیلم کوتاه» بسیار جدی است و اگر نمی‌توانند در بعضی از مجامع و اکران ها شرکت کنند، به دلیل مشغله است و دلیل بر بی اهمیتی آنها نسبت به سینمای کوتاه نیست.

قصد دارم در سینمای کوتاه باز هم خودم را محک بزنم

اشرفی زاده در پایان با بیان اینکه بسیار مشتاق است تا در زمینه فیلم کوتاه کاری بسازد، گفت: دلم می‌خواهد در این حوزه دوباره شانسم را امتحانم کنم و خودم را به چالش بکشم‌. قصد دارم با فیلمسازانی که در حال حاضر فعالیت می‌کنند، خودم را محک بزنم و ببینم در این زمان هم در حوزه فیلم کوتاه حرفی برای گفتن دارم یا خیر!

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار